Sony har i somras börjat skeppa sitt senaste BT-headset SBH56.
Jag använder sedan flera år någon form av BT headset från Sony (Ericsson). Som daglig användare av dessa (HBH-DS200, MW600, SBH20, SBH50, SBH54 anser jag mig ha på fötterna för att ge en sammanfattning av mina intryck utan att ens ha sett produkten i fråga.
Pris: ~700kr
Nytt: USB-C kontakt (istället för Micro-USB), selfie-knapp -utlös kameran på Android och iOS med ett tryck på en dedikerad knapp.
Enheten bygger på traditionen med klämma på enheten samt ett par in-ear lurar med kort sladd. 3.5mm uttag erbjuder dig att använda valfria lurar. Av bilderna att döma är det samma modell på lurarna som tidigare. Extra gummipluppar och USB-C sladd följer med. Men inte laddare. App för inställningar finns för iOS och Android. Kommer i svart eller silver.
Den här modellen har likt SBH54 högtalarfunktion: använd headsetet som en minitelefon utan att ha hörlurar i öronen. Dock har 56:an dumpat OLED-displayen, vilket är synd. 54:an visar vem som ringer, vald volym, multipoint inställning (2 enheter 4 olika lägen) mm.
Display kan man leva utan, på Android läser google voice upp namnet på den som ringer. För iOS 10 eller senare läses namnet upp på den som ringer. SBH20 är för mig med iPhone en toppenprodukt även utan display. Vad som är värre är antalet knappar, endast fem stycken on/off, play/paus, vol+, vol- och selfie-knappen. Vad jag saknar är dedikerade knappar för förra/nästa låt. Detta åstadkommer man på Applevis med 2 eller 3 tryck på playknappen. Enheten har ej FM-radio.
Jag har inte listat Siristöd som en ny funktion, den har funnits på äldre modeller, men nu är den tillbaka! 56:an stödjer "google/Siri" med ett tryck på play/paus. Märkligt är dock att produktspecifikationen skriver att enheten inte är kompatibel med iPad.
Teknisk mumbojumbo: (circa h) Standby-tid 250, laddningstid 2, samtalstid 7, musiktid 6, högtalartid 3. Bluetooth 4.0, NFC (för Androidparning, HD Voice, SBC, AAC, 17,4g. Ej stänksäker, såsom SBH52.
För mig är det märkligt att Sony inte kan bestämma sig. Ena modellen är stänksäker med stor svarsknapp, andra har radio, nästa har fysiskt on/off reglage men ingen multipoint, den därpå har USB-C och en egen app men inte byta låt-knappar. Hade gärna sett att SBH20 & 54 fick USB-C kontakt i ny version.
-Kommer jag köpa även denna? Inte så länge 50/52 går att få tag på, har inget USB-C i huset.
TLDR: för dig som vill använda Siri med headset och hellre kör USB-C än Micro-USB.