Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min önskelista för WWDC

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På måndag drar årets upplaga av Worldwide Developers Conference igång, och Apple får tillfälle att charma oss med nya funktioner i sina operativsystem, och kanske andra överraskningar. Här är min önskelista.

Läs hela artikeln här

iPhone!

En ombyggd iPod Touch med 7+ prestanda och skärm som täcker hela framsida. Absolut inte större.

Min dröm iPhone helt enkelt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-30 21:22

Apple pratar mycket OSX och fokus på mac. Kanske man ger en hint om återgången till "pro" satsningen? Troligen inget detta år dock, för kort inpå deras statement ett antal veckor sedan om MacPro.

Won't happen though. Vi får väl en månad gratis Apple Music istället.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-30 23:54

Hoppas rejält på något nydanande och modernt macOS där man starkt tar influenser från iOS. Klockan högst upp i mitten, släng dockan osv. Systeminställningar, döp om till Inställningar (likt iOS). Gör sedan om till något modernt och lättnavigerat (tips: kika in i en iPhone).

Ja vi har fått nya funktioner med åren, men det är baserat på hur datorer såg ut, fungerade och klarade av för 20 år sedan.
Jag vill inte ha en persondator utan en personlig dator. En som lär sig, anpassar sig och hjälper mig.
Exempel: När jag gjort en sak upprepade gånger, tex stängt av ljudet vid inloggning, då ska datorn förstå - jag vill påbörja min arbetsdag utan ljud.
När min sambo skickat ett meddelande som slutar med ett frågetecken, och jag inte läst/besvarat det - ge det lite fokus, påminn mig.
När jag har öppnat App Store, köpt en app och börjat använda den, då bör App Store stängas ner.
Ändrar jag storleken på ett fönster upprepade gånger - kom då ihåg dessa inställningar!

Listan kan göras lång, men jag är besviken på Apple vad gäller macOS. Det är inte nyskapande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-31 00:35

En sak Apple inte sak ta från iOS till macOS är dum-enkelheten. Program ska vara kraftfulla, snygga och enkla - inte fördummade dock. AppStore är ett program som lider av dum-enkelhet. Fullscreen apps är en annan sak de inte fått rätt år efter år. Microsoft gjorde exakt samma misstag med Windows 8 där de fortfarande lider av det flera år senare i Windows 10.

Jag hoppas vi ser en macOS utveckling åt rätt håll.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-05-31 07:50

Jag begriper fortfarande inte varför telefoner med enorma skärmar som inte går att nå med en hand ska ha ett användargränssnitt som inte tar höjd för det.

Varför ska ikonerna gå hela vägen upp på hemskärmen? Varför ska textfältet i Safari vara överst på skärmen? Anpassa för guds skull gränssnittet till handens begränsning och låt översta skärmdelen stå för konsumtion, inte navigation.

Ett iCloud photo library för hela familjen. Som det är nu så är det hopplöst.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-31 10:15
Ursprungligen av Erik.dv:

En sak Apple inte sak ta från iOS till macOS är dum-enkelheten. Program ska vara kraftfulla, snygga och enkla - inte fördummade dock. AppStore är ett program som lider av dum-enkelhet. Fullscreen apps är en annan sak de inte fått rätt år efter år. Microsoft gjorde exakt samma misstag med Windows 8 där de fortfarande lider av det flera år senare i Windows 10.

Jag hoppas vi ser en macOS utveckling åt rätt håll.

Bort med ful(l)skärmsläget helt, och återgå till det man får med att hålla ner opt knappen när man tryckr på den gröna bollen.
Dumt att man inte kan få det som förhandsvalt också, utan måste hålla ner opt knappen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-31 13:31

Jag vill ha möjligheten att kunna ha urtavlan tänd hela tiden.
Urtavlor är snygga. ??

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-31 21:12
Ursprungligen av flygarn:

Jag begriper fortfarande inte varför telefoner med enorma skärmar som inte går att nå med en hand ska ha ett användargränssnitt som inte tar höjd för det.

Varför ska ikonerna gå hela vägen upp på hemskärmen? Varför ska textfältet i Safari vara överst på skärmen? Anpassa för guds skull gränssnittet till handens begränsning och låt översta skärmdelen stå för konsumtion, inte navigation.

