Det är väl sista biten som förklarar din fråga bäst...
Jobbar i MAC
Jag sorterar aktuell mapp i bokstavsordning (ex 10 filer). Ei detta fall alla ai.-filer
Markerar filerna från början till slut i finder och kopierar in dem i Excel, Numbers eller Word. För att där spara filnamnen. Tar bort alla filändelser med sök och ersätt (.ai ska alltså bort)
Numrerar om filerna från 1-10 (1.ai, 2.ai osv) med Name Mangler (OBS kolla en extra gång att de ligger i bokstavsordning). I mitt fall gör jag det för att få ett InDesign dok att automatisk länka om till samma filnamn, en drös med logotyper. Där varje logo ligger på 1 lager).
Sedan använder jag ett script i InDesign som skapar 10 olika pdfer med de olika logotyperna som är placerade på produktbilder). I Mitt fall just nu 30 produkter där en logo kan ligga flera ggr på en produktsida men säg 50 logotyper i varje pdf och 10 logotyper i detta fall. Så typ 500 automatiska länkningar. Så på en vanlig dag kan det blir 5000 moment som man sparar.
När scripten är klar så heter alla filer 1.pdf, 2.pdf osv) men jag vill få till bara originalfilnamnen igen.
Starta Name Mangler och lyft in filerna (kolla all de ligger i bokstavsordning)
Välj funktionen "Sequence" och Terms > "Abitrary Terms" Kopiera originalnamnen från Excel eller var du nu har lagt dem och klistra in dem under funktionen "Terms"
Och tryck på knappen så är de gamla filnamnen tillbaka igen
Ropa till om om du har någon fråga.
Ska även kolla på dina allternativ.
Med vänlig hälsning, Bengt Schröder