Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Bättre ljud i nästa Iphone

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Iphone 8 får bättre inbyggda högtalare tack vare en uppdaterad mottagare, och enligt en ny rapport kommer de trådlösa hörlurarna Airpods att skickas med.

Läs hela artikeln här

Jag tycker att ljudet i iPhone 7 plus är bra, men att det är lätt att örat hamnar fel så man knappt hör. Jag hade gärna sett en längre högtalaryta än idag.

Inte en chans att airpods levereras med telefonen som standard. Inte en chans.

Redan i iPhone 7 är ljudet bättre. Jag tänker både på inbyggda högtalaren (aningen bättre) men främst på att Apple skrotat telepluggen från 1830-talet och kör ut ljudet till hörlurarna via lightning istället. Ljudförbättringen i hörlurarna är inget som uppmärksammats i tester av iPhone men som diskuterats en del på audiofil-sajter. Uppskattas av mig efter som jag innan den upptäckten ansåg mig själv som halvdöv.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Inte en chans att airpods levereras med telefonen som standard. Inte en chans.

Jag tänkte samma sak. Det skulle öka grundpriset med minst 1000 kr (troligen närmare 1500). Känns inte som ett vettigt beslut

  • Medlem
  • 2017-05-08 14:51

Airpods kommer inte att följa med, marginalerna skulle minska avsevärt om de inte chockhöjer priset och dessutom så hinner inte Apple möta efterfrågan. Har svårt att se hur de skulle kunna öka produktionstakten så snabbt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-05-08 15:26

Är den här 8'an någon form av jubileumsmodell som det pratas om skulle jag kunna se apple skicka med airpods.
Men inte till de vanliga.

Ursprungligen av WiFi:

Airpods kommer inte att följa med, marginalerna skulle minska avsevärt om de inte chockhöjer priset och dessutom så hinner inte Apple möta efterfrågan. Har svårt att se hur de skulle kunna öka produktionstakten så snabbt.

De följer med premium luren, inte de andra. Vänta och se bara. På sånt här brukar Apple vara först.

  • Medlem
  • 2017-05-08 16:19
Ursprungligen av Ancientdragon:

De följer med premium luren, inte de andra. Vänta och se bara. På sånt här brukar Apple vara först.

Det ryktas redan nu att nästa iPhone kommer bli försenad på grund av för liten produktion. Hur ska man då dessutom hinna med att producera Airpods när den efterfrågan redan är extrem? Väntetiden är mer än en månad om man ska beställa dem direkt från Apple. Produktionen måste dessutom starta månader innan release för att möta efterfrågan. Nej, det här kommer inte att hända och om det verkligen blir av så har Apple gjort ett fantastiskt jobb, men jag har väldigt svårt att se hur man ska kunna öka produktionstakten på så kort tid.

Det är dessutom fler rykten från fler källor som säger motsatsen, att Airpods inte kommer att ingå, dock så kommer en adapter fortfarande ingå.

Känns som förväntningarna nu är så skyhöga, att man lär besviken oavsett vad Apple gör! Hoppas de levererar denna gång med dunder och ....

iPhone trådlös laddning, AirPods följer med, Edge to Edge skärm i 4K med HDR, Touch ID inbyggd i skärm. Allt detta är väl egentligen ngt som de måste leverera för att ens vara på kartan. Ändå känns det som inte ens hälften kommer att uppfyllas! Har grymt stora förväntningar i alla fall och hoppas de kan sätta S8:an på plats.

Ljudmässigt spöar redan iPhone 7, Samsungs mobiler så kan de få till det ännu bättre vore de grymt. Använder dock Airpods varje dag och det är nog den Apple produkt jag är mest nöjd med. Dock kunde de varit snäppet bättre ljud och tillgängliga i svart Annars är de svåra att leva utan.

