Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En dag med Samsung Pay

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2017-03-16 21:24
Ursprungligen av WiFi:

Nu får Apple snabba sig så att vi med iPhones också kan göra mobila betalningar. Toppen för mig och andra som alltid glömmer bankkortet hemma.

Samsung försökte i alla fall ?

https://www.google.se/amp/www.cultofmac.com/4...

  • Medlem
  • 2017-03-16 21:33
Ursprungligen av Demiurgen:

Så...istället för att ta upp kortet och trycker PIN-kod så tar man upp telefonen och trycker PIN-kod? Is that it? Vad är "vinsten" med detta?
Den enda skillnaden jag ser är att kortet måste fysiskt in i en apparat och telefonen bara behöver vara nära i liften vid apparaten.

Jag ser faktsikt en nackdel med att betala med telefonen med denna lösning; telefoner går sönder när man tappar dessa...det är nog 99% av alla fall där en smartphone går sönder (krash i golvet, trappen, gatan). Antalet gånger man tar upp telefonen per dygn är avgörande för hur stor sannolikheten man ska tappa den = ju färre gånger man håller i en smartphone desto mindre risk att den går sönder. Enkel matematik - klockren logik - verklighet.

Eftersom jag inte ser en verklighet UTAN kort så blir denna lösning bara tårta på tårta - ännu en grej ovanpå den andra grejen. Men som reserv - om man t.ex. tappat kortet eller det krånglar (chippen) - så är det ju OK. Men jag fortsätter nog att slita på ett plastkort - som inte går sönder om man tappar det t.ex. - istället för att hiva upp en 7000 kr. handdator varje gång jag ska betala en snusdosa.

Det coola skulle vara om man inte behövde ta upp telefonen - det räcker med att den är en meter från läsare...kvar i fickan/väskan - men det kräver typ bluetooth och problemet är att läsaren kanske känner av 4-5 telefoner i kön vid kassan och blir förvirrad...vem av dessa är köparen? Så...så länge man måste ta upp klumpen - och ändå lever med plastkort (som inte lär försvinna och åtminstone vara kvar som backup...om telefonens batteri är slut t.ex.) så är jag inte så tänd på detta.

Att vifta med en Iwatch och betala är mera min grej. DET skulle jag börja använda...DÅ blir mitt plastkort bara backup.

Kollade lite hur det går för Apple Pay - långsamt visade sig. Apple har gått ihop med Square i USA där de subventionerar nya dyrare terminaler med Apple Pay NFC för att få fart på det hela. Alla dessa gamla terminaler klarar Samsung Pay redan med MST om du orkar trycka din kod

  • Medlem
  • 2017-03-16 23:22
Ursprungligen av PaO:

Samsung försökte i alla fall ?

https://www.google.se/amp/www.cultofmac.com/4...

Vad tråkigt! Då får vi hålla tummarna att Sverige blir det femtonde landet som får Apple Pay, även om det är lite osannolikt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-17 10:24
Ursprungligen av amandareventlid:

Men i nuläget skulle jag säga att MST är avgörande för att den ska funka smidigt (i alla fall i Sverige) och det är ju något som Samsung har patent på. Även om andra företag säkert kan komma på liknande lösningar.

Mig veterligen kommer väl inget av tidigare nämnda saker att användas med Apple Pay. Inte heller kod för den delen.

MST känns ju helt meningslöst.

  • Medlem
  • 2017-03-17 19:35
Ursprungligen av zinned:

Mig veterligen kommer väl inget av tidigare nämnda saker att användas med Apple Pay. Inte heller kod för den delen.

MST känns ju helt meningslöst.

Hade Apple släppt Pay idag i Sverige hade det funkat på max 10% av alla terminaler. Därefter är det fram med kortet och köra chip + kod. I väntan på NFC så kan betala med Samsung Pay på 98% av alla ställen och använda kod där man måste. Då Apple subventionerar terminaler i USA för att få fart på tjänsten så är det mycket smartare att ha ett system som Samsung Pay där du kan idag ersätta plånboken och sedan utvecklas med tiden

Jag ska inte hoppa på detta i första taget. Tror inte det kommer hålla i längden som kort gör. Men visst, vill man betala med mobil så är det inget fel med det. Alla är vi olika.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-20 10:42
Ursprungligen av PaO:

Hade Apple släppt Pay idag i Sverige hade det funkat på max 10% av alla terminaler. Därefter är det fram med kortet och köra chip + kod. I väntan på NFC så kan betala med Samsung Pay på 98% av alla ställen och använda kod där man måste. Då Apple subventionerar terminaler i USA för att få fart på tjänsten så är det mycket smartare att ha ett system som Samsung Pay där du kan idag ersätta plånboken och sedan utvecklas med tiden

Det spelar ju ingen roll. Apple Pay är bättre, rent användarmässigt.