Touche.

Och varför ska "tillbaka/stäng växla mellan högst upp till vänster och höger?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-01 12:09
Ursprungligen av juanito:

Bort med ful(l)skärmsläget helt, och återgå till det man får med att hålla ner opt knappen när man tryckr på den gröna bollen.
Dumt att man inte kan få det som förhandsvalt också, utan måste hålla ner opt knappen.

Detta och gör vettiga fönsterhanteringsfunktioner. Moom är ex ett måste för mig.

Jag önskar att musikspelaren i iOS får en uppdatering så man faktiskt kan spela upp sin egen musik på ett vettigt sätt igen. Dagens gränssnitt är uruselt. Eller separera online och offline delarna till två olika appar. En musik och en Apple Music

Ursprungligen av suddgummi:

...så man faktiskt kan spela upp sin egen musik på ett vettigt sätt igen...

Japp, +1 på det.

Jag vill kunna synka in några album, och bara ha de låtarna i telefonen. Men i nuvarande musik-appen smyger det sig alltid in några andra köpta låtar/album där också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-01 18:50

iOS:
- PIP även på iPhone 7 (inte bara plus)
- Fullt stöd genomgående för stående och liggande orientering
- Rensa upp inställningar.
- Gör Widgets mer kraftfulla / likt fulla program
- Integrera funktioner vid App-Switch. Ex kanske man vill skapa nytt meddelande i ett program, byta låt i en musik-app eller se status på en nedladdning.
- Förbättra Controll Center. Ge användar-möjligheter så som custom ikoner / funktioner, integrera 3D-touch för ex val av WiFi m.m.
- Tänk om på flera 3D-touch funktioner. De är otroligt klunkiga nu.
- Dark Mode / Night Theme.
- Förbättra standard media spelare. YouTube-appen har smarta funktioner så som "double tap" för att spola fram / tillbaka.
- Förbättra gester i kart-appen. Google Maps är enklare att styra med en hand ex.
- Integrera lokaltrafik i kart-appen. Google har haft det i åratal.
- Inegrera typ "custom type fields" i Safari så de automatiskt anpassas för iOS-enheter.
- Förbättra generella "buggigheter" så som markering av text, visa bilder osv genom ofta Safari.
- Förbättra format-stödet från macOS till iOS - TIFF, PSD, PDF, EPS etc. "There's an app for that" känns gammalmodigt.
- Förbättra fil-stödet. Om jag genom Safari går till en länk med en ZIP-fil borde man kunna ladda ner den. Lika så media-filer.
- Uppdatera Mail-appen. Bättre hantering av bilagor, mer stabilt program (allt för ofta det slutar hämta mail), bättre gester (helt idiotiskt att alla funktioner nu är höger > vänster swipe).
- System-wide möjlighet att ta bort formatering av text. Copy & Paste kan introducera en jäkla massa typsnitt och jox i mail. Att behövs hoppa via en app som inte hanterar "rich text" är idiotiskt.
- Hantering av Rich Text is Messages.

Senast redigerat 2017-06-01 20:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-01 20:45

I can keep on going...
- Bättre integration mellan iOS / tvOS / macOS. Remote / VNC-apparna borde vara integrerade i OS:et. Remote-appen är "ok" men allt kan bli bättre.
- Single sign-on genom iCloud till konton (givet detta är säkert).
- Video Player som samlar alla media-appar / tjänster på ett ställe med ett stabilt API och sök-funktioner.
- Music Player som samlar alla musik-appar / tjänster på ett ställe med ett stabilt API och sök-funktioner.
- Spotlight search 2.0. Jag borde kunna hitta allt från IMDB-resultat till musik i Spotify.
- Bättre lås-skärm med fler användare val.
- Multiroom AirPlay + AirPlay controll center. Apple har bara haft 10-15 år på sig...
- Multi-User till samtliga iOS / tvOS-enheter. Ex gästanvändare vore smart på telefon.
- Bättre ljudkontroller, tillåt flera ljudkällor parallellt, bygg en enklare mixer under Controll Center.
- Single hand GUI-design. Allt i iOS borde kunna lösas med en hand på en iPhone 7. Jag köper att en massiv enhet som plus-modellen är svårare men målet borde vara det.

