Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

säkerhetskopiering ej fullständig i TM - varför?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick nyligen ett meddelande dels att ett annat nätverk försöker ansluta (vad ska man göra åt detta?) samt att jag inte har säkerhetskopierat på ett tag. Kontrollerar där uppe på klockan och det visar sig att det är inte säkerhetskopierat sedan den 20 mars vilket inte verkar stämma eftersom det gjordes igår enligt när man går in i TM. Dock poppar det upp massa fönster och jag undrar hur man ser den info att det verkligen är säkerhetskopierat och hur mycket.
Nu håller den i alla fall på att säkerhetskopiera men den säkerhetskopierar inte allt. Vad kan det vara för fel? Sedan undrar jag vad denna mapp syftar. Den var inte där förut.
Har en MBP 2012 /macOS Sierra 10.12.3

Senast redigerat 2017-04-02 09:00
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-02 19:29

Den säkerhetskopierar inte allt eftersom du eller någon valt att utesluta mappen "adi" såsom bilderna visar.

Din första fråga, den förstår jag inte vad du menar med.

Ursprungligen av calinou:

Fick nyligen ett meddelande dels att ett annat nätverk försöker ansluta (vad ska man göra åt detta?)...

Var fick du det meddelandet?
Försöker ansluta till vadå?

En bild hade nog varit bra.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Var fick du det meddelandet?
Försöker ansluta till vadå?

En bild hade nog varit bra.

Jag tog inte någon skärmdump på detta. Det hände så snabbt. Det kom ett meddelande att "ett annat nätverk försöker ansluta" . Antar att den vill ansluta sig till min dator via Wifi-anslutningen?

Ursprungligen av reboot81:

Den säkerhetskopierar inte allt eftersom du eller någon valt att utesluta mappen "adi" såsom bilderna visar.

Din första fråga, den förstår jag inte vad du menar med.

Då kan jag väl ta bort denna mapp?. Dock sökte jag i Finder och den verkar inte ta utrymme.
Vad är det du inte förstår ang. min första fråga?
Jag vill bara att min dator tar en komplett säkerhetskopia och vet inte riktigt hur man kan kontrollera detta.

Senast redigerat 2017-04-02 22:26

du har inte satt ett tak på hur mycket utrymme den får äta så den är full?

Ursprungligen av Mjukisdjur:

du har inte satt ett tak på hur mycket utrymme den får äta så den är full?

Det tror jag inte alls. Dom gamla säkerhetskopior raderas för att lämna plats åt dom nya står det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-03 09:22

Vad är det som får dig att dra slutsatsen att säkerhetskopieringen är ofullständig? Att du gått in i Time Machines inställningspanel och klickat på knappen "Alternativ" och där sett bilden du bifogat som nämner att mappen /Users/Shared/adi ej kopieras?

Eller är det något annat mer specifikt (kan du specifiera det i så fall)?

Det du ser under "Alternativ" i inställningspanelen är en lista på mappar man själv kan välja att undanta från kopiering. Säkerhetskopiorna är alltså kompletta utan dessa mappar. Du kan själv redigera denna lista.

Vad är mappen /Users/Shared/adi?
Jag googlade och hittade detta:
http://galvanist.com/post/66313155502/userssh...
It is used by the Mac App Store and the new iBooks app.

... alltså något iBooks eller Mac App Store lagt till eftersom denna mapp är onödig att säkerhetskopiera.

Ursprungligen av pesc:

Vad är det som får dig att dra slutsatsen att säkerhetskopieringen är ofullständig? Att du gått in i Time Machines inställningspanel och klickat på knappen "Alternativ" och där sett bilden du bifogat som nämner att mappen /Users/Shared/adi ej kopieras?

Eller är det något annat mer specifikt (kan du specifiera det i så fall)?

Det du ser under "Alternativ" i inställningspanelen är en lista på mappar man själv kan välja att undanta från kopiering. Säkerhetskopiorna är alltså kompletta utan dessa mappar. Du kan själv redigera denna lista.