  • Medlem
  • 2017-05-08 19:17
Ursprungligen av WiFi:

Det ryktas redan nu att nästa iPhone kommer bli försenad på grund av för liten produktion. Hur ska man då dessutom hinna med att producera Airpods när den efterfrågan redan är extrem? Väntetiden är mer än en månad om man ska beställa dem direkt från Apple. Produktionen måste dessutom starta månader innan release för att möta efterfrågan. Nej, det här kommer inte att hända och om det verkligen blir av så har Apple gjort ett fantastiskt jobb, men jag har väldigt svårt att se hur man ska kunna öka produktionstakten på så kort tid.

Det är dessutom fler rykten från fler källor som säger motsatsen, att Airpods inte kommer att ingå, dock så kommer en adapter fortfarande ingå.

Anledningen till att AirPods är så svåra att få tag på kanske är för att Apple bunkrar till att skicka med iPhone 8 ?

  • Medlem
  • 2017-05-08 19:23
Ursprungligen av PaO:

Anledningen till att AirPods är så svåra att få tag på kanske är för att Apple bunkrar till att skicka med iPhone 8 ?

Kanske, men rykten säger fortfarande att Apple inte kommer att chockhöja priset och då har jag väldigt svårt att se hur dem kan ingå. Men vi får se i september, det blir en otroligt spännande månad!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-08 20:42
Ursprungligen av Powerhawk:

Redan i iPhone 7 är ljudet bättre. Jag tänker både på inbyggda högtalaren (aningen bättre) men främst på att Apple skrotat telepluggen från 1830-talet och kör ut ljudet till hörlurarna via lightning istället. Ljudförbättringen i hörlurarna är inget som uppmärksammats i tester av iPhone men som diskuterats en del på audiofil-sajter. Uppskattas av mig efter som jag innan den upptäckten ansåg mig själv som halvdöv.

Jag kan verkligen tänka mig att det är audiofilsiter som skriver detta, för det stämmer inte.
Lightning är endast en usb-kontakt, allt du fått är ett externt usb-ljudkort. När Apple plockade bort telepluggen innebar detta alltså att DACen hamnade utanför telefonen och det blev upp till tillverkaren att göra en bra lösning. Apples egna lightning till 3.5mm-adapter ger mätbart sämre ljud än vad de äldre telefonerna hade.
I fallet med hörlurar är det alltså upp till tillverkaren att montera en bättre DAC än vad Apple tidigare använt i sina telefoner och dessutom att göra detta på ett elektriskt korrekt sätt. Den som tror att det är trivialt att göra det bättre än vad Apple har gjort borde ta sig en titt på uppmätt ljudkvalitet ur Androidlurar.
Telepluggen må vara gammal, men Apple har varit duktiga med använda bra DACar och skydda mot elektriska störningar.

Ursprungligen av Snigeln:

Jag kan verkligen tänka mig att det är audiofilsiter som skriver detta, för det stämmer inte.
Lightning är endast en usb-kontakt, allt du fått är ett externt usb-ljudkort. När Apple plockade bort telepluggen innebar detta alltså att DACen hamnade utanför telefonen och det blev upp till tillverkaren att göra en bra lösning. Apples egna lightning till 3.5mm-adapter ger mätbart sämre ljud än vad de äldre telefonerna hade.
I fallet med hörlurar är det alltså upp till tillverkaren att montera en bättre DAC än vad Apple tidigare använt i sina telefoner och dessutom att göra detta på ett elektriskt korrekt sätt. Den som tror att det är trivialt att göra det bättre än vad Apple har gjort borde ta sig en titt på uppmätt ljudkvalitet ur Androidlurar.
Telepluggen må vara gammal, men Apple har varit duktiga med använda bra DACar och skydda mot elektriska störningar.

Nu finns det ju massiva fördelar med lightningporten. Aktivbrusredusering, hörlursförstärkare utan eget batteri, digitalt ljud!

