Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara i Jpeg i Grab?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

jag använder "grab" en del, vet inte vad den heter i svenska versionen.

På min macbook po så kan jag välja att spara som tiff eller jpeg när jag gjort en dump av en del av skärmen. Dock på min mac pro så finns endast tiff som möjligt sparalternativ. Eftersom man ofta mailar skärmdumpar så måste jag spara om dom i Photoshop.

Någon som vet hur man lägger till detta? Finns inget under preferences.

Har 10.11.6 på båda burkarna men har haft problemet några år.

( Jag vet att det finns andra sätt att göra skärmdumpar på med kortkommandon etc men jag letar inte alternativ)

Tack på förhand / J579

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-03 17:53

Kul program som jag inte kände till, man kan via Terminalen välja default filformat:
https://appletoolbox.com/2013/01/how-to-use-m...

Ursprungligen av mattiL:

Kul program som jag inte kände till, man kan via Terminalen välja default filformat:
https://appletoolbox.com/2013/01/how-to-use-m...

Hej.

Tack för tips men tyvärr funkade inte det kommandot i terminalen för mig. Efter omstart så är det fortfarande endast tiff som option.

Konstiga är att på macbook pron så kan jag välja flera format.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-06 11:54
Ursprungligen av jurassic579:

Hej.

Tack för tips men tyvärr funkade inte det kommandot i terminalen för mig. Efter omstart så är det fortfarande endast tiff som option.

Konstiga är att på macbook pron så kan jag välja flera format.

Jag har bara png att välja på, High Sierra på min MBPr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-06 14:10
Ursprungligen av mattiL:

Jag har bara png att välja på, High Sierra på min MBPr.

Jag brukar ändra skärmdumpsformat till JPG av samma anledning som du. Och också ändra var de sparas.

Det finns flera program som innehåller mängder med inställningar för systemet, som annars endast är nåbara via terminalen. Exempelvis:

Om du tillfälligt behöver konvertera bilder så är min favorit Devontechnologies ThumbsUp.

Och det går bra att göra skärmdumpar snabbare med Alfred och även automatisera delning med Hazel.

1
Bevaka tråden