Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung Pay lanseras i Sverige

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den mobila betalningslösningen kombinerar dåtid och nutid för att göra mobila betalningar möjliga överallt.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-09 13:04

Fail.

Man behöver ju slå sin kod som ett andra steg, då har man misslyckats med lösningen.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-09 13:13
Ursprungligen av zinned:

Fail.

Man behöver ju slå sin kod som ett andra steg, då har man misslyckats med lösningen.

Det är bara om man använder MST, det vill säga vid terminaler som inte stöder NFC. Det är inte så konstigt, i och med att tekniken emulerar dina faktiska kort så måste de ju använda autentiseringsteknikerna som används där. Att ha alla sina kort samlade i mobilen är ju fortfarande en smidigare lösning även om du behöver mata in PIN-koden i vissa terminaler.

Härligt! Då kanske vi äntligen får Apple Pay snart...! (konkurrens är bra )

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-09 15:21
Ursprungligen av carlsson:

Härligt! Då kanske vi äntligen får Apple Pay snart...! (konkurrens är bra )

Ja verkligen, dagen när vi kan lämna gamla plastbaserade kort hemma och sköta allt i telefonen kan inte komma snabbt nog, oavsett vilken telefontillverkare man helst ger sina pengar till

Ja nu hoppas vi både Apple och Google får lite eld i baken. Förhoppningsvis är Apple på gång som gör att även Google måste öka takten!

Ursprungligen av zinned:

Fail.

Man behöver ju slå sin kod som ett andra steg, då har man misslyckats med lösningen.

Tvärtom, ingen fail alls. Men du läste nog inte så noga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-09 17:57

"bränna pengar" med Samsung

  • Medlem
  • 2017-03-09 18:10
Ursprungligen av oskard:

"bränna pengar" med Samsung

Kan man kanske skriva
Men Apple tar 0.15 procent på varje köp och Samsung noll.

  • Medlem
  • 2017-03-09 18:11
Ursprungligen av zinned:

Fail.

Man behöver ju slå sin kod som ett andra steg, då har man misslyckats med lösningen.

Om man läser angående Apple Pay så måste man slå pinkod över ett visst belopp. Beroende på land och affär

  • Medlem
  • 2017-03-09 18:12
Ursprungligen av Redaktionen:

Den mobila betalningslösningen kombinerar dåtid och nutid för att göra mobila betalningar möjliga överallt.

Läs hela artikeln här

Vem använder bankkort idag?
Troligtvis många men skulle inte rekommenderade det till någon

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-09 18:17

Nästan alla, vad rekommenderar du då? Kontanter?

  • Medlem
  • 2017-03-09 18:33
Ursprungligen av kenjon:

Nästan alla, vad rekommenderar du då? Kontanter?

Rekommenderar kreditkort i alla lägen
Inte bankkort kopplat mot ditt konto
Blir du skimmad måste du få tillbaka pengar med kreditkort har du ca 45 dagar att utreda händelsen

  • Medlem
  • 2017-03-09 18:35
Ursprungligen av PaO:

Vem använder bankkort idag?
Troligtvis många ...

Ett understatement! Kortbetalningar är det absolut vanligaste betalsättet. Dock inte i värde, men i antal transaktioner. Statistik finns här.

Frågan är: Vem använder knontanter idag? Jo, det är då och då någon (ofta gamlingar eler "utslagna") krafsar med sedlar på Konsum/fiket/7eleven, men inte är det ofta man ser det - inte i Sthlm-innerstad i alla fall. Själv tog jag ut 1000 kr. i kontanter via en bankomat för över ett år sedan...och dom ligger fortfarande i plånboken (!!).
Jag stretade länge emot...körde cash in i det sista (gilar inte ett samhälle som har TOTAL kontroll över medborgares transaktioner)...men sen plötsligt började jag helhjärtat med kortet (typ 3 år sedan) och nu är det bara det som gäller...det är ju trots allt oerhört effektivt och rationellt. Kontanter kommer dock alltid att finnas kvar (kanske inte utgivna av Staten och inte se ut som vi idag är vana vid)...ty det kommer alltid att finnas ett samhälle i samhället som inte gör affärer under Statens lampa och insyn (och jag talar inte bara om kriminella). OM Staten slutar ge ut kontanter så kommer att annat system att ersätta det (guld&silver?) - någon form av alternativt betalmedel - fysiskt, materiellt, icke-digitalt - kommer alltid att finnas - alltså "kontanter".

