Apple-teknikern fick förutsättningen: Jag har idag har 500 GB data på min 1TB HHD, 16 GB RAM samt redigerar video med iMovie.
Jag vill att allt skall bli snabbare.
Och hur stora iMovieprojekt pratar vi om?
Att det går snabbare på SSD är klart, men det kostar. Ett sätt är att ha mediefiler på extern disk, plocka in dem på ett bibliotek som ligger på SSD. Producera klart, exportera och sedan flytta biblioteket eller projekter till extern disk för långtidslagring.
Detta är bara ett exempel, och ditt arbetsflöde kanske handlar om stora projekt eller små. Enskilda projekt eller projekt där du återanvänder material hela tiden.
Men generellt skulle jag påstå att CPU/GPU är det viktigaste vid filmproduktion.
FD är det enklaste då du som användare får EN stor och hyffsat snabb disk. Och jag tror att det är det som teknikern kommer att svara: FD. För max prestanda är det ren SSD som gäller, och lite pyssel med att lagra större datamängder på extern disk, samt viss kopiering fram och tillbaka för att kunna jobba med bästa möjliga flyt.
FCPX låter dig lagra mediefiler på långsammare diskar och köra cache/mindre proxyfiler på valfri (snabbare&mindre) disk.