Kan erkänna att jag får en mindre orgasm av det analoga knastret från mina boselurar när de sitter i LP-spelaren men vid dagligt lyssnande vinner digitalt alla gånger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-08 22:27
Ursprungligen av Ancientdragon:

Nu finns det ju massiva fördelar med lightningporten. Aktivbrusredusering, hörlursförstärkare utan eget batteri, digitalt ljud!

Kan erkänna att jag får en mindre orgasm av det analoga knastret från mina boselurar när de sitter i LP-spelaren men vid dagligt lyssnande vinner digitalt alla gånger.

Om vi pratar en längre ljudkedja kan jag definitivt hålla med dig, men i fallet med hörlurarna så är ljudet precis lika analogt eller digitalt som innan, ljudkedjan är oförändrad, enda skillnaden är hur många centimeter kabel det är före / efter DACen.

Ursprungligen av Snigeln:

Om vi pratar en längre ljudkedja kan jag definitivt hålla med dig, men i fallet med hörlurarna så är ljudet precis lika analogt eller digitalt som innan, ljudkedjan är oförändrad, enda skillnaden är hur många centimeter kabel det är före / efter DACen.

Förstår vad du menar men måste ändå jävlas lite.

Mängden kabel påverkar väl ändå analogt ljud eller Det kallas resistans ?

Vad gäller Esrpodsen så är det ingen skillnad alls på ljudet tycker jag men mina Airpods gillar jag starkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-08 23:09
Ursprungligen av Ancientdragon:

Förstår vad du menar men måste ändå jävlas lite.

Mängden kabel påverkar väl ändå analogt ljud eller Det kallas resistans ?

Vad gäller Esrpodsen så är det ingen skillnad alls på ljudet tycker jag men mina Airpods gillar jag starkt.

Självklart, med kortare kabel kommer en lika bra DAC som är lika välisolerad elektriskt prestera bättre, även om det höjer priset på lurarna. Men som jag tidigare skrev är jag väldigt skeptisk till att detta skulle hända i praktiken. Den bistra sanningen är nog att halvtaskiga referensdesigner på sämre DACar byggs in. Tycker det är talande nog att Apple själva inte kunde göra en lika bra lightning-adapter.
Tror den bistra sanningen är att de flesta får en sämre DAC-lösning de får betala mer för eller går över till blåtand med sämre ljud.

Rent krasst tillför inte lightning något nytt. Redan med den gamla 30pins-kontakten kunde man köra digitalt ljud genom att ansluta extern DAC via usb-pinnarna.

Ursprungligen av Snigeln:

Självklart, med kortare kabel kommer en lika bra DAC som är lika välisolerad elektriskt prestera bättre, även om det höjer priset på lurarna. Men som jag tidigare skrev är jag väldigt skeptisk till att detta skulle hända i praktiken. Den bistra sanningen är nog att halvtaskiga referensdesigner på sämre DACar byggs in. Tycker det är talande nog att Apple själva inte kunde göra en lika bra lightning-adapter.
Tror den bistra sanningen är att de flesta får en sämre DAC-lösning de får betala mer för eller går över till blåtand med sämre ljud.

Rent krasst tillför inte lightning något nytt. Redan med den gamla 30pins-kontakten kunde man köra digitalt ljud genom att ansluta extern DAC via usb-pinnarna.

Men det är nog framtiden. Ge Apple några år så kanske det blir uppföljaren till USB-C på alla produkter. Lightning känns utdaterat och smalt när inte en MBP har den porten.

Lightning är dock både snabbare och snyggare än 30-pins kontakten. Bara det ?.

Att man sätter en sämre standard överlag på adaptern beror nog mer på att man vill sälja beats och Airpods till folket. Trådlöst är det nya vita. Med laddare och sladdar överallt.

Att sen batterierna inte går att byta ut känns ju lite B ur miljöaspekten...

