Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicksilver urklipp

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2017-03-15 11:06

Hej alla!

Är det någon som använder Quicksilver? Ett oumbärligt litet tillbehörsprogram, tycker jag.
Men det är en funktion som jag inte blir vän med: Clipboard där man kan spara urklipp.

Jag lyckas bara använda texturklipp. Så fort jag kopierar del av en skärmbild cmd+ctrl+shift+4 + markera ett önskat område, så hamnar den överst i klipphyllan / Clipboard Shelf med namnet "Unknown Clipboard Object". Dubbelklickar man på den klistras ingenting in i ett öppet dokument. Jag kan ändå se en tumnagel av bilden i klipphyllan.
Gör man om proceduren så skrivs det översta klippet i klipphyllan över av det senaste.

Någon som har ett bra tips på hur man får bildurklipp att fungera i Quicksilvers klippbok?

/Ulf

  • Medlem
  • 2017-03-15 11:20

Det kanske beror på att filändelsen är gömd? Eller kanske behövs ett annat bildformat?

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2017-03-15 11:48

Glömde nämna, problemet gäller bara skärmavbilder, typ cmd-ctrl-shit-4.

  • Medlem
  • 2017-03-15 12:30

Kolla också om ändrat filnamn påverkar. Mina tidigare förslag kvarstår.

Jag tror på Alix förslag om att byta bildformat. Kanske sparas dina skärmbilder som TIF, och då funkar det nog bättre med JPG, PNG eller PDF.

Här finns instruktioner för att byta filformat på skärmbilderna:
http://www.idownloadblog.com/2014/07/31/how-t...

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2017-03-16 11:04

Om jag ska börja ändra filformat då måste jag ju först spara urklippet och då försvinner snabbheten med att urklippet ska vara direkt åtkomligt i klippbokshistoriken. Filer som är sparade och kopieras fungerar, men det var inte det som var problemet. Tack ändå för alla svar!

  • Medlem
  • 2017-03-16 11:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror på Alix förslag om att byta bildformat. Kanske sparas dina skärmbilder som TIF, och då funkar det nog bättre med JPG, PNG eller PDF.

Här finns instruktioner för att byta filformat på skärmbilderna:
http://www.idownloadblog.com/2014/07/31/how-t...

Ursprungligen av hulfr:

Om jag ska börja ändra filformat då måste jag ju först spara urklippet ...

Nej, du kan ändra vilket förinställt format skärmdumpar ska ha, se Jespers inlägg ovan. För egen del har jag ändrat till jpg.

1
Bevaka tråden