Spel har de ju skickat med så länge jag kan minnas och vad gör det? Om man använder det på hyfsat företag ser ju IT till att dra in en anpassad ISO utan grejer företaget inte vill ha på sina datorer. Sedan att de spelen följer med är ju inte heller konstigt. Candy crush är ju uppenbarligen populärt och samma gäller minecraft som microsoft dessutom äger.
Ja, men det är ju inte möjligt längre i Windows 10 Pro (inte utan en massa fulhack med nåt liknande nLite). Alla företag behöver inte de features som erbjuds i Enterprise där detta går att stänga av enkelt utan har betalat för en Pro-licens. Tidigare i Windows 10 Pro har det ju gått att avinstallera programmen också (så att de inte ominstallerat sig), men inte nu längre med Microsofts Consumer Experiences som laddar ner det till datorn automatiskt igen.
Jag kan se att det finns en poäng i att bundla spel och annat i versioner som inte är Pro/Enterprise/Education (som alltså riktar sig till proffs eller skolväsenet), men det är inte min poäng. Det spelar ingen roll om Candy Crush eller Minecraft är populärt. Om jag har sagt åt maskinen att avinstallera det, ska det också hållas avinstallerat, inte installeras automatiskt igen (samma gäller Facebook, Twitter och andra appar som man kan högerklicka och trycka uninstall på) om jag inte gör ett aktivt val att ominstallera.
Att göra en anpassad ISO (för installation via DVD/USB) är det ganska få stora som gör numera. Deployment (och ominstallation) över nätverk är det som gäller för princip alla "hyfsade" företag (detta gäller helt oavsett operativsystem) för man spärrar möjligheten att starta datorn via USB eller DVD. De enda uppstartsalternativen som brukar finnas är att starta från hårddisk eller nätverk. Sen låter man alla installations och deploymentfiler ligga centralt.