Lite offtopic: Jag är undrande till alla råd om att stänga av automatisk ljusstyrka. Har blivit anfallen av säljare i tekniklada som spontant kommenterat iphonen med: ”En jättebra telefon, enda svagheten jämfört med denna SamWei Z3 OneX är batteritiden, men det löser du enkelt genom att ställa in ljusstyrkan manuellt!”
Jag tror tror risken är att man glömmer dra ner ljusstyrkan manuellt varje gång den inte behöver vara så stark. Apple skriver själva:
Ljusstyrkan kan påverka batteritiden. Maximera batteritiden genom att låta Automatisk ljusstyrka justera enhetens bildskärm eller dimma skärmen.
https://support.apple.com/sv-se/HT202613
Att dimma ner till lagom läsbar ljusnivå via kontrollcenter med autoljusstyrka påslaget tror jag är mest optimalt. Då glömmer man inte dra ner ljusstyrka igen bara för att man tillfälligt blev tvingen att dra upp till max när man kollade nästa buss ute i solskenet och sedan går resten av dagen inne med onödigt ljus skärm.
Systemet ska indexera bilder och ansikten och sätta ihop dem till tjusiga minnen och bildspel, har du dessutom iCloud bildbibliotek behövs kanske lite nätverkstrafik. Och är du nere i källaren där det är dålig/ingen mobilmottagning behöver den söka mobilmast med full effekt.
Jag tror tyvärr inte systemets batterianvändning redovisas under batteriinställningar, där visas bara appar. Däremot visas systemtjänsternas dataanvändning under mobilnät.