Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kattkiss på macbook pro

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom hem precis. Matade min katt. Hämtade min dator, fällde upp locket. Den var på när jag gick hemifrån men nu började inte skärmen lysa. Försökte sätta på den. Efter några försök gick det. Indikatorn laddade halvvägs och ovanligt långsamt. Hård avstängning följde. Kopplade i laddare och försökte igen. Nu kom indikatorn hela vägen men sen hände inget mer. Nästa försök startade datorn men en märklig doft började sprida sig. Bränt kattpiss. Jag gick direkt och kollade på söngen där datorn tidigare legat och mycket riktigt - katten har kissat på datorn. Stängde av burken direkt och drog ur laddaren.

Min fråga: är det helt kört? När vågar jag sätta på den? Jag tror inte det handlar om mycket kiss som trängt in men datorn har ju helt klart blivit påverkad på något sätt. Verkar ha runnit nerför sidan från locket. Sedan har den ju legat i det i mellan 2-3 timmar.

Tacksam för alla tips.

Stryp katten

Nä, skulle väl vara behandling som om den hamnat i saltvatten, dvs sjölja av den ordentligt i rent färskvatten, låta den rinna av ordentligt och sedan ha den i en försluten plastpåse med med gel-torkmedel eller torra riskorn typ eller liknande. Har aldrig testat detta själv, utan bara hört talas om det så låt fler höra av sig om jag skulle bra fel ute.

Finns säkert nån som kan detta bättre än mig, men salt kattpis fräter på metaller så det kan nog vara kört om det gått någon längre stund + att du startade den, men det va ju inte lätt att veta att katten tyckte den va en fin pryl att pinka in

Ursprungligen av CekariYH:

Stryp katten

Nä, skulle väl vara behandling som om den hamnat i saltvatten, dvs sjölja av den ordentligt i rent färskvatten, låta den rinna av ordentligt och sedan ha den i en försluten plastpåse med med gel-torkmedel eller torra riskorn typ eller liknande. Har aldrig testat detta själv, utan bara hört talas om det så låt fler höra av sig om jag skulle bra fel ute.

Finns säkert nån som kan detta bättre än mig, men salt kattpis fräter på metaller så det kan nog vara kört om det gått någon längre stund + att du startade den, men det va ju inte lätt att veta att katten tyckte den va en fin pryl att pinka in

Katten är redan strypt Jag tappade faktiskt tålamodet. Beslöt mig för att det inte var någon fara och startade datorn. Jag gjorde alltså rakt emot vad hela internet tyckte. Laddporten funkar ej. WIFI funkar ej, Bluetooth funkar ej. I övrigt Känns den som vanligt. har dock inte kunnat testa Thunderboltportarna. Jag fick internet genom att koppla in telefonen via USB.

Finns det någon möjlighet att lösa detta problem genom att installera om operativsystem? Det kommer iförsig bli svårt med batteri på 45 %. Hmm. Jag får nog lämna in den.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2017-05-01 12:06
Ursprungligen av Kaffekanna:

Katten är redan strypt Jag tappade faktiskt tålamodet. Beslöt mig för att det inte var någon fara och startade datorn. Jag gjorde alltså rakt emot vad hela internet tyckte. Laddporten funkar ej. WIFI funkar ej, Bluetooth funkar ej. I övrigt Känns den som vanligt. har dock inte kunnat testa Thunderboltportarna. Jag fick internet genom att koppla in telefonen via USB.

Finns det någon möjlighet att lösa detta problem genom att installera om operativsystem? Det kommer iförsig bli svårt med batteri på 45 %. Hmm. Jag får nog lämna in den.