Ursprungligen av PaO:

Kan man kanske skriva
Men Apple tar 0.15 procent på varje köp och Samsung noll.

Det är väl från försäljaren Apple tar dessa 0.15%?
Det är väl därför inga småhandlare i USA hoppat på.
Det kommer ju tyvärr drabba alla handlare oavsett teknik också då affärerna skulle höja alla varor med 0.15%

Senast redigerat 2017-03-09 20:13

Använder enbart kontanter. Har inte minsta lust att låta staten, bankerna, varje marknadsförare i hela världen och mina arbetskamrater veta vad jag handlar. Är lite road av alla dem som desperat letar efter nya spännande sätt att betala för att självmant göra sig av med sin integritet.

Ursprungligen av Mackan1984:

Det är väl från försäljaren Apple tar dessa 0.15%?
Det är väl därför inga småhandlare i USA hoppat på.
Det kommer ju tyvärr drabba alla handlare oavsett teknik också då affärerna skulle höja alla varor med 0.15%

Vilka tror du betalar dessa 0.15% i slutänden? Precis som med bankernas transaktionsavgifter vid betalkort så kommer handlarna att lägga dessa 0.15% på priset gentemot kund.

Och de "amerikanska småhandlarna" betalar då alltså redan idag transaktionsavgift till exempelvis Bank of America, så jag tror faktiskt inte att det är Apples 0.15% som är det största hindret där.

  • Medlem
  • 2017-03-09 22:27
Ursprungligen av GustafMA:

Använder enbart kontanter. Har inte minsta lust att låta staten, bankerna, varje marknadsförare i hela världen och mina arbetskamrater veta vad jag handlar. Är lite road av alla dem som desperat letar efter nya spännande sätt att betala för att självmant göra sig av med sin integritet.

Jag och min fru trycker allt vi handlar till familjen genom ett kreditkort med 1% cashback. Låter gärna Mastercard göra en utvärdering på oss då vi låter kortet jobba åt oss. Sedan 45 dagar kredit och nollställa varje månad så man inte får ränta och avbetalning

Ursprungligen av sextontio:

Vilka tror du betalar dessa 0.15% i slutänden? Precis som med bankernas transaktionsavgifter vid betalkort så kommer handlarna att lägga dessa 0.15% på priset gentemot kund.

Och de "amerikanska småhandlarna" betalar då alltså redan idag transaktionsavgift till exempelvis Bank of America, så jag tror faktiskt inte att det är Apples 0.15% som är det största hindret där.

Läste du bara första meningen i mitt inlägg? ?

  • Medlem
  • 2017-03-10 08:27

Mastercard hyllar Samsung Pay för en fantastisk tjänst ?
Många som började använda det igår i Sverige
MST gör ju att det funkar på nästan alla ställen

Ursprungligen av PaO:

Mastercard hyllar Samsung Pay för en fantastisk tjänst ?
Många som började använda det igår i Sverige
MST gör ju att det funkar på nästan alla ställen

Det förstår jag, Samsungs uppköp av LoopPay 2015 var mycket smart, en riktig fullträff.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-10 09:36
Ursprungligen av ekloev:

Det är bara om man använder MST, det vill säga vid terminaler som inte stöder NFC. Det är inte så konstigt, i och med att tekniken emulerar dina faktiska kort så måste de ju använda autentiseringsteknikerna som används där. Att ha alla sina kort samlade i mobilen är ju fortfarande en smidigare lösning även om du behöver mata in PIN-koden i vissa terminaler.

