Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Touch ID försvinner 2018

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Giljan:

Jo visst ska vi vänta och se.

Men att ta av sig en handske är betydligt enklare än MC-hjälmen. Självklart kör jag med handskar på men under körning tar jag heller inte upp telefonen.

Skidhjälm på huvudet, reflekterande skidglasögon som täcker halva ansiktet och kanske en skaf för munnen. Skulle inte tro att den känner igen mig. Utan då blir det kod. Men det kanske går att lägga in fler varianter av sitt ansikte. Men då öppnar telefonen sig för alla med samma hjälm, glasögon och skaf, även om sannolikheten är liten.

Ligger den på bordet eller sitter i bilhållaren intill handlar det om vinkeln den klarar. Man måste ju ändå dit med handen för att tala om att man vill öppna luren annars kan den ju inte veta när jag vill öppna den.

Jag skulle tro att om vinkeln är sådan att du kan se skärmen så kan sensorerna se ditt ansikte. Kan du inte se skärmen så spelar det inte så stor roll men vi får se

Givetvis så kommer inte FaceId att fungera för en hjälm eller om du täcker ansiktet av andra skäl men det ser jag som så förhållandevis sällsynta fall (av alla) så att det är acceptabelt. Det finns ingen lösning (utom möjligen kod) som fungerar överallt där telefonen går att använda.

När det gäller solglasögon (och gissar jag skidglasögon) så beror det på glasögonen och främst vilket ytskikt som de har (enligt vad Craig F sagt under intervjuer). Du måste prova med dina innan du vet.

Det går bara att registrera ett ansikte så alternativet med att registrera skärmen som alterantivt ansikte är inte möjligt.

Om FaceID-tekniken utvecklas som Apple och andra som satsar tror, så blir den standard på framtida datorer också. Det kan bli så att för människor om 10 år så är inloggning/upplåsning/etc av alla möjliga enheter med FaceID en självklarhet...lika självklart som pinkod etc.
Alternativet är att allt faller tillbaka på fingeravtryck igen och många miljarder dollar hos många stora företag är bortblåsta. Jag har svårt att tro detta...att så många har så fel...att inte grejen avstyrs om den är tveksam...vi får se.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag skulle tro att om vinkeln är sådan att du kan se skärmen så kan sensorerna se ditt ansikte. Kan du inte se skärmen så spelar det inte så stor roll men vi får se.

Enligt vad jag förstod på presentationen så måste du titta på den rakt framifrån. Kan inte förstå hur den skulle läsa av ditt ansikte om du inte tittar in i kameran?! Har du använt selfiekameran någon gång? I så fall vet du vilken vinkel du har att använda.

Senast redigerat 2017-10-17 12:52
Ursprungligen av Redaktionen:

Ansiktsigenkänning med Face ID kommer helt att ersätta fingeravtrycksläsning i nästa års Iphone-modeller, om vi får tro analytikern Ming-Chi Kuo.

Läs hela artikeln här

Ger upp iPhone nu. X är dubbelt så dyr som en Samsung S8 och de övriga iPhonemodellerna är hopplöst daterade vad gäller skärmteknik och kamera eller saknar 3,5mm jack. Funderade på att sälja min sjua för en 6S men nej, går inte tillbaka 3 år i teknikutvecklingen. Min Motorola jobbtelefon för 1800kr har bättre skärm än min iPhone 7 vilket säger allt.

Ursprungligen av Paulista:

Ger upp iPhone nu. X är dubbelt så dyr som en Samsung S8 och de övriga iPhonemodellerna är hopplöst daterade vad gäller skärmteknik och kamera eller saknar 3,5mm jack. Funderade på att sälja min sjua för en 6S men nej, går inte tillbaka 3 år i teknikutvecklingen. Min Motorola jobbtelefon för 1800kr har bättre skärm än min iPhone 7 vilket säger allt.

Skärm kan jag hålla med om men iPhone 8 kameran är väl absolut inte daterad?
https://youtu.be/bwnSCjyhKuU
Hör av dig när du hittar en samsung med 4K60FPS t ex ?