Kontakta ditt försäkringsbolag du bör ha en drulle-försäkring i din hemförsäkring som skall täcka sådana här olyckor. Detta låter som det kan bli en ganska dyr reparation: nytt moderkort (har haft ett antal bärbara PC/Mac med vatten, kaffe, vin, öl som jag lagat på jobbet) det blir snabbt skador på det kortis/frät-skador.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-01 17:47
Ursprungligen av Kaffekanna:

Katten är redan strypt Jag tappade faktiskt tålamodet. Beslöt mig för att det inte var någon fara och startade datorn. Jag gjorde alltså rakt emot vad hela internet tyckte. Laddporten funkar ej. WIFI funkar ej, Bluetooth funkar ej. I övrigt Känns den som vanligt. har dock inte kunnat testa Thunderboltportarna. Jag fick internet genom att koppla in telefonen via USB.

Finns det någon möjlighet att lösa detta problem genom att installera om operativsystem? Det kommer iförsig bli svårt med batteri på 45 %. Hmm. Jag får nog lämna in den.

Hur tänker du nu? Om kattpisset har frätt på moderkortet, hur ska en ominstallation av mjukvaran fixa det?
Att du har hårdvarufel är nog ställt utom all tvekan, tyvärr...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-05-01 20:56
Ursprungligen av mikaelf:

Kontakta ditt försäkringsbolag du bör ha en drulle-försäkring i din hemförsäkring som skall täcka sådana här olyckor. Detta låter som det kan bli en ganska dyr reparation: nytt moderkort (har haft ett antal bärbara PC/Mac med vatten, kaffe, vin, öl som jag lagat på jobbet) det blir snabbt skador på det kortis/frät-skador.

Nja, det är inte alla drulleförsäkringar som täcker skador uppstådda av husdjur.
Sen, så kan verkstaden vägra ta emot datorn också, då Apple avråder verkstäder att ta emot utrustning som är skadd av "Pet urine".

Men hör med ditt försäkringsbolag om vad du har för täckning, kanske har du nån täckning i din djurförsäkring som kan täcka skadan.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2017-05-02 11:17

Kanske int behöver säga att det var katten, utan du själv som spillde nåt?

Ursprungligen av bjornd:

Kanske int behöver säga att det var katten, utan du själv som spillde nåt?

Katternas kiss har en viss särskild lukt om jag inte är felinformerad. Det kanske kan bli svårt att förklara den delen när man inte kan skylla på att det är något drickbart, någon form en rengöringsvätska eller annat som är "normalt" eller mer sällan förekommande.

Hemförsäkringen borde täcka detta, oavsett kattkiss eller inte. Var ärlig, det brukar hjälpa. Och som tekniker märker man skillnad på kattkiss och vatten, jag lovar...

Om du vill rädda datorn själv, om det öht går nu när du har haft igång den ett tag: Tvätta rent utsatta delar med vatten (helst desilliserat) och låt datorn torka i 1-2 veckor.

Mina katter har nog kostat runt 10.000,- i kostnader direkt orsakade av dem. Men jag älskar dem ändå...

Ursprungligen av carlsson:

Hemförsäkringen borde täcka detta, oavsett kattkiss eller inte. Var ärlig, det brukar hjälpa. Och som tekniker märker man skillnad på kattkiss och vatten, jag lovar...

Om du vill rädda datorn själv, om det öht går nu när du har haft igång den ett tag: Tvätta rent utsatta delar med vatten (helst desilliserat) och låt datorn torka i 1-2 veckor.

Mina katter har nog kostat runt 10.000,- i kostnader direkt orsakade av dem. Men jag älskar dem ändå...

En av mina bröders katter kostade 36k när han flytta i nya tapeter m.m. Han var glad

En verkligt mac älskande katt. Han pinkade ju revir

Ursprungligen av carlsson:

Hemförsäkringen borde täcka detta, oavsett kattkiss eller inte. Var ärlig, det brukar hjälpa. Och som tekniker märker man skillnad på kattkiss och vatten, jag lovar...

Om du vill rädda datorn själv, om det öht går nu när du har haft igång den ett tag: Tvätta rent utsatta delar med vatten (helst desilliserat) och låt datorn torka i 1-2 veckor.

Mina katter har nog kostat runt 10.000,- i kostnader direkt orsakade av dem. Men jag älskar dem ändå...

