Jag tror deras produktplacering i prisklassen sätter käppar i hjulet. Den billigaste Surface Book ligger på ca 12 000 - 17 000 kr för deras "billigaste". Macbook Pro ligger på 14 000 - 18 000, d.v.s. samma prisklass som Surface Book. Skillnaden? Macbook är en etablerad och världskänd serie. Inte bara det, folk förknippar datorerna med kvalité (som är viktigare än råprestanda i den prisklassen).
D.v.s. du-vet-vad-du-får-om-du-köper-en-Macbook och köper-du-en-Macbook-blir-du-aldrig-missnöjd är en mentalitet som är ganska vanlig idag.
Surface Book är inte lika etablerad (än?) och jag kan inte tänka mig Svenssons slänga fram 15 000 kronor på en dator som inte riktigt har visat upp sin långvarighet, då vänder man sig hellre till en Macbook Pro.
Det är min amatör-analys men jag kan ha fel
Edit: Jag äger ingen Apple produkt och har aldrig gjort. Men gav du mig 15 000 så skulle jag köpa en Macbook Pro just för att jag vet att det är "good shit" och jag garanterad inte kommer bli missnöjd. Däremot kanske jag inte blir helt nöjd, men det är en annan femma