  • Medlem
  • 2017-10-17 20:20
Ursprungligen av Paulista:

Ger upp iPhone nu. X är dubbelt så dyr som en Samsung S8 och de övriga iPhonemodellerna är hopplöst daterade vad gäller skärmteknik och kamera eller saknar 3,5mm jack. Funderade på att sälja min sjua för en 6S men nej, går inte tillbaka 3 år i teknikutvecklingen. Min Motorola jobbtelefon för 1800kr har bättre skärm än min iPhone 7 vilket säger allt.

Med tanke på nya rykten om komponenter som saknas så kanske man kan få tag i iPhone X i butik när Samsung presenterar S9

Ursprungligen av PaO:

Med tanke på nya rykten om komponenter som saknas så kanske man kan få tag i iPhone X i butik när Samsung presenterar S9

Senaste ryktena är ju att komponenterna har kommit ikapp och att Apple ska vara ikapp försäljningen till efterfrågan under jul.
https://9to5mac.com/2017/10/17/iphone-x-suppl...

  • Medlem
  • 2017-10-17 21:31
Ursprungligen av Mackan1984:

Senaste ryktena är ju att komponenterna har kommit ikapp och att Apple ska vara ikapp försäljningen till efterfrågan under jul.
https://9to5mac.com/2017/10/17/iphone-x-suppl...

Vi får se. Snart kommer nog prissänkningar på iPhone 8 och 8 plus

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-17 22:08
Ursprungligen av PaO:

Vi får se. Snart kommer nog prissänkningar på iPhone 8 och 8 plus

När har Apple prissänkt en mobil förut? Jo när modellen är ett år gammal och efterföljaren släpps.
Med snart får du därför syfta på ~365 dagar.

Ursprungligen av PaO:

Vi får se. Snart kommer nog prissänkningar på iPhone 8 och 8 plus

Jag och du har diskuterat i ett par år nu och Apple har alltid motbevisat dig dessa påståenden om rejäla nedgångar i försäljning ?
Även om just det påståendet hade gjort gott för oss konsumenter i hela industrin.

Men då Apple tjänar mindre på en såld X än 8 så lär det inte hända.

  • Medlem
  • 2017-10-17 23:18

Nokia var världsledande på mobilmarknaden år efter år. Ingen kunde tro något annat för framtiden. Shit happens. ?
Jag tror inte att Touch ID försvinner. Dels kommer sannolikt en ny SE 2 nästa år, knappast med Face ID, och dels kan Apple välja att behålla Touch ID just i detta segment.
De har investerat mycket i den tekniken och vill nog utnyttja den så länge den kan ge vinster.

Ursprungligen av Alix:

Nokia var världsledande på mobilmarknaden år efter år. Ingen kunde tro något annat för framtiden. Shit happens. ?
Jag tror inte att Touch ID försvinner. Dels kommer sannolikt en ny SE 2 nästa år, knappast med Face ID, och dels kan Apple välja att behålla Touch ID just i detta segment.
De har investerat mycket i den tekniken och vill nog utnyttja den så länge den kan ge vinster.

Apple är ju inte störst om man ser till försäljningssiffror så de är ju inte Nokia på det viset.
Dock så tjänar de mest pengar på smartphones.
De kan självklart dippa till nr 2 eller 3.
Skulle marknaden förändras så tror jag Apple är redo.

Föreställ dig en iPad utan Touch ID ?
Tror inte den försvinner heller.

Ursprungligen av Mackan1984:

Skärm kan jag hålla med om men iPhone 8 kameran är väl absolut inte daterad?
https://youtu.be/bwnSCjyhKuU
Hör av dig när du hittar en samsung med 4K60FPS t ex ?

