Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hyr jag filmer med svenskt tal/text?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Priset för hyrfilmer i iTunes verkar vara minst 10 kr dyrare än andra som hyr ut filmer?
Skulle önska få tips på vilka som har bra utbud och är billiga som man kan hyra film med svensk tal eller text.

Senast redigerat 2017-09-04 08:48

SF anytime, Viaplay, tv-leverantörer etc. Googla lite så hittar du alternativ.

Ursprungligen av barbapappa_86:

SF anytime, Viaplay, tv-leverantörer etc. Googla lite så hittar du alternativ.

Klart att jag har googlat annars skulle jag inte fråga. Dessa som du föreslår samt Netflix, HBO Nordic upplever jag att dom har mer utbud av serier än filmer. SF anytime har inte så många filmer. Vissa kräver att man har flash installerad ifall man vill titta via datorn.

  • Medlem
  • 2017-09-02 01:01
Ursprungligen av calinou:

Priset för hyrfilmer i iTunes verkar vara minst 10 kr dyrare än anmdra som hyrfilm?
Skulle önska få tips på vilka som har bra utbud och är billiga som man kan hyra film med svensk tal eller text.

Google Play kostar hyrfilm ca 39 kr för SD och 49 kr för HD. Sedan har de många filmer till rea för lika mycket att köpa

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-02 08:37
Ursprungligen av calinou:

Priset för hyrfilmer i iTunes verkar vara minst 10 kr dyrare än andra som hyrfilm?
Skulle önska få tips på vilka som har bra utbud och är billiga som man kan hyra film med svensk tal eller text.

Den svenska filmbutiken Plejmo har rörligt hyrpris efter filmens popularitet från 3 kr upp till 49 kr. Och någon gratisfilm varje vecka. Numera har de även "köpfilm" (unlimited access)

Ursprungligen av PaO:

Google Play kostar hyrfilm ca 39 kr för SD och 49 kr för HD. Sedan har de många filmer till rea för lika mycket att köpa

Tack! hur kunde jag missat dom? ?

Ursprungligen av IngoX:

Den svenska filmbutiken Plejmo har rörligt hyrpris efter filmens popularitet från 3 kr upp till 49 kr. Och någon gratisfilm varje vecka. Numera har de även "köpfilm" (unlimited access)

Plejmo använder jag mig av då och då. Igår försökte jag installera deras app på min samsung-tv men tyvärr är tv:n för gammal trots superfin-tv med fantastisk bild och ljud. Det går knappast att få in några appar på denna tv.

  • Medlem
  • 2017-09-02 11:53
Ursprungligen av calinou:

Plejmo använder jag mig av då och då. Igår försökte jag installera deras app på min samsung-tv men tyvärr är tv:n för gammal trots superfin-tv med fantastisk bild och ljud. Det går knappast att få in några appar på denna tv.

Typiskt Samsung att överge sina modeller vad gäller mjukvara. När det gäller mobiler finns det i alla fall Lineage OS och annat i den stilen, men teveapparater tror jag inte kan programmeras om. Samsung vill förstås att du ska köpa deras nya modell.

  • Medlem
  • 2017-09-02 11:54
Ursprungligen av calinou:

Plejmo använder jag mig av då och då. Igår försökte jag installera deras app på min samsung-tv men tyvärr är tv:n för gammal trots superfin-tv med fantastisk bild och ljud. Det går knappast att få in några appar på denna tv.

Har Plejmo stöd för Chrome Castar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-02 12:02
Ursprungligen av PaO:

Har Plejmo stöd för Chrome Castar?

Svaret finns närmre än du tror
https://www.99.se/artikel/8553-plejmo-breddar...

Ursprungligen av Alix:

Typiskt Samsung att överge sina modeller vad gäller mjukvara. När det gäller mobiler finns det i alla fall Lineage OS och annat i den stilen, men teveapparater tror jag inte kan programmeras om. Samsung vill förstås att du ska köpa deras nya modell.

Off topic, men det finns faktiskt alternativ mjukvara även för Samsungs TV apparater: https://www.samygo.tv/
Har inte provat själv då jag inte ser nyttan med en Smart TV över huvud taget (även om min är en sådan) när man har en box man själv kan styra över.

  • Medlem
  • 2017-09-02 13:49
Ursprungligen av suddgummi:

Off topic, men det finns faktiskt alternativ mjukvara även för Samsungs TV apparater: https://www.samygo.tv/
Har inte provat själv då jag inte ser nyttan med en Smart TV över huvud taget (även om min är en sådan) när man har en box man själv kan styra över.

Okej, men vad jag kan se så möjliggörs PVR, inget mer. Men bra ändå!

Ursprungligen av IngoX:

Svaret finns närmre än du tror
https://www.99.se/artikel/8553-plejmo-breddar...

Tänka sig att jag missade att det fanns info just här på 99.se. Har för närvarande varken Chromecast eller Apple-TV och vet inte riktigt vad som är skillnad mellan dom. Ska det alltså fungera även mot gamla tv-apparater att sk casta?