Som sagt har vi ju inte Apple Pay ännu men att då säga att man då istället kan använda Samsung Pay är ju inte så relevant för ingen kommer ju att byta ut sin iPhone och slänga pengar på senaste Samsung-telefonen istället för detta.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-20 10:53

@Dalle @Mija @Demiurgen med flera, precis som @tidsoptimist var inne på i sitt inlägg kan Samsung Pay kräva PIN-kod bland annat om terminalen inte har uppdaterats för att stöda autentisering, men det finns även andra scenarion som kan kräva detta. Vi kontaktade Samsung och fick följande svar på frågan om varför PIN kan krävas även när NFC och fingeravtryck används:

"NFC terminalerna på den svenska marknaden har stöd för något som kallas för ”mobilePIN”, d.v.s. att PIN-kod eller fingeravtryck på mobilen är godkänd som autentisering och därmed behöver ingen PIN på terminalen anges. Om en handlare varit tidig med att implementera NFC/kontaktlösa-betalningar på sina terminaler, är det möjligt att inlösen-avtalet inte inkluderar MobilePIN och därmed behöver inlösen-avtalet uppdateras.

Vid tester genomförda av vårt team från Samsung, har man även märkt att vissa internationella kort, t.ex. från USA, ibland begär PIN även över NFC – detta är då uppsatt på det viset av kortutgivaren. På samma sätt som utgivare av kontaktlösa har olika regler gällande low-value-transaktioner, t.ex. har vissa kortutgivare en gräns på tre köp, därefter begär terminalen PIN på det fjärde."

Rolig och genomtänkt video. Fortsätt i samma stil. Kanske kan ni till och med revolutionera unboxing video fenomenet och få dessa lika intressanta som den a video.

Kör gärna en med Applepay när det kommer hit.

  • Medlem
  • 2017-03-20 20:22
Ursprungligen av zinned:

Det spelar ju ingen roll. Apple Pay är bättre, rent användarmässigt.

Som sagt har vi ju inte Apple Pay ännu men att då säga att man då istället kan använda Samsung Pay är ju inte så relevant för ingen kommer ju att byta ut sin iPhone och slänga pengar på senaste Samsung-telefonen istället för detta.

Apple Pay och Samsung Pay är nog rätt lika när NFC kompatibel terminal i optimala förhållanden används

Skillnaden är att om NFC inte finns funkar Samsung Pay med MST medan Apple Pay inte funkar alls

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-20 20:36
Ursprungligen av PaO:

Apple Pay och Samsung Pay är nog rätt lika när NFC kompatibel terminal i optimala förhållanden används

Skillnaden är att om NFC inte finns funkar Samsung Pay med MST medan Apple Pay inte funkar alls

Kräver inte Samsung Pay annan autentisering också än att hålla telefonen bredvid terminalen när NFC används? Inte pinkod eller något annat? Fungerar från Samsung Gear också bara genom att hålla den framför terminalen?

Ursprungligen av zinned:

Kräver inte Samsung Pay annan autentisering också än att hålla telefonen bredvid terminalen när NFC används? Inte pinkod eller något annat? Fungerar från Samsung Gear också bara genom att hålla den framför terminalen?

Nä, ingen autentisering utövar fingeravtrycket när appen öppnas vid NFC-betalning. Det ska funka att betala med Gear S3 genom att bara hålla klockan tillräckligt nära NFC-läsaren, förutsatt att NCF-läsaren är aktiverad och uppdaterad.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Rolig och genomtänkt video. Fortsätt i samma stil. Kanske kan ni till och med revolutionera unboxing video fenomenet och få dessa lika intressanta som den a video.

Stort tack för fina ord och kul att videon uppskattas! Haha, ja vi får börja fundera på hur vi ska få mer liv i unboxing-videorna. Kanske får packa upp på konstiga platser och i nya miljöer varje gång!

Ursprungligen av PaO:

Samsung försökte i alla fall ?

https://www.google.se/amp/www.cultofmac.com/4...

Det där gällde ju bara att handla online.
Det har ju redan iPhone ditt inlagda kort för ?