Nej,

Det är absolut inte säkert att detta täcks av hemförsäkringen även med en allriskförsäkring. Husdjuren behöver i de flesta fall försäkras separat, även det de ställer till med.
Jag har varit med om att försäkringstagare inte fått ersättning just p.g.a. kattkiss trots allriskförsäkring.

Det kan naturligtvis ha kommit nya bättre försäkringsvillkor men jag råder alla med husdjur att kontrollera hur deras färsäkring gäller och vad den täcker.

Tack för intressant diskussion om försäkringar status på datorn i dagsläget är att 1 usb plus 2 thunderbolt portar fungerar. Datorn kan drivas på ström men Batteriet kan inte suga i sig kraft.

Datorn i sig fungerar fint förutom då wi-fi och alla andra utgångar som dog.

Mitt problem nu är att batteriet fick slut på kraft. Och datorn orkar inte starta upp sig själv med laddaren i.

Har ni något råd? Kanske bör tillägga att datorn har tappat förmågan att stänga av sig. Så fort jag kopplar i laddare så försöker den starta upp sig sjölv i en ändlös loop.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-05-07 19:56
Ursprungligen av Kaffekanna:

Har ni något råd?

Säkerhetskopia?

Ursprungligen av frazze:

Säkerhetskopia?

Jo, redan fixat.

det är dock väldigt irriterande att datorn funkar fint i övrigt. Men den orkar inte starta. Kan en macbook inte starta med urladdat batteri om den har ström i sig? Jag vet att det funkade på min gamla vita plastiga.

Nåja, jag kommer testa med ett nytt batteri.

Som jag ser det så kommer det lösa problemet med att få igång datorn igen.

Jag kan leva med att de flesta portar inte funkar och att den inte går att stänga av. Stänga av problemet verkar för övrigt vara kopplat till att wifi modulen är trasig.

Hur vikgt är det med ett originalbatteri?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-05-08 18:48

Om datorn inte startar med enbart strömadaptern, så har du fel strömadapter.
En 15" kräver en 85 Watts laddare, en 13" klarar sig med en 60 Watts laddare.

Om du har rätt strömadapter, och datorn ändå inte startar, så är det nog något mer som är felande.

Ett kasst batteri kan visst få datorn att vägra starta. Körde slut på batteriet i min MBP 2011, och till slut vägrade datorn att starta ens med originalladdaren aldrig så inkopplad i väggen. Fick bli ett besök på den lokala aukt appleverkstaden.

Men vad gäller kattkissdatorn är det väl bara att lämna in och ev låta det svida i plånboken. Eller åtminstone få det bekräftat att servicepersonalen inte vill ta i den med tång.

Förr eller senare kommer nog korrosionen få resten av datorn att lägga av ändå. För att inte tala om "doften" när man sitter framför burken... Hade en resväska som katten gjorde sina behov i en gång. Fick aldrig lukten att försvinna trots flera omgångar med allt från trädgårdsslang till rotborste.

Ursprungligen av johan_tanying:

Ett kasst batteri kan visst få datorn att vägra starta. Körde slut på batteriet i min MBP 2011, och till slut vägrade datorn att starta ens med originalladdaren aldrig så inkopplad i väggen. Fick bli ett besök på den lokala aukt appleverkstaden.

Men vad gäller kattkissdatorn är det väl bara att lämna in och ev låta det svida i plånboken. Eller åtminstone få det bekräftat att servicepersonalen inte vill ta i den med tång.

Förr eller senare kommer nog korrosionen få resten av datorn att lägga av ändå. För att inte tala om "doften" när man sitter framför burken... Hade en resväska som katten gjorde sina behov i en gång. Fick aldrig lukten att försvinna trots flera omgångar med allt från trädgårdsslang till rotborste.

En ozongenerator kanske hade gjort susen?

Ursprungligen av pmarriott:

En ozongenerator kanske hade gjort susen?

Eller hyra in en RUT-katt, kanske?

1
Bevaka tråden