Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivverktyg upptäcker inte ny HD

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nackdelen med att sitta med en stabilt fungerande dator i många år, är att man glömmer bort alla fina knep och trix. Min trotjänare, MacBookPro, har fått gå vidare i familjen, när jag behövde mer svängrum för mina musikfiler. Jag har bestämt mig för att städa undan alla CD och arkivera filerna som Apple Lossless för att kunna lägga dem på en mediaserver.

Jag har precis köpt en ny HD för att ha som backup-HD internt i min "nya" MacPro5,1 2010, men när jag monterar den i en av de lediga vaggorna och startar om datorn, vill Skivverktyg inte veta av den nya HDn. Skivverktyg borde enligt mitt senila minne larma något i stil med "Den inmatade skivan kan inte läsas - vill Du formatera den?", men icke.

Tankefel från min sida, eller vad är det som bråkar?

Vilken typ av hårddisk är det? (märke, modell, osv)

Vilken version av macOS kör du?

Kontrollera att disken faktiskt sitter ordentligt på plats.
Prova en av de andra diskplatserna i datorn.
Om du har möjlighet - prova i en annan dator, eller ett externt chassi/docka.

Seagate Barracuda 3 TB - 64MB / 7200 rpm - ST3000DM001

macOS 10.12.4

Jag har flyttat den till andra platser i datorn och startat om efter varje flytt, men Skivverktyg ser den inte.

Ursprungligen av leonardo:

...startat om efter varje flytt...

Med den formuleringen så låter det som att du sätter i och tar ut disken när datorn är igång. Det ska du inte göra.

Och du kommenterade inte min fråga om att disken sitter ordentligt på plats. Är du säker på att du monterar den korrekt?

Jag trodde att jag befann mig på ett forum där jag inte behöver berätta självklarheter, men OK jag ska upplysa Dig

Jag stänger av datorn via  | Stäng av …
Jag frigör spärren för sidoplåten genom att lyfta den uppåt
Jag öppnar sidan genom att fälla dess överkant utåt
Jag lyfter sidoplåten snett uppåt/utåt
Jag ställer undan sidopålten
Jag tar ut en tom hållare (A)
Jag tar ut den trilskande disken i sin hållare (B)
Jag sätter den trilskande disken i sin hållare i den lediga platsen (A)
Jag sätter den tomma hållaren i den gamla platsen (B)
Jag sätter tillbaka sidoplåten
Jag låser sidoplåten genom att fälla ner spärren
Jag trycker på startknappen och väntar tills datorn läst in allt
Jag startar Skivverktyg för att se om den nya HDn visar sig.

Förgäves

Sidoplåten går inte att sätta sidoplåten på plats och låsa om den inte HDn är korrekt monterad i sin hållare och hållaren är fullt inskjuten i kontakten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-12 19:26

Syns HDn i Systeminformation?

Ursprungligen av leonardo:

Jag trodde att jag befann mig på ett forum där jag inte behöver berätta självklarheter...

Eftersom frågeställare här på forumet kan vara allt ifrån totala nybörjare till superproffs – och jag inte har en aning om var någonstans på den skalan du ligger – så är det i mina ögon alltid bättre att ställa en kontrollfråga för mycket, än en för lite.

Och ett enkelt ja hade ju räckt långt – i stället för den där onödigt detaljerade beskrivningen som bara är till för att ta någon slags poäng.

Men ok, då vet vi var vi har varandra. Ska inte störa dig fler gånger.

Senast redigerat 2017-04-13 00:28
  • Medlem
  • International user
  • 2017-04-13 08:56
Ursprungligen av leonardo:

Jag trodde att jag befann mig på ett forum där jag inte behöver berätta självklarheter, men OK jag ska upplysa Dig

Jag stänger av datorn via  | Stäng av …
Jag frigör spärren för sidoplåten genom att lyfta den uppåt
Jag öppnar sidan genom att fälla dess överkant utåt
Jag lyfter sidoplåten snett uppåt/utåt
Jag ställer undan sidopålten
Jag tar ut en tom hållare (A)
Jag tar ut den trilskande disken i sin hållare (B)
Jag sätter den trilskande disken i sin hållare i den lediga platsen (A)
Jag sätter den tomma hållaren i den gamla platsen (B)
Jag sätter tillbaka sidoplåten
Jag låser sidoplåten genom att fälla ner spärren
Jag trycker på startknappen och väntar tills datorn läst in allt
Jag startar Skivverktyg för att se om den nya HDn visar sig.

Förgäves

Sidoplåten går inte att sätta sidoplåten på plats och låsa om den inte HDn är korrekt monterad i sin hållare och hållaren är fullt inskjuten i kontakten.

Man behöver inte sätta fast sitoplåten, men man kan använda spärren för att försäkra sig om att skivorna är på plats, iaf på en 1,1.

Pröva detta och känn efter om skivan startar överhuvudtaget. Hur är det med energisparar inställningarna, kan de stänga av den så att den inte vaknar?
Om den inte startar överhuvudtaget kanske du ska ha den utbytt.

1
Bevaka tråden