Om kortläsaren inte har den där magnetläsaren utan bara läser kortets chip fungerar samsung pay då?
Eller har jag missförstått dom läsarna kanske.
T ex alla bensintappar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-21 08:47
Ursprungligen av amandareventlid:

Nä, ingen autentisering utövar fingeravtrycket när appen öppnas vid NFC-betalning. Det ska funka att betala med Gear S3 genom att bara hålla klockan tillräckligt nära NFC-läsaren, förutsatt att NCF-läsaren är aktiverad och uppdaterad.

Ok, då förstår jag det som att det är identiskt med Apple Pay.

Ursprungligen av Mackan1984:

Om kortläsaren inte har den där magnetläsaren utan bara läser kortets chip fungerar samsung pay då?
Eller har jag missförstått dom läsarna kanske.
T ex alla bensintappar.

I sådana fall funkar inte MST-tekniken och om automaten inte har NFC heller så funkar inte Samsung Pay i dessa fall. Exempel där det inte funkar är parkeringsautomater, SF:s självbetjäningsautomater, bensinmackar med kortbetalning i automat och typ SL:s självbetjäningsautomater.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-21 10:36
Ursprungligen av zinned:

Ok, då förstår jag det som att det är identiskt med Apple Pay.

Just NFC-delen är lik Apple Pay ja, stödet för magnetremsor är det stora som särskiljer Samsung Pay.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-21 10:58
Ursprungligen av ekloev:

Just NFC-delen är lik Apple Pay ja, stödet för magnetremsor är det stora som särskiljer Samsung Pay.

Lik? Är den inte identisk, rent praktiskt?

Stödet för magnetremsor (antar du menar det som här kallas MST) är ointressant och i stort sett meningslöst. Inget "stort" alls.

Ursprungligen av zinned:

Lik? Är den inte identisk, rent praktiskt?

Stödet för magnetremsor (antar du menar det som här kallas MST) är ointressant och i stort sett meningslöst. Inget "stort" alls.

Vad du är negativ ?
Jag hade inte tackat nej om min iPhone gick att betala med på detta sättet nu i väntan på NFC.

På tal om det, hur kan MST-tekniken vara patenterad av Samsung men inte NFC?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-03-21 15:31
Ursprungligen av Mackan1984:

Vad du är negativ ?
Jag hade inte tackat nej om min iPhone gick att betala med på detta sättet nu i väntan på NFC.

På tal om det, hur kan MST-tekniken vara patenterad av Samsung men inte NFC?

Jag kan bara hålla med dig, tror det är väldigt få som skulle protestera om deras Iphone helt plötsligt kunde användas för att betala i uppåt 98% av alla betalterminaler

NFC är en standardiserad teknik för trådlös överföring via radiovågor, och är ursprungligen baserad på RFID. Den är standardiserad under ECMA-340 och ISO/IEC 18092, och är därmed öppen för alla att använda. MST å andra sidan är en teknisk lösning som Samsung har tagit fram, och de har valt att använda den i sina egna produkter istället för att skicka in den för standardisering. Andra företag kan utveckla något liknande, så länge som de inte inkräktar på de lösningar som Samsung har patenterat.

Senast redigerat 2017-03-21 15:48
Ursprungligen av ekloev:

Jag kan bara hålla med dig, tror det är väldigt få som skulle protestera om deras Iphone helt plötsligt kunde användas för att betala i uppåt 98% av alla betalterminaler

NFC är en standardiserad teknik för trådlös överföring via radiovågor, och är ursprungligen baserad på RFID. Den är standardiserad under ECMA-340 och ISO/IEC 18092, och är därmed öppen för alla att använda. MST å andra sidan är en teknisk lösning som Samsung har tagit fram, och de har valt att använda den i sina egna produkter istället för att skicka in den för standardisering. Andra företag kan utveckla något liknande, så länge som de inte inkräktar på de lösningar som Samsung har patenterat.

Det enda som får mig att inte springa efter en samsung för att slippa ha plånbok är ju den detaljen med bensintappar.
Kan inte komma ihåg en enda bensintapp med magnetläsare.

Även om man inte tankar varje dag så skulle det bli ännu fler gånger jag glömde plånboken den dag jag skulle tanka.

Tack för att du klargjorde det, får väl hoppas att Apple hoppar på nåt sånt. Eller att de blir bundis med Swedbank eller någon annan bank som gör skillnad i vårt lilla land.

