Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify planerar dyrare hifi-abonnemang

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Spotify bjuder in vissa kunder att prova ett nytt dyrare abonnemang med musik i lossless-kvalitet och särskilda erbjudanden.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Johan Thuresson:

"Det bör påpekas att detta är ett informellt blindtest som utfördes under en förmiddag i redaktionens testrum. Kablarna som användes var inte särskilt kostsamma och till en sådan här anläggning skulle vi helst ha velat använda något mer exklusivt."
Deras åsikter verkar ju vara just lekmannaåsikter. Men visst, tror väldigt få kan höra skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-02 21:02

Jag skulle utan tvekan slå till på en Spotify HiFi. Tveksamt om jag kommer höra så stor skillnad... Jag har länge varit intresserad av HiFi och är av den uppfattningen att inspelningskvaliteten är så ojämn att skillnaden mellan"vanlig" och lossless försvinner. Varför då köpa en dyrare tjänst? Jo, bara för att... Psykologi... Känsla... Och en del andra icke ljudmässiga orsaker...

Sedan kan man föra oändliga diskussioner om exakt samma låt från exakt samma källa vinner på lossless? Och där tror jag nog man kan säga, lite. Pyttelite. Det beror mer på en massa andra orsaker. I HiFi-kretsar går sedan 20(eller kan det vara 30 år) en intensiv debatt om högtalarkablar som exempel. Jag tror i detta fall att högtalare och förstärkare har betydligt större påvekan än lossless(och kablar). Även om jag ett tag hade väldigt dyra kablar själv. Varför? Se ovan...

Ursprungligen av xms67:

Jag skulle utan tvekan slå till på en Spotify HiFi. Tveksamt om jag kommer höra så stor skillnad... Jag har länge varit intresserad av HiFi och är av den uppfattningen att inspelningskvaliteten är så ojämn att skillnaden mellan"vanlig" och lossless försvinner. Varför då köpa en dyrare tjänst? Jo, bara för att... Psykologi... Känsla... Och en del andra icke ljudmässiga orsaker...

Sedan kan man föra oändliga diskussioner om exakt samma låt från exakt samma källa vinner på lossless? Och där tror jag nog man kan säga, lite. Pyttelite. Det beror mer på en massa andra orsaker. I HiFi-kretsar går sedan 20(eller kan det vara 30 år) en intensiv debatt om högtalarkablar som exempel. Jag tror i detta fall att högtalare och förstärkare har betydligt större påvekan än lossless(och kablar). Även om jag ett tag hade väldigt dyra kablar själv. Varför? Se ovan...

Mm.. Guldplätterade RCA-kontakter ger väl 20% större frekvensomfång?

Klart det vore kul med lossless Spotify. Varför använda något som komprimerar och förstör om det finns lossless direkt från källan/master.

  • Medlem
  • 2017-03-03 05:33
Ursprungligen av xms67:

Jag skulle utan tvekan slå till på en Spotify HiFi. Tveksamt om jag kommer höra så stor skillnad... Jag har länge varit intresserad av HiFi och är av den uppfattningen att inspelningskvaliteten är så ojämn att skillnaden mellan"vanlig" och lossless försvinner. Varför då köpa en dyrare tjänst? Jo, bara för att... Psykologi... Känsla... Och en del andra icke ljudmässiga orsaker...

Sedan kan man föra oändliga diskussioner om exakt samma låt från exakt samma källa vinner på lossless? Och där tror jag nog man kan säga, lite. Pyttelite. Det beror mer på en massa andra orsaker. I HiFi-kretsar går sedan 20(eller kan det vara 30 år) en intensiv debatt om högtalarkablar som exempel. Jag tror i detta fall att högtalare och förstärkare har betydligt större påvekan än lossless(och kablar). Även om jag ett tag hade väldigt dyra kablar själv. Varför? Se ovan...

Du tror inte lampsladd räcker ?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-03-03 08:27

Ett ärligt svar... jag gillar det ?

Ursprungligen av xms67:

Jag skulle utan tvekan slå till på en Spotify HiFi. Tveksamt om jag kommer höra så stor skillnad... Jag har länge varit intresserad av HiFi och är av den uppfattningen att inspelningskvaliteten är så ojämn att skillnaden mellan"vanlig" och lossless försvinner. Varför då köpa en dyrare tjänst? Jo, bara för att... Psykologi... Känsla... Och en del andra icke ljudmässiga orsaker...

Sedan kan man föra oändliga diskussioner om exakt samma låt från exakt samma källa vinner på lossless? Och där tror jag nog man kan säga, lite. Pyttelite. Det beror mer på en massa andra orsaker. I HiFi-kretsar går sedan 20(eller kan det vara 30 år) en intensiv debatt om högtalarkablar som exempel. Jag tror i detta fall att högtalare och förstärkare har betydligt större påvekan än lossless(och kablar). Även om jag ett tag hade väldigt dyra kablar själv. Varför? Se ovan...

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2017-03-04 02:16

Jag gjorde ett blindtest flera ggr om med Tidal kontra Apple music och spotify. Hörde skillnad och fick "rätt" varje gång. Även min sambo som inte är like hifinördig hörde skillnad. Sedan är en annan fråga om det är värt det eller inte. För mig personligen tycker jag det absolut.

Sedan är Tidal en värdelös tjänst jämfört med Spotify, så om detta lanseras kommer jag dansa på rosor ??

Ursprungligen av genki:

Jag gjorde ett blindtest flera ggr om med Tidal kontra Apple music och spotify. Hörde skillnad och fick "rätt" varje gång. Även min sambo som inte är like hifinördig hörde skillnad. Sedan är en annan fråga om det är värt det eller inte. För mig personligen tycker jag det absolut.

Sedan är Tidal en värdelös tjänst jämfört med Spotify, så om detta lanseras kommer jag dansa på rosor ??

För att det ska göra någon som helst skillnad måste alla led från inspelning till uppspelning vara optimerade. Att lyssna på Neil Youngs ragged glory (bra skriva som låter skit) okomprimerat på ett par billiga datorhögtalare och tro att det gör någon skillnad är bara löjligt.

1
Bevaka tråden