Vad är mappen /Users/Shared/adi?
Jag googlade och hittade detta:
http://galvanist.com/post/66313155502/userssh...
It is used by the Mac App Store and the new iBooks app.

... alltså något iBooks eller Mac App Store lagt till eftersom denna mapp är onödig att säkerhetskopiera.

Tack att du hittade en förklaring över detta! Har aldrig använt iBooks appen. Får väl låta denna mapp vara kvar eftersom den inte tar så mycket plats.
Ang. TM så är fundersam över att det inte är hela hårddisken som säkerhetskopieras. Hela hårddisken är på 303 GB enl. skärmdumpen. Kanske att TM säkerhetskopierar bara ändringar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-03 22:17

Ang. TM så är fundersam över att det inte är hela hårddisken som säkerhetskopieras. Hela hårddisken är på 303 GB enl. skärmdumpen. Kanske att TM säkerhetskopierar bara ändringar?

Första gången kopierar TM allt. Därefter gör den en ny backup varje timme och då kopierar den bara ändringar. Då blir det inte så mycket jobb varje gång, om man bara låter den vara ifred.

TM gör en massa annat också, den rensar ut gamla timvisa backuper och den uppdaterar ett spotlight-index så man kan hitta var specifika filer finns bland alla backuper.

Samt att TM "trollar" med fillänkar så att varje backup ser ut som en total komplett kopia av hårddisken, varje timme, fastän den bara behöver kopiera och lagra det som ändrades sedan förra gången. Just hur det går till är lite invecklat att förklara men handlar om "hårda mapp-länkar".

Ursprungligen av pesc:

Första gången kopierar TM allt. Därefter gör den en ny backup varje timme och då kopierar den bara ändringar. Då blir det inte så mycket jobb varje gång, om man bara låter den vara ifred.

TM gör en massa annat också, den rensar ut gamla timvisa backuper och den uppdaterar ett spotlight-index så man kan hitta var specifika filer finns bland alla backuper.

Samt att TM "trollar" med fillänkar så att varje backup ser ut som en total komplett kopia av hårddisken, varje timme, fastän den bara behöver kopiera och lagra det som ändrades sedan förra gången. Just hur det går till är lite invecklat att förklara men handlar om "hårda mapp-länkar".

Då förstår jag hur det förhåller sig. Känns bra att man inte behöver oroa sig över detta med säkerhetskopiering. Tack för hjälpen!

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-04 12:45

Tack att du hittade en förklaring över detta! Har aldrig använt iBooks appen. Får väl låta denna mapp vara kvar eftersom den inte tar så mycket plats.

Näe, hela disken är på ca750GB. Ditt innehåll på disken ligger på ca300.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-04 12:47

Då förstår jag hur det förhåller sig. Känns bra att man inte behöver oroa sig över detta med säkerhetskopiering. Tack för hjälpen!

Du behöver inte oroa dig om du kör med dubbla, separata system för säkerhetskopiering. Tex ett kopia på annan plats.
Att bara lita på TM bör man inte göra.

Du behöver inte oroa dig om du kör med dubbla, separata system för säkerhetskopiering. Tex ett kopia på annan plats.
Att bara lita på TM bör man inte göra.

Har även på dropbox-molnet.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-05 16:35

Har även på dropbox-molnet.

Det är bra att filerna synkas dit. Met det är ingen tjänst för säkerhetskopiering. Dropbox ≠ backup.

Det är bra att filerna synkas dit. Met det är ingen tjänst för säkerhetskopiering. Dropbox ≠ backup.

Alla filer finns där även min backup från LR görs kontinuerligt. Det är väl en likvärdig alternativ som någon annan moln-backup-tjänst

• Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-05 20:42

Alla filer finns där även min backup från LR görs kontinuerligt. Det är väl en likvärdig alternativ som någon annan moln-backup-tjänst

Det är en synk-tjänst, vilket innebär att om det blir ett fel på en fil på din hårddisk synkas det felet även till dropbox och du kan inte återställa från en tidigare fungerande säkerhetskopierad version.

