Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sega program | OSX - PB 12" 867Mhz

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min flickvän fick sin 12" Powerbook G4 867MHz, med 640Mb minne i veckan. Nu är hon inte så nöjd med att allting känns segt i tex Photoshop. Det ligger en liten fördröjning i allt man gör och då känns det som om arbetet blir segt.

Sen går det väl inte att boota på OS9 om man skulle vilja det heller?

Är det någon som har några prestandatips att ge så vore jag tacksam!

• Oregistrerad
  • 2003-08-24 14:08

jag som trodde på rubriken att det vara ett program för att spela spel från Sega t ex sonic och liknande, vilken nit

Kan det kanske vara någon strömsparfunktion som är igång, tror det finns någon som kallas processor cycling på engelska som kan ge symptomen du beskriver kolla i systeminställningarna på strömspar-panelen och kolla om det är någon annan inställning än bästa prestanda.

Eller om hårddisken är inställd att "spinna ner", det brukar göra de bärbara riktigt långsamma.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-28 00:57

Välkommen till OS X + Adobe! Adobe-programmen ÄR hopplöst sega under OS X, åtminstone på långsammare maskiner.

Antagligen är detta inte svaret Du vill ha, men photoshop blir betydligt mer responsivt om Du startar det som ett classicprogram inuti os x. Markera Photoshop-ikonen och tryck äpple-i. Kryssa i rutan "open in the classic environment". Det blir inte lika snyggt och filnavigeringen är väl inte perfekt, men det funkar, och det snabbt.

Om du inte har uppgraderat till Photoshop 7.0.1 - gör det, liten förbättring av prestanda. Om du redan kör 7.0.1 tuff lycka !

• Medlem
  • 2003-08-28 08:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av C-mon
Välkommen till OS X + Adobe! Adobe-programmen ÄR hopplöst sega under OS X, åtminstone på långsammare maskiner.

En definitionsfråga. Jag tycker att min iBook/800 klarar just Photoshop alldeles utmärkt i OS X, men Indesign känns onödigt segt.

Vissa saker är lite sega även på snabbare maskiner, exempelvis faller menyerna ned med viss fördröjning i Photoshop. Det kan vara lite irriterande, men jag tror inte att man upplever det som ett så stort problem att man misstänker att något är fel.

Att köra Cocktail regelbundet kan snabba upp vissa grafikrutiner, vilket är skumt men sant.

Möjligen kan också den vansinnigt underdimensionerade cachen i PB 12" göra att den inte är så responsiv som den borde vara. I de flesta tester är den snabbare än exempelvis en iBook, men den kan trots det upplevas som slöare.

Man ska hålla koll på vad som startar i inloggningsrutan också. Vissa typsnittshanterare kan också påverka prestandan.

• Oregistrerad
  • 2003-08-28 08:50

Min 12" PB var också rätt seg tills jag hittade något tips här om vad som kunde vara fel. Det var en massa katalogtjänster som var påslagna och efter att jag stängt av dem så går den som en dans

Dessa finns under Program -> Verktygsprogram -> Kataloginställningar.

Det enda jag har på där numera är SMB, men jag har för mig att det var LDAP som var på default.

• Oregistrerad
  • 2003-08-28 10:42

Vad är alla tjänster under kataloginställning? AppleTalk, Rendezvous, SMB vet jag vad det är men SLP, NIS, LDAP.. osv. Är det nåt man behöver?

• Oregistrerad
  • 2003-08-28 10:55

LDAP står för Lightweight Directory Access Protocol och det är en katalogtjänst där man kan ha användarnamn epostadresser och sånt. Har man stora nätverk och vill sköta om användare enkelt och centraliserat är LDAP bra. Jag har för mig att microsoft Active Directory och Novells motsv är lite LDAPpiga i sig men jag minns inte säkert

NIS är en liknande historia och antagligen är SLP det också. Det är inget som man normalt behöver använda hemma men säkert finns det delade meningar om det

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-28 11:33

Så om man vill kunna koppla ihop sig med andra osx datorer samt windowsnätverk behöver man endast ha Samba och AppleTalk aktiverat? Stämmer det att man får bättre prestanda genom att ta bort de andra tjänsterna?

• Oregistrerad
  • 2003-08-28 12:27

Jag kör bara smb och det funkar bra i mitt lilla nät

Tack för tipsen!

Känns betydligt bättre nu...

När vi ändå är igång kanske det finns fler tips? Stänga av Finsk-Urgiskt språkstöd eller avaktivera 3.5" diskettstöd kanske?

Citat:

Skrevs ursprungligen av newcastle
Tack för tipsen!

Känns betydligt bättre nu...

När vi ändå är igång kanske det finns fler tips? Stänga av Finsk-Urgiskt språkstöd eller avaktivera 3.5" diskettstöd kanske?

I Photoshop för OS X så finns ju en inställning i preferences på hur mycket minne programmet får lägga beslag på. Tror default är 50 %.

Vad händer om man bara kör Photoshop och ställer upp denna siffra till låt säga 90 %? Jag har aldrig testat själv hur detta påverkar prestandan så det är bara en grej jag kom att tänka på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av newcastle
Är det någon som har några prestandatips att ge så vore jag tacksam!

A couple of Photoshop speed tips:

I make my living with Photoshop and have found that limiting the number of history states allowed will add dramatic speed gains to many filters and functions. The default history state settings, for instance, will result in a slowdown of up to 50% in portions of the Photoshop benchmark tests.

Go to Photoshop -> Preferences -> General and change the default history states to as low as you can tolerate ... the lower the better for speed gains.

Additionally, uncheck Export Clipboard and you will get rid of the annoying delay and nag that occurs when your clipboard chokes on the huge chunk of data that Photoshop tries to export every time you leave the program

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Vad händer om man bara kör Photoshop och ställer upp denna siffra till låt säga 90 %? Jag har aldrig testat själv hur detta påverkar prestandan så det är bara en grej jag kom att tänka på.

Kolla detta tips och åtföljande kommentarer:

Adjust Photoshop 7 memory usage for large files

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Additionally, uncheck Export Clipboard and you will get rid of the annoying delay and nag that occurs when your clipboard chokes on the huge chunk of data that Photoshop tries to export every time you leave the program

Ah, så det var därför alltid badbollen flög fram när man växlar program. Tack för det tipset.

1
Bevaka tråden