Senast redigerat 2017-06-01 21:00
  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-01 21:10
Ursprungligen av Erik.dv:

- Single hand GUI-design. Allt i iOS borde kunna lösas med en hand på en iPhone 7. Jag köper att en massiv enhet som plus-modellen är svårare men målet borde vara det.

Funkar inte double tap på Home button för detta? På just iPhone 7 klarar jag mig faktiskt oftast utan det trots avsaknad av "jubbar-nävar".

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-06-01 21:41

Funkar och funkar, jo visst. Men "double tap" är lösningen på ett problem som inte borde finnas för världens största firma som aldrig missar chansen att skryta om sin användarupplevelse. iPhone skapades för att användas enhänt. Om telefonens storlek överger tummens längd så får mjukvaran göras om.

Jag tror personligen att problemet ligger i deras rabiata "less is more"-attityd till design. De applicerar det tänket på fel sätt. I deras värld så är det bra design med ikoner över hela skärmen för det är konsekvent och stilrent. Men raderna högst upp går inte att nå utan att skifta grepp eller använda andra handen. Då är själva designfelet att inte våga överge det stilrent dysfunktionella och göra något bättre. Form före funktion är definitionen på dålig design. Samma sak med snabbmenyn man kan dra upp. Nu finns mediaknapparna på en egen sida och är helt enorma. 2 swipes istället för 1 för att skapa utrymme för enorma knappar. För att de jagar "enkelhet" hela tiden. Det blir så enkelt och överskådligt med alla mediaknappar på en yta så att den stackars användaren slipper bli förvirrad när han ska byta musikspår. Det är less-is-more där hästen står bakom vagnen. De målade in sig i samma hörn med Mac Pro som ingen köper där de PROMPT skulle ha en banrytande design och knö in alla komponenterna i en kakburk. Är det bra design? Det är ett arbetsverktyg, inget konstverk. Är det bra design att det är hopplöst att byta hårddisken själv? Bra för Apple kanske, inte för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-01 23:53
Ursprungligen av zinned:

Funkar inte double tap på Home button för detta? På just iPhone 7 klarar jag mig faktiskt oftast utan det trots avsaknad av "jubbar-nävar".

Ja och nej. Strubbning i media spelaren fungerar ex inte optimalt. I liggande läge får du andra problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-02 09:27

Dark + Creative mode borde även komma till macOS. Här ska GUI't vara ställt med mörkare arbetsmiljöer i åtanke och en skärm ställd till 100 nits. Man skulle kunna behålla många av de grafiska effekter Apple nyttjar men att man gör all transparenta ytor färglösa (inte förser den med MER saturstion - BAD DOG, APPLE, BAD DOG!). Detta läget skulle justera ALLT i GUI't, inte bara menyraden, dockan och app-switchern och det skulle göras med finess (Dark menubar är vidrigt idag). Eventuellt skulle även läget kunna anpassa saker som animationer till att snabbare "göra sin grej" utan att för den delen göra dem fladdriga eller ryckiga. I vissa avseenden tar bort animationer eller effekter som kan ha en negativ prestanda effekt på program eller som äter upp saker som VRAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-02 09:34

macOS borde också "get with the program" och stödja moderna versioner av OpenGL och OpenCL inklusive Vulkan utöver Apples egna Metal.

För kreativa proffs är GPU-acceleration framtiden och Apple har alltid legat efter där. Om de nu är seriösa på detta visa det. Eller gör Metal oslagbart.

Nu har detta inte med mjukvara att göra med Apple borde uppdatera hela sin hårdvaru-park så den har CPU'er och GPU'er från 2017-2018 och inte 2012-2014. Pinsamt just nu.

Kanske att vi får se en MBP med val av nVidia GPU på måndag eller en VEGA-baserad (Mobil) GPU, sannolikheten är dock tämligen låg.

MacPro kommer inte hända med förrän om ett år. iMac och MacMini skulle kunna se en massiv uppdatering men rykten säger höster 2017.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-02 10:15
Ursprungligen av Erik.dv:

Ja och nej. Strubbning i media spelaren fungerar ex inte optimalt. I liggande läge får du andra problem.