Nä men ska man ha en SE eller 6s så för att få 3,5mm uttag så får man en kass kamera jämfört med vad som finns ute nu. iPhone 8 har en 4 år gammal skärm och design för 8000kr, jag har haft alla modeller sen iPhone 4 men nu är det nog.
Kan inte ens använda mina lightninghörlurar till min MacBook men ladda den med en adroidstandard som usb-c kan jag. Nej Apple är väldigt förvirrade för tillfället.

Nog är det möjligt att Apple väljer en teknik för vissa produkter och an annan för andra produkter - TouchID för vissa och FaceID för andra - men jag finner det osannolikt då det skulle vara ett avbräck från deras policy sedan begynnelsen. Jag skulle aldrig satsa en spänn på det. Apple har alltid gått oerhört svåra och dyra vägar för att allt från dom ska vara "enhetligt"...vara "hemma"...vara "minimalistiskt" och "enkelt"...kunna göras i sömnen typ...etc

Ursprungligen av Paulista:

Nä men ska man ha en SE eller 6s så för att få 3,5mm uttag så får man en kass kamera jämfört med vad som finns ute nu. iPhone 8 har en 4 år gammal skärm och design för 8000kr, jag har haft alla modeller sen iPhone 4 men nu är det nog.
Kan inte ens använda mina lightninghörlurar till min MacBook men ladda den med en adroidstandard som usb-c kan jag. Nej Apple är väldigt förvirrade för tillfället.

Ingen skriker lika mycket att Sony har en ”fyra-årig” design eller googles pixel 2, finns några till men Sony har ju ändå skärmtillverkning.
Måste säga att du också låter lite förvirrad om du måste ha 3.5 uttag men äger lightning-hörlurar ?
Nej men ärligt så tror jag att det här är sista året du hittar det uttaget på något flaggskepp faktiskt.
Anledningen att dongeln hänger med ens är ju för folk som sitter kvar på massa dyra hörlurs-investeringar.

Senast redigerat 2017-10-18 15:26
Ursprungligen av Mackan1984:

Måste säga att du också låter lite förvirrad om du måste ha 3.5 uttag men äger lightning-hörlurar ?

Har man en bil från säg 2012 eller tidigare är det ganska troligt att den inte har tillgång till annat än AUX för ljud från telefon. Till och med många bilar med blåtand kan inte spela musik över det utan bara samtal. Du kan inte heller ladda samtidigt som du nyttjar ljudutgången utan adaptrar.

Citat:

Nej men ärligt så tror jag att det här är sista året du hittar det uttaget på något flaggskepp faktiskt.
Anledningen att dongeln hänger med ens är ju för folk som sitter kvar på massa dyra hörlurs-investeringar.

Kanske men jag tror den dröjer kvar lite längre än så.

Sedan angående sonys design så går det väl inte så bra för deras mobildivision pga att ingen vill köpa deras produkter, det kan ju bero på att de ser ut som de gör.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Har man en bil från säg 2012 eller tidigare är det ganska troligt att den inte har tillgång till annat än AUX för ljud från telefon. Till och med många bilar med blåtand kan inte spela musik över det utan bara samtal. Du kan inte heller ladda samtidigt som du nyttjar ljudutgången utan adaptrar.

Kanske men jag tror den dröjer kvar lite längre än så.

Sedan angående sonys design så går det väl inte så bra för deras mobildivision pga att ingen vill köpa deras produkter, det kan ju bero på att de ser ut som de gör.

Jag har svårt att se bilexemplet som ett stort problem. Du behöver redan en speciellt 3.5 hane/hane sladd för din auxkoppling. Då kan du lika gärna hänga på lightning/3.5 adaptern som kommer med telefonen.

Är laddningen ett problem så går det att lösa med en Belkin adapter Då får du till och med bara en kontakt att plugga in i mobilen så det kan till och med ses som enklare om man är på det humöret.

.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Har man en bil från säg 2012 eller tidigare är det ganska troligt att den inte har tillgång till annat än AUX för ljud från telefon. Till och med många bilar med blåtand kan inte spela musik över det utan bara samtal. Du kan inte heller ladda samtidigt som du nyttjar ljudutgången utan adaptrar.
Kanske men jag tror den dröjer kvar lite längre än så.
Sedan angående sonys design så går det väl inte så bra för deras mobildivision pga att ingen vill köpa deras produkter, det kan ju bero på att de ser ut som de gör.

