- chella
- Medlem ●
- 2017-02-26 14:45
Hej!
Jag behöver tips för att hantera bilder som fyller upp Macbook. Hårddisken fylls till bristningsgränsen av det biblioteket som programmet Photos (Bilder) använder. Jag har tänkte på några olika sätt att hantera detta, men jag vill gärna ha dina rekommendationer och tips
Primärt har jag gått och funderat kring dessa alternativ,
1. Använd fler Photos bibliotek. Här har jag tänkte mig att man fyller upp ett bibliotek i taget. När Macbook blir full, då flyttar man biblioteket till extern disk och skapar ett nytt tomt bibliotek. Det nya biblioteket på Macbook fyller man sedan på tills det är dags igen och så slänger man över det till en annan extern disk. Jag ser både plus och minus med denna metod:
+ Alla bilder samlade i Photos bibliotek med alla fina finesser som att skapa album etc
+ Man har de senaste bilderna med sig på datorn. I händelse att man vill visa något utan att släpa med extern disk
- Framtidssäkert? Vad händer om några år, finns Photos och kan det öppna mina gamla Photos bibliotek?
- Endast kompatibelt med Mac Photos. Kan inte visa bilder på andra system
- Man kan inte titta på bilder från olika bibliotek samtidigt
2. Använd ett Photos bibliotek på Macbook, men låt bilderna i biblioteket vara refererade filer. Här tänker jag att man inte använder Photos för att importera bilder från olika kameror, utan istället program som t.ex. Bildinsamling (Image Capture). Varje bild sparas som en egen fil (jpg) på externa diskar. När man ska titta på bilderna och göra bildspel etc. så öppnar man dem i Photos som refererade filer.
+ Enkelt att fylla upp olika externa diskar med bildfiler
+ Bilderna kan visas på icke Mac datorer
- Bökig import. Man måste manuellt hantera importen, dela upp bilderna i olika kataloger, namnge, sortera.
- Har man ingen extern disk med sig, då har man inga bilder att visa på datorn. (Man skulle kunna tänka sig att man importerar till datorns disk först. Och när den blir full överför man till extern disk. Men hur klarar Photos detta om man flyttar runt filer som är refererade i biblioteket?)
3. Använd inte Photos alls. Arbeta traditionellt, det vill säga spar varje bild som en egen fil i kataloger som man namnger.
- Tidskrävande
- Tips på program för att bläddra snabbt mellan bilder, skapa bildspel, göra album, rensa och färgjustera bilder?
Till detta går jag och funderar på om något alternativ är bättre för säkerhetskopiering. Med alternativ 1 så säkerhetskopierar Time Machine aktuellt bibliotek på Macbook. Men alternativ 2, 3 så får man nog lösa på annat sätt.
Kommentarer, synpunkter eller fler alternativ mottages tacksamt!