Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakten på den perfekta boktjänsten

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sommaren och den obligatoriska sommarläsningen är här. På resande fot kan det minst sagt vara jobbigt att behöva kånka på en tung boktrave. De senaste åren har strömmande boktjänster växt i Sverige och vi hjälper dig hitta den bästa.

Läs hela artikeln här

Mycket BRA artikel! ??
Men ingen av tjänsterna är intressant för mig.

Jag läser bara på engelska idag. Åtminstone 99,99%. Lyssnar inte på audio-books.
Köper 90% av mina e-books på amazon.

Och det inte någon typ av de böckerna som du hade med i listan.
Den typen av böcker och många därtill betade jag av när jag läste Litteraturvetenskap på universitetet.
Då fick man upp en viss läshastighet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-04 18:26

En sak som kan vara värd att ta upp i jämförelser som denna är hur mycket personuppgifter de kräver, och vad de gör med dem.

Till exempel; Spotify behöver en epostadress.

Storytel verkar vilja ha en postadress och telefonnummer så de kan skicka reklam på alla tänkbara sätt. "Storytel äger rätt att kommunicera med medlemmar via fysisk post, telefon, SMS, MMS eller e-post "

(jag kollade bara Storytel nu, men har sett liknande med en tidningstjänst).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-04 20:52
Ursprungligen av oskard:

En sak som kan vara värd att ta upp i jämförelser som denna är hur mycket personuppgifter de kräver, och vad de gör med dem.

Till exempel; Spotify behöver en epostadress.

Storytel verkar vilja ha en postadress och telefonnummer så de kan skicka reklam på alla tänkbara sätt. "Storytel äger rätt att kommunicera med medlemmar via fysisk post, telefon, SMS, MMS eller e-post "

(jag kollade bara Storytel nu, men har sett liknande med en tidningstjänst).

Vi får ingen reklam alls från Storytel.

Du kan även välja att betala för abonnemanget halvårsvis, priset är då 890 kr för 6 månader. =148kr/mån.

Något som verkligen saknas i denna jämförelse är att låna digitala böcker via ens lokala bibliotek. Nästan alla bibliotek har idag ett digitalt utbud där man som låntagare får låna ett par böcker i månaden gratis och det erbjuds ofta både böcker och ljudböcker. Det enda man behöver är ett lånekort! Vissa bibliotek har till och med börjat erbjuda strömmande video via https://viddla.se

Riktigt bra skriven artikel, tack!

Ursprungligen av Redaktionen:

Sommaren och den obligatoriska sommarläsningen är här. På resande fot kan det minst sagt vara jobbigt att behöva kånka på en tung boktrave. De senaste åren har strömmande boktjänster växt i Sverige och vi hjälper dig hitta den bästa.

Läs hela artikeln här

Det var lite otydligt hur mycket Audible tog för motsvarnade tjänst som t. ex. Storytel har, dvs. att man får lyssna obegränsat för 169:-/mån. Eller har inte Audible den tjänsten och man kan bara köpa böckerna?

Ursprungligen av selago:

Det var lite otydligt hur mycket Audible tog för motsvarnade tjänst som t. ex. Storytel har, dvs. att man får lyssna obegränsat för 169:-/mån. Eller har inte Audible den tjänsten och man kan bara köpa böckerna?

De erbjuder inte detta:
"Förutom bufféliknande tjänster med obegränsad lyssning för en fast månadskostnad finns också tjänster som erbjuder direktköp av böcker, eller ett pollettbaserat månadsabonnemang"

Ursprungligen av jakobnilsson:

De erbjuder inte detta:
"Förutom bufféliknande tjänster med obegränsad lyssning för en fast månadskostnad finns också tjänster som erbjuder direktköp av böcker, eller ett pollettbaserat månadsabonnemang"

Okej för jag tolkade det som att det finns bufféliknande tjänster med obegränsad lyssning för en fast månadskostnad och att det även finns tjänster som erbjuder direktköp av eller ett pollettbaserat månadsabonnemang.

