Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple jobbar kanske på Swish-konkurrent

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-02 07:07

Jo det skulle jag. I alla fall kolla om det fanns ett alternativ, typ Seqr eller liknande.

Att banker tar betalt för att förmedla pengar - som teleoperatörer tar betalt för att förmedla kommunikation och PostNord tar betalt för att förmedla brev och paket - är helt naturligt. Jag ser det som nätverksavgift för informationsöverföring...om ComHem tar betalt för mitt bredband så har jag inga principiella problem med att banken tar betalt för Swish. Jag föredrar dock fasta avgifter, men det är marknaden som bestämmer det. Man kan ju också starta en egen bank om man är missnöjd med de som finns.

Det enda problemet jag har med banker är på annan nivå; det handlar om deras frikort från ansvar som Staten ger. Men det är en annan tråd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-02 08:00

Jag betalar en "internetavgift" till banken (25-35 kr/mån) för internettjänster (internetbanken, telefonbanken etc), och där tycker jag Swish borde ingå. Att ta betalt för separata enstaka tjänster tycker inte jag är OK.

Man är väl härdad då man betalar 1500 för Amexkortet om året.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-02 09:00

Ja, det ska jag säga upp, men måste flytta över alla poäng till något annat företag först...
En fast kostnad är att föredra mot en rörlig, tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-02 21:55
Ursprungligen av Segas:

Att Swish har "monopol" spelar ingen större roll då det är gratis (åtminstone för Nordeakunder) och helt saknar motstycke. Att sedan dividera upp två nya lösningar mellan två olika plattformar (läs: iOS / Android) gör definitivt inget bättre; snarare åt helt fel riktning. Det blir en merkostnad för butiken där tjänsten ska implementeras i betalautomaterna (och det är inte billigt) varpå kostnaden sen läggs på kunden.

Jsg skulle hellre se att Samsung/Apple samarbetat med Swish (och andra utländska aktörer) som en insticksmodul till Swish, istället för ett helt nytt system.

Klart det spelar roll.
Vi får väl se hur länge det är gratis.
Nej, det saknar inte motstycke. Finns massor av liknande tjänster, dock få i byråkratsverige.

Ursprungligen av kenjon:

Jag betalar en "internetavgift" till banken (25-35 kr/mån) för internettjänster (internetbanken, telefonbanken etc), och där tycker jag Swish borde ingå. Att ta betalt för separata enstaka tjänster tycker inte jag är OK.

Byt bank.

Jag har tillgång till allt precis som dig utan att det kostar mig en krona.

Ursprungligen av zappee:

Klart det spelar roll.
Vi får väl se hur länge det är gratis.
Nej, det saknar inte motstycke. Finns massor av liknande tjänster, dock få i byråkratsverige.

Det spelar självklart roll om det finns alternativ, då har man flera lösningar att jämföra med varandra, men nu finns det bara Swish.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-03 07:45
Ursprungligen av Borttaget:

Byt bank.

Jag har tillgång till allt precis som dig utan att det kostar mig en krona.

Gör just det
Handelsbanken eller Länsförsäkringar? Det är väl bara de som inte tar avgift (kanske någon nischbank som Östgöta Enskilda Sparbank också...).

Senast redigerat 2018-07-23 15:47
Ursprungligen av kenjon:

Gör just det
Handelsbanken eller Länsförsäkringar? Det är väl bara de som inte tar avgift (kanske någon nischbank som Östgöta Enskilda Sparbank också...).

Länsförsäkringar bank.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-03 11:25
Ursprungligen av kenjon:

typ Seqr eller liknande.

Men Seqr är ju inte ens på samma planet, en helt annan produkt och avsevärt sämre imho.

Ursprungligen av Borttaget:

Länsförsäkringar bank.

Lycka till att få bra lånevillkor hos dem.

Senast redigerat 2018-07-23 15:47
Ursprungligen av zinned:

Men Seqr är ju inte ens på samma planet, en helt annan produkt och avsevärt sämre imho.

Lycka till att få bra lånevillkor hos dem.

Lån har jag i annan bank.

Lån hos LF suger ordentligt.
Men i övrigt är det kostnadsfria tjänster så länge jag har lönekonto, försäkringar och ett litet sparande hos dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-03 16:19
Ursprungligen av Borttaget:

Lån har jag i annan bank.

Då undrar jag, vad lyckas du få för lånevillkor i denna andra bank om du inte har lönekonto etc i denna bank?

Senast redigerat 2018-07-23 15:47
Ursprungligen av keptang:

Skulle vilja se *Pay, som inte är låst till en hårdvarutillverkare.

