Jag får beklaga att livet är på väg att rinna ut och samtidigt beundra att du försöker styra upp dessa praktiska detaljer för dina efterlevande.
Jag har själv inte genomfört ett sådant byte, men försökte hjälpa en vän för ett per år sedan. Kontentan var att man, då i alla fall, inte kunde flytta sådant från ett ID till ett annat, men att man kunde byta den mailadress som är kopplad till ID:t så att effekten ändå blev densamma.
Han använde nedanstående guide:
"Du kan inte överföra dina inköp till ett annat id. Om du ska få med allt måste du istället byta inloggningsmailadressen till ditt nuvarande id och om du vill byta betalmedel.
Gör så här:
1. Ta en färsk backup på allt. Iphone, och eventuell iPad och Mac anslutna till samma Apple id.
2. Stäng av hitta min iphone på alla enheter.
3. Logga ut från iCloud på alla enheter. Lugn. Du har backup på allt och iCloud bevarar all kontakter.
4. Gå till appleid.apple.com och logga in med ditt id. Klicka Ändra vid din primära mailadress och ändra till vad du vill använda istället. Se till att det är en äkta mailadress du kommer åt. Bekräfta din mailadress.
5. Nu är ditt id ändrat till din nya mailadress och du kan logga in med den och ditt gamla lösenord på alla enheter.
6. Alla inköp är kvar. För att även fortsättningsvis kunna köpa appar etc. i appstore, byt kreditkort i iTunes kontoinställningar."
Vad jag förstår fungerade det så som han tänkt, men jag har alltså inte själv provat. Förhoppningsvis kan någon annan användare fylla på med mer information innan du testar.