"Förutom=att det finns" Tänkte jag men gissar att du använde det istället för "med undantag av"

I så fall är ju meningen tydligare så här:
"Förutom bufféliknande tjänster med obegränsad lyssning för en fast månadskostnad finns det tjänster som erbjuder direktköp av böcker, eller ett pollettbaserat månadsabonnemang"

Eller än tydligare:
"Audible har inte bufféliknande tjänster med obegränsad lyssning för en fast månadskostnad, som andra aktörer på marknaden, utan det finns tjänster som erbjuder direktköp av böcker eller ett pollettbaserat månadsabonnemang"

En tolkningsfråga så klart.

Men det är första gången jag missförstått en artikel här på 99mac, så ville bara ha ett förtydligande.

Tack för en i övrigt bra och välskriven artikel.

Bra jämförelse! Borde tagit upp folkbibliotekens tjänster också. De flesta kommunbibliotek erbjuder ju framförallt e-böcker via Elib. Tämligen begränsat jämfört med de kommersiella tjänsterna och begränsat antal lån, men det är också helt kostnadsfritt för användarna.

  • Medlem
  • Boston
  • 2017-07-06 17:04

Eftersom ni testar Audible vore det kanske relevant att ta med Amazon Prime Reading. Jag har inte använt det själv med utbudet på Engelska lär vara utmärkt.

Ursprungligen av Gurra:

Eftersom ni testar Audible vore det kanske relevant att ta med Amazon Prime Reading. Jag har inte använt det själv med utbudet på Engelska lär vara utmärkt.

Vore perfekt om någon kunde utvärdera Prime. Har inte orkat sätta mig in i det. Vad händer med nedladdade e-books om man säger upp abonnemanget? Jag konsumerar inte litteratur och vill ha kvar mina e-books för framtida referenser. Använde just en stund för att få klarhet i det, men icke...

Ägnade ~30-45 min för att få insikt i det här. Emailade amazon. Får se vad de svarar. Men jag tror nedanstående artikel besvarade att DU LÅNAR böcker och i allmänhet så är det alltså inget för mig.
https://www.nerdwallet.com/blog/shopping/shop...

Fina bilder på Amanda!
Men vem är fotografen?

Ursprungligen av fullkoll:

Fina bilder på Amanda!
Men vem är fotografen?

Tack! Det är jag själv som tagit och fixat bilderna

IBooks?

Jag väntar med spänning jämförelsen av alla fina läs oc lyssna appar med iBooks på 99mac...Vad levererar Apple för kvalitet på sin lösning idag?

Det skulle absolut vara intressant att även jämföra tjänster med stort engelskt utbud, och för den delen även ta upp svenska bibliotek. För att artikeln inte skulle bli 20 sidor lång valde jag att avgränsa mig till strömmande boktjänster med ett buffébordsupplägg, likt Netflix eller Spotify. Men det finns definitivt upplägg för fler artiklar när det ljud- och e-böcker!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-11 18:03
Ursprungligen av reboot81:

Vi får ingen reklam alls från Storytel.

Än.

hursomhelst, de samlar på sig väldigt mycket data och du kan - till skillnad mot t.ex Spotify - inte vara anonym.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-11 18:05
Ursprungligen av panther:

Ägnade ~30-45 min för att få insikt i det här. Emailade amazon. Får se vad de svarar. Men jag tror nedanstående artikel besvarade att DU LÅNAR böcker och i allmänhet så är det alltså inget för mig.
https://www.nerdwallet.com/blog/shopping/shop...

ungefär som Spotify, Netflix, Amazon video etc. Eller alla andra ebokstjänster.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-11 19:30
Ursprungligen av oskard:

Än.

hursomhelst, de samlar på sig väldigt mycket data och du kan - till skillnad mot t.ex Spotify - inte vara anonym.

Man är inte anonym på nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-12 19:24
Ursprungligen av reboot81:

Man är inte anonym på nätet.

Då skulle väl inte bok-tjänsterna behöva hemadress? En "anonym" mailadress räcker väl för att de skall kunna göra de hembesök och telefonförsäljning de vill göra?

Ursprungligen av oskard:

Än.

hursomhelst, de samlar på sig väldigt mycket data och du kan - till skillnad mot t.ex Spotify - inte vara anonym.

Jag har än så länge inte fått någon direktreklam i form av mail eller samtal men annonser för tjänsterna dyker upp titt som tätt på nätet.

1
Bevaka tråden