Aha, jag trodde det gällde lösningen som helhet. Vet du hur vanligt det är att terminalerna i butiker i Sverige är uppdaterade nog och stödjer NFC?

Ursprungligen av PaO:

Om man läser angående Apple Pay så måste man slå pinkod över ett visst belopp. Beroende på land och affär

Jaså? Är det verkligen så?

Så har inte jag uppfattat det utan att autentiseringen är byggd på ett sätt som skapar en tillfällig, förbrukningsbar koppling mellan mitt debiterbara konto hos min bank, min telefon/klocka och då butiken. Kort sagt en "biljett" som rivs och kasseras när transaktionen är genomförd.

Ursprungligen av PaO:

Rekommenderar kreditkort i alla lägen
Inte bankkort kopplat mot ditt konto
Blir du skimmad måste du få tillbaka pengar med kreditkort har du ca 45 dagar att utreda händelsen

Jag använder inte kreditkort, jag vill inte ha kredit. Jag vill bli debiterad direkt och inte via faktura som jag ska administrera senare. Att bli skimmad har jag liten risk att bli, jag har aldrig några summor att tala om på kortet utan det rör sig bara om kanske 500-600 kr allt som oftast.

Tar inte alla betaltekniker/system betalt av handlare (indirekt kunderna) eller kunder direkt? När vi betalar med kort t.ex.? Ser ibland skyltar: "Minimum 40 kr. för att handla med kort" eller "Bara kontanter för köp under 20 kr." - typ...
Finns det betalsystem som är gratis för både kund och handlare? (förutom cash alltså)

Ursprungligen av Mackan1984:

Det är väl från försäljaren Apple tar dessa 0.15%?
Det är väl därför inga småhandlare i USA hoppat på.
Det kommer ju tyvärr drabba alla handlare oavsett teknik också då affärerna skulle höja alla varor med 0.15%

  • Medlem
  • 2017-03-10 10:47
Ursprungligen av Demiurgen:

... Finns det betalsystem som är gratis för både kund och handlare? (förutom cash alltså)

Kontanthantering är inte gratis för handlare (om de nu inte enbart använder kontanterna i rörelsen). Möjligtvis att Swish är det. Jag har en frisör som har Swish nu och som bara tog kontanter innan.

Håller med dig...det är därför jag den dagen ska göra ett köp som jag inte vill att någon ska veta något om kommer att använda kontanter (även om det krävs en resväska med sedlar ).
Men som jag lever nu överväger fördelarna med kort integritetsnackdelarna...och eftersom inget jag köper är på något sätt "avslöjande" (IT-grejer, musikinstrument, mjölk, SL-kort och snus) så kör jag på.
Men som jag sa: Kontanter kommer ALDRIG att förvinna. Det snacket är bara nys...svammel av folk som inte förstår människan och vår historia. En del tror att saker MÅSTE ske för att DET GÅR. Stater kommer dock att sluta ge ut kontantvaluta en vacker dag...men det är ju irrelevant...kontanter fanns i tusentals år innan stater började ge ut egna varianter.
Jag tror det blir ädelmetaller. Igen. Cirkeln sluts. Vann jag på Lotto idag så skulle jag köpa guld för hälften av vinsten - till mina barn...eller barnbarn...jag skulle först hugga upp det i gram-bitar...stansa ut små plättar på ett gram styck. Silver kommer o0ckså att få revival.

Ursprungligen av GustafMA:

Använder enbart kontanter. Har inte minsta lust att låta staten, bankerna, varje marknadsförare i hela världen och mina arbetskamrater veta vad jag handlar. Är lite road av alla dem som desperat letar efter nya spännande sätt att betala för att självmant göra sig av med sin integritet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-10 11:50
Ursprungligen av Alix:

Kontanthantering är inte gratis för handlare (om de nu inte enbart använder kontanterna i rörelsen). Möjligtvis att Swish är det. Jag har en frisör som har Swish nu och som bara tog kontanter innan.

