Jag har en vän som jag försöker att hjälpa med att hitta en optimal lagringslösning. Idag har han 11 stycken externa hårddiskar som han jonglerar mellan 20-30 TB data på. Han är konstnär och jobbar med foto och film, därav datamängden. Dessutom dubbel- eller trippelsparar han allting för att han är rädd att förlora något.
Jag får ju utslag när jag ser honom jobba, bara tanken på att behöva ha koll på dessa hårddiskar, och ta backup på allt, kan ju få vem som helst att bli galen.
Till denna soppan så ska det inflikas att han använder 3 olika datorer också (en iMac, en MacPro och en MacBook Pro). Och han är dessutom inte världens mest tekniska person...
Det är inte helt lätt att hitta en optimal lösning har det visat sig. På grund av hastigheten för en lokal lagring så vore det ju optimalt, men då kommer man till nästa problem: Nåbarheten från de andra maskinerna han inte jobbar på för tillfället.
Så i det läget får man titta på en molnlösning. Här har Apple lyckats oerhört bra med sitt iCloud Storage eftersom det sparar frekvent använda filer på den lokala enheten. Problemet är att den största storleken för iCloud Storage är 2 TB, så det faller bort. Och övriga alternativ som jag har tittat på har ingen automatik vad gäller "lagring av frekvent använda filer", samtidigt som de flesta tjänsterna kräver någon form av hantering när man har mer molnlagring än lokal lagring.
Så vad är egentligen den bästa lösningen?
Jag vill att han har en (1) plats där han lagrar allting. Denna plats ska också säkerhetskopieras på något sätt. Om vi tänker oss att man sätter en 30 TB hårddisk på MacPron, så kommer ju ändå problemet med backup att finnas, och den backupen vill man ju gärna inte ha på samma plats. Och då blir ju molnlagring ändå aktuellt... *Gaaaaahh....*
Google Drive har en 30 TB-plan som jag skulle vilja rekommendera, men då återkommer vi till problemet med vad som lagras lokalt och inte.
Någon som har något förslag, kanske någon i samma situation?
Att det kommer kosta (mycket) pengar är underförstått.