Men liggande läge är ju aldrig, rent praktiskt, tänkt att användas med en hand. Det tycker jag inte att man kan begära, att GUI:t ska vara utformat så att det fungerar ypperligt med en hand i liggande läge då man knappt kan hålla telefonen säkert i liggande läge med en hand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-02 11:48
Ursprungligen av zinned:

Men liggande läge är ju aldrig, rent praktiskt, tänkt att användas med en hand. Det tycker jag inte att man kan begära, att GUI:t ska vara utformat så att det fungerar ypperligt med en hand i liggande läge då man knappt kan hålla telefonen säkert i liggande läge med en hand.

Hur var det Apple sa… it takes currage…

Jag ser massa saker man kan förbättra med en hand i liggande läge.

- Nyttja höger / vänster sida av skärmen mer
- Gör hela iOS "liggande", inte utvalda program. Sjukt irriterande att hemskärmen inte blir liggande på iPhone 7
- Nyttja fler "one hand gestures". Ex. double tap and hold för zoom istället för pinch to zoom.

Det finns massor de kan göra. Sedan jag gick över till iPhone 7 från 5s har jag märkt att jag anstränger händerna mycket mer. Så ska det inte behöva vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-02 12:04

Om rykten stämmer att iPhone 8 kommer blir ännu högre än tidigare telefonen blir det ännu mer viktigt att man tänker till på "one handed operations". Personligen hoppas jag verkligen det inte stämmer då höjden på iPhone 7 är en av dess största problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-02 13:03
Ursprungligen av Erik.dv:

Hur var det Apple sa… it takes currage…

Jag ser massa saker man kan förbättra med en hand i liggande läge.

- Nyttja höger / vänster sida av skärmen mer
- Gör hela iOS "liggande", inte utvalda program. Sjukt irriterande att hemskärmen inte blir liggande på iPhone 7
- Nyttja fler "one hand gestures". Ex. double tap and hold för zoom istället för pinch to zoom.

Det finns massor de kan göra. Sedan jag gick över till iPhone 7 från 5s har jag märkt att jag anstränger händerna mycket mer. Så ska det inte behöva vara.

Absolut, jag håller med dig om mycket. Dock kan du ha missförstått mig, det jag menar är att relationen mellan telefonens formfaktor och att hålla den i en hand sätter direkta fysiska begränsningar. Håller man den t ex i vänster hand så kan man inte nå över till höger sida. Det är heller inte rimligt att placera alla element på vänster sida som lösning på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-02 17:50
Ursprungligen av zinned:

Absolut, jag håller med dig om mycket. Dock kan du ha missförstått mig, det jag menar är att relationen mellan telefonens formfaktor och att hålla den i en hand sätter direkta fysiska begränsningar. Håller man den t ex i vänster hand så kan man inte nå över till höger sida. Det är heller inte rimligt att placera alla element på vänster sida som lösning på det.

Helt sant, men många appar är här snarare byggda för två-handsfattning vilket inte är optimalt.

En annan sak är konsekvens i program.

- Messages effekter kan man bara få i själva Messages appen vid stående orientering. Varför inte liggande? Varför inte från Notis-center?
- För att ta sig "in till" en notis skiljer sig också från hemskärmen, notifikation center eller när notisen visas på skärmen. 3D touch är också otroligt konstigt hanterat i samtliga fall.

Ett pyttelitet men värdefullt önskemål: jag vill kunna sätta volymen på ett larm utan att först logga in på nallen.

Är jag inteinloggad o ställer in ett larm från låsskärmen så kan jag inte sätta volymen-idiotiskt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-04 13:36

Apple Remote är ytterligare ett program som känns lite halv-mesyr och det saknas stöd för landscape mode.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-04 20:26

Jag vill kunna använda 3:e parts tangentbord överallt, även när jag svara på SMS på låsskärmen.
Swipe från vänster ska bli "gå tillbaka", i alla appar, överallt. Och är man redan längst ner i hierarkin så ska ev sökresultat nollas, dvs gå tillbaka till appens startläge.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2017-06-05 13:33

Man kan faktiskt använda tangentbord direkt i Google Assistant nu, allo behövs inte. Dessutom har de ju släppt en app för iOS.

"Hey Siri, open Google Assitant"

1
Bevaka tråden