Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd igen...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2017-01-25 10:30

Jag skall köpa en ny dator nu i dagarna. 27-tums iMac med Retina 5K-skärm 3,2 GHz processor 1 TB lagring och undrar om jag kan få lite tips på olika saker?
Billigast är NetOn Net (18990:-) tydligen, är det något ni rekommenderar?
Det jag kommer att sakna är CDläsaren, vilken är bäst om man vill att en extern skall läsa även gamla slitna skivor? Min nuvarande gamla iMacs läsare är bättre än de två jag har köpt i efterhand som komplement. Dom var billiga men är långsammare och missar mer.
När jag för över informationen från den gamla till den nya är det bästa att använda sig av ”Time Machine” eller dator-till-dator?
Blir det en exakt kopia av den gamla datorn så att alla programmen fungerar direkt utan strul? Jag kör 10.11 på den gamla.
Är det en enkel sak att själv uppgradera minnen och kan man göra det utan att skada garantin?
Kommer säkert på mer under dagen… Ursäkta att jag ställer kanske dumma frågor men har letat efter svar men er erfarenhet är värd mycket och det är ganska mycket pengar för mig. Tack för all hjälp och råd.

Köp en med Fusion drive eller SSD. Gamla mekaniska diskar är alldeles för långsamma.

• Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-25 11:05

Jag hade kört dator<->dator, mycket snabbare. Vad det gäller minnet så är det en barnlek, bara att plugga i minnesmodulerna och köra.

Precis som sas här ovanför så rekommenderar jag definitivt att du kör med en SSD...en spinndisk vill du verkligen inte ha.

Ursprungligen av nyllet83:

Köp en med Fusion drive eller SSD. Gamla mekaniska diskar är alldeles för långsamma.

Jag går ett steg längre och säger:
Strunta i Fusion Drive också. Välj SSD.

(Ett alternativ är att köra en extern SSD som systemdisk, och så kan man använda den interna "snurrdisken" som lagring.)

• Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-25 11:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

(Ett alternativ är att köra en extern SSD som systemdisk, och så kan man använda den interna "snurrdisken" som lagring.)

Det är ett alternativ men ett dyrt sådant. Vettiga externa SSD-diskar med TB-anslutning är dyra. Bättre att köra disken med SSD internt.

Ursprungligen av zinned:

Det är ett alternativ men ett dyrt sådant. Vettiga externa SSD-diskar med TB-anslutning är dyra. Bättre att köra disken med SSD internt.

Nu får han datorn för 18.990. En extern SSD kan du få för 1200-1300 kr. (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3564660)

Ska man beställa datorn med SSD så blir det hos Apple 19.995 + 2200.

Så det blir ca 2000 billigare, plus att man får ju den interna 1 TB-disken på köpet.

(Jo, jag vet att du skrev TB, men USB3 duger väl bra, tycker jag.)

• Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-25 13:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu får han datorn för 18.990. En extern SSD kan du få för 1200-1300 kr. (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3564660)

Ska man beställa datorn med SSD så blir det hos Apple 19.995 + 2200.

Så det blir ca 2000 billigare, plus att man får ju den interna 1 TB-disken på köpet.

(Jo, jag vet att du skrev TB, men USB3 duger väl bra, tycker jag.)

Du kan ju inte ta en USB3-disk och säga att det är bättre när du jämför priset med en extern SSD med TB-interface. Självklart blir det billigare men det är ju heller inte en ens i närheten av lika bra anslutning.

Fine att man kan nöja sig med USB3 för externa diskar generellt men när den ska rulla hela OS:et är det ju inte lämpligt.

• Medlem
  • Lund
  • 2017-01-25 14:18

Det får bli en fusiondrive. Lite dyrare men då är non inte billigare så det blir Mstore i så fall. Men hur är det med CD läsare har massor av gamal dvd och cd som jag behöver spara om på något vis. Måste hitta en läsare som läser bättre än alla andra. Har också hört att det är problem med sd-kortsläsaren är dålig på iMac, stämmer det? Vad är era erfarenheter? Tack fär påminnelsen att ssd skulle ingå!

• Medlem
  • Malmö
  • 2017-01-25 14:27

Jag har inga som helst problem med min SD-kortläsare i min iMac, inte heller läst om att det skulle vara problem hos andra.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-26 00:02
Ursprungligen av ariis:

Det får bli en fusiondrive. Lite dyrare men då är non inte billigare så det blir Mstore i så fall. Men hur är det med CD läsare har massor av gamal dvd och cd som jag behöver spara om på något vis. Måste hitta en läsare som läser bättre än alla andra. Har också hört att det är problem med sd-kortsläsaren är dålig på iMac, stämmer det? Vad är era erfarenheter? Tack fär påminnelsen att ssd skulle ingå!

Köp en extern DVD-brännare, de med USB-anslutning kostar runt 300kr och fungerar problemfritt.
SD-läsare har jag inte haft problem med på iMac – men på min 2011 MBP pajjade den fysiskt efter 25 instick. Tur att det finns kortläsare med USB.

• Medlem
  • Lund
  • 2017-01-26 07:52
Ursprungligen av reboot81:

Köp en extern DVD-brännare, de med USB-anslutning kostar runt 300kr och fungerar problemfritt.
SD-läsare har jag inte haft problem med på iMac – men på min 2011 MBP pajjade den fysiskt efter 25 instick. Tur att det finns kortläsare med USB.

Jag har två redan men dom läser inte alls lika bra som iMacens egen. Vissa skivor säger dom externa
att det går inte och macen tar dom direkt med lite tålamod. Vad jag behöver är en cd läsare som är bättre på att läsa gamla skivor.

1
Bevaka tråden