Ingen av dagens lösningar funkar vid parkeringsautomat/bensinstation vad jag vet, oavsett om det heter Apple Pay, Samsung Pay eller något annat. Så det är en lång väg att vandra. Närmast idag är Samsung Pay men är låst till en hårdvarutillverkare så går bort för mig iallafall.

Tycker att fler ska börja använda SEQR.

Ursprungligen av burmistrz:

Tycker att fler ska börja använda SEQR.

Har haft SEQR i ett år nu och bara hittat ett ställe som har det där jag bor, men där funkar det inte av nån anledning och ingen jag känner har SEQR så rätt värdelöst, iaf för mig.
Swish funkar alltid (om det inte är nått bankstrul eller så).

Ursprungligen av CekariYH:

Har haft SEQR i ett år nu och bara hittat ett ställe som har det där jag bor, men där funkar det inte av nån anledning och ingen jag känner har SEQR så rätt värdelöst, iaf för mig.
Swish funkar alltid (om det inte är nått bankstrul eller så).

Swish är inte så vanligt - än - om man ska betala i butiker mfl?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-04 23:40

De jag vet som tar SEQR här är väl Willys, McDonalds och Systembolaget. Vad mer behöver man?

Ursprungligen av kenjon:

De jag vet som tar SEQR här är väl Willys, McDonalds och Systembolaget. Vad mer behöver man?

SEQR just på McDonalds är det som inte funkar här, Villys har jag aldrig besökt... än, och bolaget mfl funkar ju med det vanliga kortet så varför använda SEQR eller swish på dessa?

Det som jag gillar med Swish är att man kan betala privatpersoner, mindre svenska företag etc, tex om man gjort ett felköp via webben och behöver komplettera betalningen för en annan vara som är billigare (Swish från firman) eller dyrare (Swish till firman) så är det snabbt och enkelt...

Ursprungligen av calinou:

Swish är inte så vanligt - än - om man ska betala i butiker mfl?

Varför använda Swish i butiker? Går ju fortare med vanligt bankkort?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-05 09:48

Vitsen är väl att man har mobilen med sej, men slipper ta med kortet.

Ursprungligen av kenjon:

Vitsen är väl att man har mobilen med sej, men slipper ta med kortet.

Tja, har man ett plånboksfordral till mobilen så har man körkort och bankkort med sig... alltid sas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-05 13:41

Visst, men alla har inte plånboksfodral.
Vi är alla olika...

Ursprungligen av kenjon:

Visst, men alla har inte plånboksfodral.
Vi är alla olika...

Jo, visst är vi det men körkortet måste man ju oftast ha med sig och då får bankortet följa med också...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-05 14:18

Körkort i mobilen blir nästa grej...
Jag har för mej att jag läste om ett försök Trafikverket gjorde förra året.

Ursprungligen av kenjon:

Körkort i mobilen blir nästa grej...
Jag har för mej att jag läste om ett försök Trafikverket gjorde förra året.

Ja, det vore häftigt och att någon typ av Apple Pay som funkar oavsett smartmobil vore smart, så man bara behövde ett slimcase på dyrgripen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-06 21:03
Ursprungligen av CekariYH:

Ja, det vore häftigt och att någon typ av Apple Pay som funkar oavsett smartmobil vore smart, så man bara behövde ett slimcase på dyrgripen.

Case? Bläää...aldrig.

Mitt är trasigt och har bett om nytt...skulle gärna ta ett digitalt om det fanns, men likförbaskat så behöver man ett i plast eftersom det garanterat kommer situationer när man behöver ett fysiskt ID i många, många, många år efter att Staten gett ut digitala ID's och körkort till sina medborgare. Så det blir dubbel-läge i många år...ja, kanske för alltid när det gäller ID-handlingar. Jo, för alltid skulle jag tro.
Körkortet är mitt och mångas enda fysiska ID (förutom passet, men det springer man ju inte omkring med).

Ursprungligen av kenjon:

Körkort i mobilen blir nästa grej...
Jag har för mej att jag läste om ett försök Trafikverket gjorde förra året.

Ursprungligen av zinned:

Case? Bläää...aldrig.

Hehe, alltid någon form av case, så studsar den så fint på golvet/gatan och inga skador

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-07 13:29
Ursprungligen av CekariYH:

Hehe, alltid någon form av case, så studsar den så fint på golvet/gatan och inga skador

Varför ska du låta den studsa i golvet alls? Känns helt onödigt

Ursprungligen av zinned:

Varför ska du låta den studsa i golvet alls? Känns helt onödigt

För att jag är klantig ibland, men mindre så med ett case som får mobilen kännas mindre som en hal tvål...

Bevaka tråden