Bryr mig heller inte om det skulle vara bankerna som kommer med en smidig app för ändamålet.
Vill bara ha det och slippa min fejkläder-pung med plastkort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-22 09:01
Ursprungligen av ekloev:

Jag kan bara hålla med dig, tror det är väldigt få som skulle protestera om deras Iphone helt plötsligt kunde användas för att betala i uppåt 98% av alla betalterminaler

NFC är en standardiserad teknik för trådlös överföring via radiovågor, och är ursprungligen baserad på RFID. Den är standardiserad under ECMA-340 och ISO/IEC 18092, och är därmed öppen för alla att använda. MST å andra sidan är en teknisk lösning som Samsung har tagit fram, och de har valt att använda den i sina egna produkter istället för att skicka in den för standardisering. Andra företag kan utveckla något liknande, så länge som de inte inkräktar på de lösningar som Samsung har patenterat.

Det jag menar är att det ger mig ingenting. Självklart är det inte dåligt att man ges möjligheten att betala på detta sättet men det ger mig ingen fördel, inget extra.

Jag kan lika gärna betala med kort som med telefonen, det är sak samma, antingen måste jag hala upp telefonen eller kortet. Det jag vill ha är en fördel, ett plus, vilket jag inte får här. Det är precis som med det "smarta" låset från Glue, i det fallet är man ute efter automatik men man får inget extra. Man får hala upp telefonen för att låsa upp, då kan jag likväl hala upp nyckeln för att låsa upp.

Ursprungligen av zinned:

Det jag menar är att det ger mig ingenting. Självklart är det inte dåligt att man ges möjligheten att betala på detta sättet men det ger mig ingen fördel, inget extra.

Jag kan lika gärna betala med kort som med telefonen, det är sak samma, antingen måste jag hala upp telefonen eller kortet. Det jag vill ha är en fördel, ett plus, vilket jag inte får här. Det är precis som med det "smarta" låset från Glue, i det fallet är man ute efter automatik men man får inget extra. Man får hala upp telefonen för att låsa upp, då kan jag likväl hala upp nyckeln för att låsa upp.

Det ger dig mindre prylar att bära på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-22 11:04
Ursprungligen av carlsson:

Det ger dig mindre prylar att bära på.

Att bära på ett par kort är inte direkt betungande, inte tillräcklig "vinst" i min bok.

Diverse storbolagsspecifika mobilbetalningar funkar nog på en del ställen i Kalifornien... och kanske på några fler ställen.

"iZettle" funkar fint med kort överallt, hrhr.

Swish funkar väl på Willys tror jag? Men allmänt så måste något etableras som kort innan det ersätter kort, och det är nog tyvärr bara hur det är.

För övrigt är ju kort såpass smidigt att det är svårt att se hur det kommer att kunna ersättas särskilt lätt.

Everyone wants to be the middleman. Få pengar utan att jobba. Freeloaders, säger jag då. Hoppsan, alla banker är freeloaders. Vilket avslöjande.

Inte undra på att ingen egentligen behövde banker när vi hade ett kontantsamhälle. Utom som mellanhand för lån. Nu är räntan borta sedan länge, men de försöker ändå.

Ursprungligen av zinned:

Det jag menar är att det ger mig ingenting. Självklart är det inte dåligt att man ges möjligheten att betala på detta sättet men det ger mig ingen fördel, inget extra.

Jag kan lika gärna betala med kort som med telefonen, det är sak samma, antingen måste jag hala upp telefonen eller kortet. Det jag vill ha är en fördel, ett plus, vilket jag inte får här. Det är precis som med det "smarta" låset från Glue, i det fallet är man ute efter automatik men man får inget extra. Man får hala upp telefonen för att låsa upp, då kan jag likväl hala upp nyckeln för att låsa upp.

Kortlösa betalningar har en lång väg att vandra oavsett vilka som står bakom det. Så länge det inte finns en gemensam lösning för åtminstone VISA/Mastercard så är det en gimmick tycker jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-22 22:23
Ursprungligen av keptang:

Kortlösa betalningar har en lång väg att vandra oavsett vilka som står bakom det. Så länge det inte finns en gemensam lösning för åtminstone VISA/Mastercard så är det en gimmick tycker jag.

Jag kan förstå din synpunkt, dock struntar jag själv i om det kan anses vara en gimmick så länge jag har nytta av den

Ursprungligen av zinned:

Jag kan förstå din synpunkt, dock struntar jag själv i om det kan anses vara en gimmick så länge jag har nytta av den

Så länge det fungerar överallt är jag nöjd, oavsett om jag håller i en enhet från Apple/Samsung/Huawei eller något annat med NFC-stöd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-22 23:05
Ursprungligen av keptang:

Så länge det fungerar överallt är jag nöjd, oavsett om jag håller i en enhet från Apple/Samsung/Huawei eller något annat med NFC-stöd.

Jag bryr mig inte om vilken enhet det gäller eller om det är överallt så länge det är min enhet

Bevaka tråden