Har aktiverat familjedelning så barnen har egna Apple IDs i AppStore och måste skicka en förfrågan till mig som familjeadministratör när dom vill köpa en app. Smidigt i teorin och när det funkar. Barnen väljer Hämta/Köp och bekräftar med Touch ID. Därefter får dom bekräfta att dom vill skicka en förfrågan till mig. Om jag godkänner den så startar nedladdningen.
Ibland vill inte iOS acceptera Touch ID. Kanske är fingret fuktigt, enheten omstartad eller liknande. Den ber då istället om lösenordet till Apple ID. Sjukt osmidigt för ett barn, men antar att det är något man får leva med. Problemet är dock att när dom kämpat sig igenom sitt lösenord så dyker, i dessa fall, ytterligare ett steg upp innan dom får skicka förfrågan om köp till mig.
Det ser ut som följer:
Här måste dom alltså, för andra gången på raken, mata in sitt Apple ID-lösenord. Dom vill inte "rapportera ett problem" enligt rubriken. Dom tvingas bara, till synes utan anledning, mata in hela sitt lösenord ytterligare en gång.
När detta är gjort kan dom skicka förfrågan till mig som vanligt.
Är det någon annan som upplever detta eller känner till en lösning? Har googlat utan resultat.