(Nu har i och för sig DP jag tror 30 dagar innan gamla filer raderas helt, men utöver det är det en dålig lösning för backup)

Ursprungligen av IngoX:

Det är en synk-tjänst, vilket innebär att om det blir ett fel på en fil på din hårddisk synkas det felet även till dropbox och du kan inte återställa från en tidigare fungerande säkerhetskopierad version.

(Nu har i och för sig DP jag tror 30 dagar innan gamla filer raderas helt, men utöver det är det en dålig lösning för backup)

Lite osäker på vad du menar om att det blir fel på en fil? Det är väl någonting som inte förekommer så ofta? Det finns ändå alt. att hämta den o-felaktiga filen via ordinarie TM-backup? Kan inte förstå att DP inte även erbjuder backup-tjänst när dom ändå tillhandahåller ens alla filer. Man kan väl lägga spara gamla backup där också? Fast det kanske är bökigt att fixa när det inte görs per automatik?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-06 06:05

Lite osäker på vad du menar om att det blir fel på en fil? Det är väl någonting som inte förekommer så ofta? Det finns ändå alt. att hämta den o-felaktiga filen via ordinarie TM-backup? Kan inte förstå att DP inte även erbjuder backup-tjänst när dom ändå tillhandahåller ens alla filer.

Fel på en fil kan lika gärna vara att du själv råkar radera ett stort textblock i ett dokument och sedan ångrar dig, eller att du helt enkelt slängt en fil i misstag. Till en synkroniseringstjänst som DropBox synkas ju även dessa fel man själv genererat. En backup sparar även tidigare versioner av dokument. Det gör TimeMachine, men eftersom den finns bredvid din dator är den inget skydd vid brand eller stöld, därför talet om att för säker backuplösning ha flera säkerhetskopior med versionshistorik på olika fysiska adresser.

Om du blir av med både din dator och backup-HD så kommer antagligen de mappar du synkat till DropBox rädda dig. Din lösning med en lokal backup och en synkroniseringstjänst i molnet löser de flesta situationer, bara du är medveten om skillnaden mellan backup och synkronisering. Synkronisering kopierar även det som blivit fel.

Nu har som sagt DrobBox versionshistorik upp till 30 dagar, och om man betalar för plustjänsten upp till ett år.

Ursprungligen av IngoX:

Fel på en fil kan lika gärna vara att du själv råkar radera ett stort textblock i ett dokument och sedan ångrar dig, eller att du helt enkelt slängt en fil i misstag. Till en synkroniseringstjänst som DropBox synkas ju även dessa fel man själv genererat. En backup sparar även tidigare versioner av dokument. Det gör TimeMachine, men eftersom den finns bredvid din dator är den inget skydd vid brand eller stöld, därför talet om att för säker backuplösning ha flera säkerhetskopior med versionshistorik på olika fysiska adresser.

Om du blir av med både din dator och backup-HD så kommer antagligen de mappar du synkat till DropBox rädda dig. Din lösning med en lokal backup och en synkroniseringstjänst i molnet löser de flesta situationer, bara du är medveten om skillnaden mellan backup och synkronisering. Synkronisering kopierar även det som blivit fel.

Nu har som sagt DrobBox versionshistorik upp till 30 dagar, och om man betalar för plustjänsten upp till ett år.

Tack för förklaringen och tipset. Brand och stöld är svårt att gardera sig. Kan inte ta och bära med min TC när man är någon annanstans. Man kanske skulle ha en USB som rymmer mycket som extra säkerhet. Det kanske finns?
Har faktiskt dropbox + utan utökad.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-06 19:23

Tack för förklaringen och tipset. Brand och stöld är svårt att gardera sig. Kan inte ta och bära med min TC när man är någon annanstans. Man kanske skulle ha en USB som rymmer mycket som extra säkerhet. Det kanske finns?
Har faktiskt dropbox + utan utökad.

Ja, en lös USB-hårddisk som du kan förvara utanför bostaden. Som du månadsvis (tex) tar med dig hem och kopplar in och låter den säkerhetskopiera.

1
Bevaka tråden