Ursprungligen av suddgummi:

Off topic, men det finns faktiskt alternativ mjukvara även för Samsungs TV apparater: https://www.samygo.tv/
Har inte provat själv då jag inte ser nyttan med en Smart TV över huvud taget (även om min är en sådan) när man har en box man själv kan styra över.

Tack för tipset, det kanske hade varit ett alt. att prova med det verkar blir för komplicerat för mig med installation.

  • Medlem
  • 2017-09-02 18:24
Ursprungligen av calinou:

Tänka sig att jag missade att det fanns info just här på 99.se. Har för närvarande varken Chromecast eller Apple-TV och vet inte riktigt vad som är skillnad mellan dom. Ska det alltså fungera även mot gamla tv-apparater att sk casta?

En HDMI ingång och WiFi nät är allt du behöver för att ansluta både ATVn och Chromecast. Chromecast är en dongel som används i en ledig HDMI ingång och har du en ledig USB så kan du dra ström därifrån. Du använder mobil / surfplatta /dator som fjärrkontroll för media. ATV är en box med separat fjärrkontroll som du kopplar till din TV den har inlagda appar och spel direkt i boxen. Har man ingen 4K TV behövs inte chromecast Ultra utan då räcker genera 2. Jag älskar chromecast och har även audio som spelar synkroniserat.

  • Medlem
  • 2017-09-02 18:25
Ursprungligen av IngoX:

Svaret finns närmre än du tror
https://www.99.se/artikel/8553-plejmo-breddar...

Där ser man
Tack ☺️

Ursprungligen av PaO:

En HDMI ingång och WiFi nät är allt du behöver för att ansluta både ATVn och Chromecast. Chromecast är en dongel som används i en ledig HDMI ingång och har du en ledig USB så kan du dra ström därifrån. Du använder mobil / surfplatta /dator som fjärrkontroll för media. ATV är en box med separat fjärrkontroll som du kopplar till din TV den har inlagda appar och spel direkt i boxen. Har man ingen 4K TV behövs inte chromecast Ultra utan då räcker genera 2. Jag älskar chromecast och har även audio som spelar synkroniserat.

Tack för förklaringen, Verkar vara mycket bra lösning så att man inte behöver köpa ny tv. Det liksom blir fort omodernt och man blir lås med deras smarthub-system.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-03 13:38

ChromeCast är ännu smartare, den har ett eget wifi-nätverk och kräver inte att man har wifi-router, detta kan till exempel vara användbart om man bor på hotell och vill se på sina filmer eller musik på rummets TV.

Allt ChromeCast behöver är en HDMI-port på TVn och ström.

  • Medlem
  • 2017-09-03 15:16
Ursprungligen av mattiL:

ChromeCast är ännu smartare, den har ett eget wifi-nätverk och kräver inte att man har wifi-router, detta kan till exempel vara användbart om man bor på hotell och vill se på sina filmer eller musik på rummets TV.

Allt ChromeCast behöver är en HDMI-port på TVn och ström.

Men du måste väl ha ett WiFi nätverk för att Chromecast skall fungera? Exempel med hotellrum är väl att man använder hotellets wifi nätverk. På både gen2 och ultra står det krav på WiFi nätverk

  • Medlem
  • 2017-09-03 15:24
Ursprungligen av calinou:

Tack för förklaringen, Verkar vara mycket bra lösning så att man inte behöver köpa ny tv. Det liksom blir fort omodernt och man blir lås med deras smarthub-system.

Jag gillar Chromecast mycket. Tex när familjen samlas i köket castar man semester bilderna från NAS och sedan ser man tex keynotes eller Samsung Unpacked på köks TV när man lagar mat. Eller film på kvällen på stora TV med ljudanläggning ☺️

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-09-03 15:34
Ursprungligen av PaO:

Men du måste väl ha ett WiFi nätverk för att Chromecast skall fungera? Exempel med hotellrum är väl att man använder hotellets wifi nätverk. På både gen2 och ultra står det krav på WiFi nätverk

Hemma hos mig har min laptop flera gånger anslutit direkt mot ChromeCast, vanligen då jag stänger av eller uppdaterar min router eller accesspunkt.
Men en snabb googling indikerar att man inte kan köra direkt som jag trodde, fel av mig.. :/

  • Medlem
  • 2017-09-03 17:26
Ursprungligen av mattiL:

Hemma hos mig har min laptop flera gånger anslutit direkt mot ChromeCast, vanligen då jag stänger av eller uppdaterar min router eller accesspunkt.
Men en snabb googling indikerar att man inte kan köra direkt som jag trodde, fel av mig.. :/

Inga problem jag bara trodde att det var något som jag missat ☺️
Oavsett är chromecast lysande produkt ?

Plus en på Plejmo! Jag har använt det ett tag nu och tycker om tjänsten även om man måste köpa och hyra filmerna i webbläsaren och inte i appen. Vet att det även finns en tjänst som heter Blockbuster. Har bara testat någon enstaka film och då strulade undertexterna men det kan vara jag som hade otur.

1
Bevaka tråden