Nu med trådlös laddning går väl det utmärkt? ?
Jag tror den är borta till note 9.

Sony faller nog på att de inte har någon nisch alls.

Ursprungligen av Mackan1984:

Nu med trådlös laddning går väl det utmärkt? ?
Jag tror den är borta till note 9.

Sony faller nog på att de inte har någon nisch alls.

Och du hittar trådlös laddning i många bilar, framför allt innan 2012?!

Ursprungligen av Hank Solo:

Och du hittar trådlös laddning i många bilar, framför allt innan 2012?!

Lika många som kommer med kabel att ladda mobilen med?!

Ursprungligen av Mackan1984:

Lika många som kommer med kabel att ladda mobilen med?!

Så du hittar färdigmonterad trådlös laddning i dem?

Ursprungligen av Hank Solo:

Så du hittar färdigmonterad trådlös laddning i dem?

Förlåt om min sarkasm inte var tillräckligt tydlig.
Precis som du kommer att behöva införskaffa en USB-laddkabel till bilen fungerar det med att du behöver införskaffa en trådlös dito till bilen om den nu saknar nån av alternativen.

Ursprungligen av Mackan1984:

Förlåt om min sarkasm inte var tillräckligt tydlig.
Precis som du kommer att behöva införskaffa en USB-laddkabel till bilen fungerar det med att du behöver införskaffa en trådlös dito till bilen om den nu saknar nån av alternativen.

Ser dock inte meningen med att köpa något som är dubbelt så dyrt som AUX/Lightning adaptern men laddar långsammare för att ha i bilen.

Ursprungligen av Hank Solo:

Ser dock inte meningen med att köpa något som är dubbelt så dyrt som AUX/Lightning adaptern men laddar långsammare för att ha i bilen.

https://m.aliexpress.com/s/item/32805627879.h...

Räcker $16.5 dollar?

Ursprungligen av Mackan1984:

Priset var bra, men jag vill inte ha hållare, så jag föredrar fortfarande adaptern.

Ursprungligen av Hank Solo:

Priset var bra, men jag vill inte ha hållare, så jag föredrar fortfarande adaptern.

På tal om trådlöst och aux så köpte jag en liknande sån här till min gamla bil för drygt fyra år sen.
Så jag kan skicka ljudet via AirPlay trådlöst i bilen.
Jag har fått för mig att AirPlay ger bättre ljud än bt.
Den kosta/kostar runt 200 kr.
https://www.amazon.co.uk/Neet®-Wireless-Recei...

Ursprungligen av Mackan1984:

På tal om trådlöst och aux så köpte jag en liknande sån här till min gamla bil för drygt fyra år sen.
Så jag kan skicka ljudet via AirPlay trådlöst i bilen.
Jag har fått för mig att AirPlay ger bättre ljud än bt.
Den kosta/kostar runt 200 kr.
https://www.amazon.co.uk/Neet®-Wireless-Recei...

Jag kör sladd, vill inte komprimera ljudet mer än vad det redan är i Spotify.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-10-19 08:42
Ursprungligen av Hank Solo:

Jag kör sladd, vill inte komprimera ljudet mer än vad det redan är i Spotify.

Airplays komprimering är lossless.

Ursprungligen av Mija:

Airplays komprimering är lossless.

En komprimering är en komprimering, att krympa ett redan komprimerat ljud ytterligare är omöjligt lossless.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-10-19 11:43
Ursprungligen av Hank Solo:

En komprimering är en komprimering, att krympa ett redan komprimerat ljud ytterligare är omöjligt lossless.

Det finns sätt att komprimera och därefter packa upp igen utan att en enda bit förloras. Det är sen gammalt. Du är okunnig.

Bevaka tråden