Lura lite mer på det här igår kväll.
Om man bortser från extremfallet med en stor folkmassa osv och tittar på mer realistiska exempel istället så blir det intressant.
Säg att du åker på en riskväg utan mitträcke på natten/kvällen när det är mörkt ute. Du ligger i 70-80km/h och på vägen längre fram kommer en person gåendes i vägrenen på din sida av vägen. Personen gåendes på vägen bär tyvärr ingen reflex och har dessutom mörka kläder så du ser inte denna än. Du ser däremot längre fram en lastbil komma mot dig i andra filen vilket gör att du såklart stänger av helljuset. Strax innan du och lastbilen möts kör du instinktivt ut närmare vägrenen eftersom vägen är relativt smal. Nu får du syn på personen gåendes på vägen och du måste ta beslutet att antingen köra på denna person eller själv frontalkrocka med lastbilen.
I det läget tror jag det skulle vara svårt att själv ta beslutet att frontalkrocka med lastbilen. Hela din kropp kommer ju skrika att nej det där gör du inte. I det här fallet tror jag att ja, jag skulle tvärnita men ounvikligen köra på personen.
En AI skulle däremot kanske resonera att du sitter i en skyddad bil och kanske har större chans att klara en krock med en lastbil än en oskyddad person påkörd av din bil.
Vad är rätt/fel här?
Ett annat intressant exempel är om du åter igen kommer körandes på en riskväg, dock mitt på ljusa dagen nu. Längre fram till höger ser du på en anslutande väg moped komma körandes. Inget du reagerar på eftersom du har företräde då vägen du kör på är en huvudled. Personen på mopeden är ouppmärksam och missar både dig samt stopp-plikten eftersom denne istället fokuserar på bilen som kommer från andra hållet. Personen på mopeden kör nu ut framför dig och du har nu tre val.
1. Du väjer åt höger in i den stadiga eken vid sidan av vägen.
2. Du fortsätter rakt fram och kolliderar mopedisten som kört ut framför dig.
3. Du väjer åt vänster och frontalkrockar med den mötande bilen.
Alternativ 1 riskerar bara ditt egna liv.
Alternativ 2 riskerar mopedistens liv.
Alternativ 3 är ju absolut sämst och bör inte väljas av någon. Det finns mest med där för att det inte ska finnas någon fri väg att välja på.
Eftersom du nu kör en relativt gammal bil är sannolikheten att du klarar en frontalkrock med en ek inte särskilt stor. För enkelhetens skull lika stor som att mopedisten klarar sig.
Ska du nu riskera ditt egna liv framför en annan persons när det är den personen som gjort fel och därmed även orsakat situationen som uppstått? Är det här något som en AI ska ta hänsyn till när den väljer hur den ska lösa en situation, om någon gjort fel?
Instiktivt försöker du troligen unvika en kollision med mopedisten och eken vilket säkert slutar med att du får sladd på bilen, kör på mopedisten och sen far rätt in in nästa ek vid sidan av vägen....
Det jag menade i mitt första inlägg här var att i situationer som dessa, så vill jag nog tro att jag skulle se till mitt eget bästa i första hand.