Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplägg med NAS och nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2016-08-13 21:12

Hej!
Bilden visar mitt nuvarande upplägg på hemmanätverk.

Jag skulle vilja ha extra säkerhet och börjar fundera på att även ta med NAS enheter för säkerhetskopior. Tyvärr har jag bristande kompetens i området och vänder mig hit. Min tanke är att ha en NAS-enhet (NAS 1) i hemmanätverket och en (NAS 2) hos en släkting/vänn.

Jag vill att NAS 1 och NAS 2 ska spegla varandra. Dels för att kunna vara säker att mina filer finns kvar även om jag drabbas av exempelvis ett inbrott eller brand, men också för att säkerställa att jag kan arbeta med mina filer när jag reser. Om det är strömavbrott hemma så fungerar förhoppningsvis NAS 2 och Vice versa. (har kunnat läsa mig till att det är möjligt med i alla fall att spegla två NASenheter som står på olika platser).

Jag bifogar en bild på hur mitt hemmanätverk ser ut idag. Jag gillar Timecapsul på grund av automatiska säkerhetskopior av hela systemet och att den fungerar som en skrivarserver och vet inte riktigt om jag kan ta bort telias router eftersom TVn går via denna.

Jag skulle behöva hjälp med ett bra upplägg på hur jag ska utforma systemet. Ni får även ge feedback på hur jag kan rationalisera mitt system till att bli bättre och säkrare.

Kan jag som glad (något datavan) amatör få ett sådant system att fungera på ett vettigt sätt?
Jag och de flesta jag känner har 100/100 Mbit lina. Går det till exempel att få NAS att känna av när nätverket används av andra enheter och därmed också begränsa den bandbredd som NAS ansvänder? Exempelvis max 75/75 Mbit när andra enheter använder internet.
kan jag ersätta Timecapsul med en NAS enhet som både tar automatisk backupp och agerar printserver?

Senast redigerat 2016-08-13 22:13
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-15 08:05

Om du vill ha extra säkerhet gällande säkerhetskopia, så föreslår jag istället att du skaffar ex. CrashPlan.
På så sätt slipper du köpa två olika NAS-enheter som skulle kosta en massa och slipper allt krångel med att ha en stående hos en vän.

Du kopierar precis som idag till din TC men även också CrashPlan i bakgrunden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-15 16:56

Det kan ju vara så att vännen också funderar på att köpa en NAS för eget bruk. Då är det väl en smart idé att lägga kopior av backupen hos varandra.
CrashPlan är ju ytterligare en säkerhet men väldigt långsamt när man vill lägga tillbaka backupen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-08-15 17:21
Ursprungligen av Jetmoon:

Jag vill att NAS 1 och NAS 2 ska spegla varandra. Dels för att kunna vara säker att mina filer finns kvar även om jag drabbas av exempelvis ett inbrott eller brand, men också för att säkerställa att jag kan arbeta med mina filer när jag reser. Om det är strömavbrott hemma så fungerar förhoppningsvis NAS 2 och Vice versa. (har kunnat läsa mig till att det är möjligt med i alla fall att spegla två NASenheter som står på olika platser).

Jag bifogar en bild på hur mitt hemmanätverk ser ut idag. Jag gillar Timecapsul på grund av automatiska säkerhetskopior av hela systemet och att den fungerar som en skrivarserver och vet inte riktigt om jag kan ta bort telias router eftersom TVn går via denna.

Jag skulle behöva hjälp med ett bra upplägg på hur jag ska utforma systemet. Ni får även ge feedback på hur jag kan rationalisera mitt system till att bli bättre och säkrare.

Kan jag som glad (något datavan) amatör få ett sådant system att fungera på ett vettigt sätt?
Jag och de flesta jag känner har 100/100 Mbit lina. Går det till exempel att få NAS att känna av när nätverket används av andra enheter och därmed också begränsa den bandbredd som NAS ansvänder? Exempelvis max 75/75 Mbit när andra enheter använder internet.
kan jag ersätta Timecapsul med en NAS enhet som både tar automatisk backupp och agerar printserver?

Först tre frågor: planerar du att låta en NAS vara huvudplats för din data? Eller skall den endast agera lagringsplats för datorns säkerhetskopior?
Hur mycket data pratar vi om? Och hur mycket tillkommer per månad?

Spontana tankar:
-Spegling är inte backup. Likt RAID är det teknik som ger redundans, dvs går en ner så är den andra kvar. Vilket är nyttigt om upptid är värt den extra kostnaden, eller om man inte har råd (med tid) att återställa innan systemet är i drift igen.
Säkerhetskopior (backup) har du för att säkerställa att din data finns kvar utifall du drabbas av stöld, brand, tekniskt haveri, oavsiktlig radering/ändring av data. Eller den senaste farsoten: kryptoware. (Din data krypteras och hålls som gisslan mot X antal Bitcoin).
En vettig säkerhetskopia ger inte bara dig möjlighet att återställa din data som den var för 5 minuter sedan, utan även historiskt. Tänk att "någon" raderar en mapp från NAS A. Denna ändring synkas/speglas till NAS B.
Det man vill ha är att NAS A säkerhetskopierar till NAS B (eller annan enhet/moln) med jämna mellanrum, samt att detta arkiveras. Dvs att man kan gå tillbaka en vecka, månad eller annan tid bakåt och hitta en osmittad eller oskadad fil.

Har du problem med strömavbrott så är det första du ska köpa en UPS, "batteri-nöd-ström" för din NAS/dator. Dessa mår inte bra av strömavbrott. Min NAS med RAID5 ogillar när strömmen går, och jag har varit med om återbyggnad av RAID:en som för mig tar ca ett dygn (3*3TB).

Själv har jag inget som jag inte klarar mig utan ett dygn på min NAS, utan mina dokument som är viktiga finns istället hos Dropbox.
Spelar ingen roll vart jag är, brinner huset ner kan jag ändå få tag i viktiga dokument. Att min musik inte är direkt tillgänglig kan jag leva med ett par dagar.

Mitt råd är en NAS, gärna med RAID5, som i sin tur gör backup till moln, tex Crashplan om din uppkoppling tillåter. I annat fall rekommenderar jag en extern disk som du kopplar in i din NAS med jämna mellanrum och låter kopiera hela din NAS till.
Denna disk kan du förvara på jobbet/hos vännen/grannen/garaget.

Men för all del, prova Crashplan till en vän. Det är gratis och du kan snabbt se om era uppkopplingar står pall för uppgiften.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2017-10-21 09:31

Hej!
Ledsen för att jag inte svarat på era inlägg. Fick en massa andra problem jag behövde ta tag i då min dator försvann och så föll tråden i glömska. Förlåt, men jag uppskattar era mycket seriösa svar.

1
Bevaka tråden