Swish är inte gratis för företag.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-10 12:17
Ursprungligen av zinned:

Aha, jag trodde det gällde lösningen som helhet. Vet du hur vanligt det är att terminalerna i butiker i Sverige är uppdaterade nog och stödjer NFC?

Jaså? Är det verkligen så?

Så har inte jag uppfattat det utan att autentiseringen är byggd på ett sätt som skapar en tillfällig, förbrukningsbar koppling mellan mitt debiterbara konto hos min bank, min telefon/klocka och då butiken. Kort sagt en "biljett" som rivs och kasseras när transaktionen är genomförd.

Jag använder inte kreditkort, jag vill inte ha kredit. Jag vill bli debiterad direkt och inte via faktura som jag ska administrera senare. Att bli skimmad har jag liten risk att bli, jag har aldrig några summor att tala om på kortet utan det rör sig bara om kanske 500-600 kr allt som oftast.

Utbredningen av NFC-utrustade terminaler är enligt Samsungs representanter cirka 10 procent i Sverige, och en liknande siffra finns att läsa hos Dagens Handel från 2015.

http://www.dagenshandel.se/article/view/33750...

Jag kan tycka att det är märkligt att det inte har utvecklats mer på över ett år, men oavsett vilket är NFC-penetrationen väldigt låg. Jämfört med Europa i övrigt ligger vi i bakvattnet på den fronten faktiskt. Detta kan säkert vara en av anledningarna till att Sverige inte är tidigt ute med Apple Pay, och det är därför ett riktigt smart drag av Samsung att stöda både den nya och gamla tekniken med Samsung Pay.

Att stöda, enligt Samsungs siffror, cirka 98 procent av marknaden medan de NFC-baserade konkurrenterna ligger någonstans runt 10 procent är ju ett enormt övertag. Jag hoppas att några konkurrenter introducerar liknande lösningar, det känns inte som att mobila lösningar tar fart på allvar förrän en majoritet av befolkningen kan betala med mobilen, oavsett vilken mobiltillverkare de har valt.

Ursprungligen av Alix:

Kontanthantering är inte gratis för handlare (om de nu inte enbart använder kontanterna i rörelsen). Möjligtvis att Swish är det. Jag har en frisör som har Swish nu och som bara tog kontanter innan.

Det är inte gratis för företag. Jag är med i en ideell förening som använder Swish. Vi får betala 1 krona per transaktion oavsett transaktionens summa.

På presseventet frågade vi Samsung om de tittade på liknande lösningar som Swish och de sa att det absolut kan komma något liknande i framtiden i Samsung Pay så jag håller tummarna och hoppas att de inte ska ta betalt efter samma modell som Swish.

  • Medlem
  • 2017-03-10 16:10
Ursprungligen av zinned:

Aha, jag trodde det gällde lösningen som helhet. Vet du hur vanligt det är att terminalerna i butiker i Sverige är uppdaterade nog och stödjer NFC?

Jaså? Är det verkligen så?

Så har inte jag uppfattat det utan att autentiseringen är byggd på ett sätt som skapar en tillfällig, förbrukningsbar koppling mellan mitt debiterbara konto hos min bank, min telefon/klocka och då butiken. Kort sagt en "biljett" som rivs och kasseras när transaktionen är genomförd.

Jag använder inte kreditkort, jag vill inte ha kredit. Jag vill bli debiterad direkt och inte via faktura som jag ska administrera senare. Att bli skimmad har jag liten risk att bli, jag har aldrig några summor att tala om på kortet utan det rör sig bara om kanske 500-600 kr allt som oftast.

10 % av terminaler har NFC i Sverige

Kan vara att jag missuppfattat
Sedan borde det vara smidigare med Apple Watch tror jag

Alla är vi olika
Jag orkar inte flytta pengar mellan konto och kolla hur mycket jag har kvar
Handlar inte mer än jag kan betala direkt varje månad och vet då att man har tillgång till pengar om något oförutsatt skulle hända

Bevaka tråden