Hej!
Kör en MBP 13 Retina från late 2013, maxad till 16GB RAM och en 256GB SSD.
Jag har tidigare startat en tråd http://www.99mac.se/forum/t/318493-videoredigering-val-av-externa-thunderboltdiskar-mm om valet av externa HDs till användning med Final Cut Pro X och fått en del jättebra tips.
Jag valde till slut en WD MyPassport Pro (Thunderbolt) med två 2TB HDs i Raid0 och en vanlig extern Seagate USB3 HD för backup av WD MyPassport Pro.
I Final Cut Pro X (senaste) har jag valt att lagra allt - Library, original files, rendered/cache, allt alltså på WD My Passport Pro. Tanken var att avlasta datorn och köra från den snabba Raid0 formaterade WD. Enligt testet med BlackMagic Disk Speed test så är denna kapabel av 163Mbs och 169Mbs READ/WRITE vilket är väldigt mycket snabbare än USB3 Seagate (ca 75-90Mbs). Så där trodde jag att jag var på rätt väg.
I praktiken så blir det ganska segt i längden. Håller på att redigera en ca 5 minuters video och det börjar ta evigheter att bearbeta (rendering) ändringar när jag lägger till effekter, transitions etc. Det är bara en kamera som filmat, inga jättetunga plugins, lite lower thirds, titlar och det var det.
Jag bifogar skärmdumpar med filstrukturen samt bilder med tester av SSDn i laptopen och den externa WD My Passport Pro.
Under redigeringen har jag arbetat med proxyfiler och det har snabbat upp processen men det kan ändå bli hackigt när man vill testa en applicerad effekt, och ska jag vänta på rendering så tar det ca 20 min för en enkel ändring.
Skulle det avhjälpa att konsolidera och ta bort alla skapade filer? Jag vet att FCP X skapar nya vid behov och när man tex återupptar arbetet med någon gammal film. Detta är t.o.m. rekommenderat at man gör för att spara på lagringsutrymmet, en gång när filmen är redigerad klart. Jag har just nu hela 188GB i Cache i det aktuella filmprojektet..
Jag trodde kanske fel att det räckte att man körde i denna konfiguration så skulle det gå snabbt. Har fått tips att lägga cache filer på den interna SSDn men utrymmet räcker inte till. Även om jag skulle ta bort allt jag kan så hade jag inte haft mer än 70 GB att leka med, det räcker ju inte.
Tacksam för tips.