- Waran10
- Avstängd ●
- 2017-08-29 13:08
Hej. Det är svårt att hitta rätt ämnesområde eftersom min tråd har med flera olika saker att göra som ändå hör ihop med varandra. Sedan är det svårt att räkna ut vad som är lagom mycket text eller inte så alla blir nöjda. Därför använder jag sunt förnuft.
Min första dator över huvud tag var en iMac med tangentbord och mus med egna usb-kablar. Ungefär samtidigt tipsade en granne med egen iMac och proffs på datorer (Han var orsaken till varför jag köpte min iMac) att jag bara måste lära mig göra animeringar i 3D programmet Blender. Han visad sina animeringar och jag blev verkligen imponerad. Han hjälpt mig att ladda ner Blender för mac sedan gjorde jag ingenting annat än arbetade med Blender. Under alla år med min första mac hade jag inte en enda gång gått in i några inställningar om tangentbord eller musinställningar varken i macen eller i Blender. Det bara flöt på, trots att jag gjorde nästan allt med kortkommandon och olika tryck med musen. Så samspelta var mac och Blender.
Men!
När jag köpte min nuvarande iMac mid 2011, var det slut på det roliga, smidiga, trevliga och enkla som Apple alltid skrytit över. Det trådlösa tangentbordet och den trådlösa musen inte bara käkade batterier utan dom löd inte mina tangntkommandon eller följde mina musrörelser i Blender.. Nu säger kanske någon. Du får väl prata med Blender. Nej det kommer jag absolut inte göra av den enkla anledningen att jag tidigare aldrig behövt ringa till Blender. Problemet ligger således inte hos Blender.
I december kommer jag att köpa en ny iMac (Kom gärna med förslag) Vis efter allt strul har jag lärt mig följande.
Till min nya iMac skall det finnas mus och tangentbord med kablar, dom skall dessutom vara gjorda samma år som datorn 2017 och ha samma proffsiga kvalitet, tillförlitlighet och känsla som Razer och andra möss på marknaden fast bättre eftersom det är Appleprodukter. Gamla Mighty Mouse kändes verkligen billig och sladdrig med världens sämsta scrollhjul ändå var det den dyraste på marknaden. Typiskt Apple. Har Apple tagit till sig kritiken som nu inför nya släppet av iMac och High Sierra gjort sprillans nya möss och tangentbord med kablar 2017 som folk kommer att berömma Apple för.
Ingen kan väl påstå att kablarna skulle vara i vägen på tunga iMacdatorer som står still på samma ställe. Apple kan ju göra kablarna 20 cm längre för dom som kräver längre, men visst känns det som att Apple medvetet gjort kablarna för korta för att folket skall klaga och tvingas köpa trådlöst.
Kommer jag att kunna köpa en ny iMac med allt nytt, även musen och tangentbordet som båda är med kablar som både jag och Blender blir nöjda med.
Tacksam för användbara och trevliga tips.