- Redaktionen
- Skribent ●
Nästa Iphone kan få Touch ID-sensorn på baksidan istället för inbyggd i skärmen, enligt nya uppgifter.
Nej tack. Vill man ha fingeravtrycksläsaren på baksidan får man hålla sig till samsung.
Jag föredrar helt klart framsidan, men baksidan borde fungera bra också om man inte placerar den korkat.
I nederkant och man använder pekfingret istället för tummen.
Det intressanta är väl just antydan att det rent tekniskt är problematiskt att integrera Touch ID i bildskärmen, och att den då tvingas hamna på baksidan. Liknande information dök ju upp om Samsungs beslut att lägga avläsaren på baksidan.
Framsidor som helt och hållet är skärmar förutsätter ju antingen att Touch ID kan placeras under skärmen, eller någon annanstans.
Den här är också sevärd från samma snubbe:
https://youtu.be/jfpRWbCO_Tc
En sevärd kanal. Förtjänar fler prenumeranter.
Baksida ja, men bredvid kameralinsen som på S8....
Hoppas de lär sig av Samsungs misstag. Förövrigt är S8 den första luren på längre som fått mig att vilja gå över till the "dark side". Men fingeravtrycksläsaren skulle varit i mitten.
Och hur blir det med funktionen "lätt att nå" om Apple sätter Touch-ID på baksidan? Krävs också att skalen får ytterligare hål på baksidan (utöver det som redan finns för kameralinser/blixt).
Med tanke på hur ofta jag öppnar telefonen när den ligger på bordet, så skulle detta bli sjukt störande. Men visst, man hade nog vant sig ganska snabbt ändå.
Men jag sticker ut hakan och säger: Detta är bara ett rykte - det kommer inte att hända.
Med tanke på hur ofta jag öppnar telefonen när den ligger på bordet, så skulle detta bli sjukt störande. Men visst, man hade nog vant sig ganska snabbt ändå.
Men jag sticker ut hakan och säger: Detta är bara ett rykte - det kommer inte att hända.
Finns det ingen Smart lock funktion i IOS?
Lika den som S8 har
Finns det ingen Smart lock funktion i IOS?
Lika den som S8 har
Vad innebär "Smart lock"?
I vilken värld skulle det vara ok att tvingas till två händer för att använda telefonen? Aldrig.
Hur tar du upp telefonen utan att ha ett finger på baksidan?
Självklart har jag ett finger, eller flera, på baksidan men aldrig några fingertoppar på nederdelen av telefonen. Det är det ju ingen som har.
I vilken värld skulle det vara ok att tvingas till två händer för att använda telefonen? Aldrig.
Självklart har jag ett finger, eller flera, på baksidan men aldrig några fingertoppar på nederdelen av telefonen. Det är det ju ingen som har.
Jaså, inte?
Du behöver ju bara peta till med fingertoppen när du låser upp, inte ha den där hela tiden.
Var vill du ha den om den inte hamnar på framsidan?
Hur tar du upp telefonen utan att ha ett finger på baksidan?
Det är hur lätt som helst. Bara att hålla på sidan. Väldigt enkelt om telefonen ligger med skärmen neråt eller i en ficka.
Jag skulle nästan gå så långt som att det är sällan som jag håller en fingertopp på baksidan av telefonen. Dessutom så är det bara att se på Jespers exempel - öppna telefonen när den ligger på bordet eller sitter i en hållare i bilen.
Det är klart att det går att vänja sig vid det mesta. Fördelen med knappen på framsidan är att du ser var du ska sätta fingret men jag vill gärna prova lösningen från Apple före jag uttalar mig om hur det fungerar. Trots allt så är det vanan att sätta fingret på hemknappen som gör att det känns som ett naturligt sätt att låsa upp telefonen för de flesta av oss
Jag ska erkänna att jag har gått från att tänka "aldrig i livet att Apple kommer att ändra" till "vänta och se" men jag har fortfarande svårt att se en lösning som kräver tillgång till baksidan eftersom det blir en ny form av begränsning.
Det vore coolt om de kunde fixa avkänningen på sidorna av telefonen men det tror jag inte är möjligt.
Det är hur lätt som helst. Bara att hålla på sidan. Väldigt enkelt om telefonen ligger med skärmen neråt eller i en ficka.
Jag skulle nästan gå så långt som att det är sällan som jag håller en fingertopp på baksidan av telefonen. Dessutom så är det bara att se på Jespers exempel - öppna telefonen när den ligger på bordet eller sitter i en hållare i bilen.
Det är klart att det går att vänja sig vid det mesta. Fördelen med knappen på framsidan är att du ser var du ska sätta fingret men jag vill gärna prova lösningen från Apple före jag uttalar mig om hur det fungerar. Trots allt så är det vanan att sätta fingret på hemknappen som gör att det känns som ett naturligt sätt att låsa upp telefonen för de flesta av oss
Jag ska erkänna att jag har gått från att tänka "aldrig i livet att Apple kommer att ändra" till "vänta och se" men jag har fortfarande svårt att se en lösning som kräver tillgång till baksidan eftersom det blir en ny form av begränsning.
Det vore coolt om de kunde fixa avkänningen på sidorna av telefonen men det tror jag inte är möjligt.
Du får köpa en Sony de har fingeravtryck läsare på sidoknapp ? om jag inte missminner mig
Man kan använda sig av betrodda platser / apparater för att hålla telefon olåst. Tex att i bilen låser sig aldrig luren men stiger du ur bilen så låser den sig automatiskt gäller även hemmet osv eller en smartklocka.
Jag tror det var till Lollipop som Google införde första versionen och S8 har Samsung förfinat det hela. Ekloev har en fin genomgång i kommentarerna till testet av S8 där vi diskutera det hela. Skickar även med en länk.
Du får köpa en Sony de har fingeravtryck läsare på sidoknapp ? om jag inte missminner mig
Här är en 3D-rendering av senaste ritningarna och de tror på touch-id i sidoknappen.
Ser den ut så här kan jag leva med det ?
https://youtu.be/ZjVYoeMLf1k
Jaså, inte?
Du behöver ju bara peta till med fingertoppen när du låser upp, inte ha den där hela tiden.
Men man har ju aldrig fingertoppen i nederdelen av telefonen, inte heller när man tar upp den ur fickan. För att sätta ett finger där krävs det att man använder båda händerna och då är det än mer fel.
Ingenstans, den måste vara på framsidan för bästa hantering. Möjligt att det skulle fungera längst upp på telefonens baksida också, men det är ju estetiskt väldigt fult.