Glöm inte att allt ljud är analogt i slutändan. Frågan är bara vart det skall konverteras.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-05-09 11:11

Jag har läst mig till att adaptern lightning - 3.5mm hörlur försämrar ljudet. DACen i den är inte bra helt enkelt. Det är ett dilemma för mig, jag har lurar med formjutna proppar som kostat mig nästan 6000 spänn. Vad finns det för möjligheter att koppla in dem med bibehållen kvalité?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-09 13:11

Läst dej till... tycker du inte ljudet är tillräckligt bra?
En extern DAC är väl det som gäller, men de är inte så väldigt smidiga/bärbara.

Ursprungligen av kenjon:

Läst dej till... tycker du inte ljudet är tillräckligt bra?
En extern DAC är väl det som gäller, men de är inte så väldigt smidiga/bärbara.

http://newatlas.com/rha-dacamp-l1-ifa-2016/45...

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-05-09 14:36

Jag har Shure så det här är ju utmärkt. Dyrt ja men inte jämfört med en fristående dac.

https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-09 18:24

Ska bli intressant att få höra om/hur mycket du märker av ljudskillnaden.

Det här med ljudupplevelse är väldigt personligt vill jag säga! Har själv varit allt från Hifi nörd där allt skall ha separata steg osv i musikanläggningen till att köra mp3 från en soundbar.

Jag upplever stereoljudet i iPhone 7/7+ som bra mkt bättre än konkurrenterna. Sedan hurvida ljudet ut från lightning alt phonepluggen skulle göra ngn märkbar skillnad hmm. I slutändan så kör väl 90% sina musikfiler från Spotify eller Apple Music ändå Skit in, skit ut liksom!

Sitter med svindyra referencelurar i studion till en 192khz 32Bit interface och mixar låtar visst är det grymt bra, men i slutändan så kommer låten vara en Mp3!

Ursprungligen av @ndreas:

Det här med ljudupplevelse är väldigt personligt vill jag säga! Har själv varit allt från Hifi nörd där allt skall ha separata steg osv i musikanläggningen till att köra mp3 från en soundbar.

Jag upplever stereoljudet i iPhone 7/7+ som bra mkt bättre än konkurrenterna. Sedan hurvida ljudet ut från lightning alt phonepluggen skulle göra ngn märkbar skillnad hmm. I slutändan så kör väl 90% sina musikfiler från Spotify eller Apple Music ändå Skit in, skit ut liksom!

Sitter med svindyra referencelurar i studion till en 192khz 32Bit interface och mixar låtar visst är det grymt bra, men i slutändan så kommer låten vara en Mp3!

Perfekt för mina Airpods ???

Men förhoppningsvis får du släppa en och annan FLAC/Lossless fil emellanåt.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Perfekt för mina Airpods ???

Men förhoppningsvis får du släppa en och annan FLAC/Lossless fil emellanåt.

När man hör musiken högupplöst så gör de ont att veta att de som lyssnar i slutändan aldrig får uppleva det men har vant mig!

Airpods är grymt bra dock är ljudet inte i klass med ngt man skulle säga bra kanske, men de är förbannat bra allround

Ursprungligen av @ndreas:

När man hör musiken högupplöst så gör de ont att veta att de som lyssnar i slutändan aldrig får uppleva det men har vant mig!

Airpods är grymt bra dock är ljudet inte i klass med ngt man skulle säga bra kanske, men de är förbannat bra allround

Körde faktiskt FLAC på min iPhone 6 med ett par Bose-lurar till. Den DAC som då satt i tyckte jag levererade tillräckligt för mig. Inte som i systemets hemma men ändå bra för en bärbar enhet. När jag jämför den med idag så kan jag inte säga att det blivit sämre.

Men ljudsystemet hemma är en helt annan dimension. Dit tror jag tyvärr aldrig att bärbara enhet når. Och då har jag ändå bara ett V25 från Bose med några år på nacken. Så det är inte det allra dyraste man kan köpa.

Ps. Det bästa ljudet är det du har med dig lite som man sa om kameran förut. Därför gillar jag mina Airpods starkt.

1
Bevaka tråden