Jag tror inte Apples strategi vad gäller portar och kontakter har med inkomster från licenser att göra (det måste väl ändå vara en fjuttig del av deras penningflöde?). Det finns säkert dom som kan "bevisa" att Apples satsning på t.ex. Lightning - och inte micro-USB - har tvärtom skadat inkomsterna. Man kan göra vad man vill av sådana foliehatt-teorier.
Jag tror det är helt andra saker som driver fram dessa protokoll och kontaktstandarder (i Lightningsfall var det nog helt enkelt att man behövde en tunn lösning och att man INTE ska behöva bry sig om vilket håll man stoppar i kontakten - och eftersom det inte fanns en allmän standard så tog man fram en egen som håller Apples nivå på användarvänlighet etc).
USB-C är inte ens Apples grej, det är väl Intel m.fl.?
Jag har svårt att tänka mig att Jony Ive & Co. sitter i labbet och säger: "Nu ska vi ta fram en ny kontakt som VI ÄGER och sedan ska vi tjäna en massa pengar på licensavgifter. Det är DET som är grejer." Skulle man påstå att det scenariot utspelas i Cupertino så skulle dom nog antingen skratta eller bara skaka på huvudet...eller båda delarna.
Apple är ett brutalt globalt superkapitalistiskt företag som det går oerhört bra för och deras absoluta drivkraft är guvetvis att tjäna stålar - deras totalt dominerande intresse (enligt lag dessutom) är att tillfredställa aktieägarnas intressen. Men att kontaktstandarder skulle tas fram för att tjäna stålar på licernser funkar inte i min bild av hur det troligtvis ser ut i Cupertino när dom spånar fram nya saker. Inte när det gäller kontakter.