Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta fiberkonverter

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag fick fiber ingick en konverter. 10/100
Någon som med fördel byt ut skräpet som ingår och kört på en gigabit converter.
Tänker att även om man kör 100/100 lina kan få lite mer effekt.
Bara mina funderingar.

En fiberkonverter som har nätverksportar som bara klarar 100 Mbps? Låter helt otroligt...

Hej Jesper utveckla gärna svaret
Det står 10/100 på ingångarna

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En fiberkonverter som har nätverksportar som bara klarar 100 Mbps? Låter helt otroligt...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-28 19:34
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En fiberkonverter som har nätverksportar som bara klarar 100 Mbps? Låter helt otroligt...

Finns sådana, men vanligen åratals gamla..

Ursprungligen av Mac Jonson:

...utveckla gärna svaret...

Jag kan bara upprepa att jag tycker att det låter helt otroligt med en sådan produkt. Jag trodde inte att det existerade fiberkonverter med så långsamma portar.

Märkligt att man får utrustning som utgör en flaskhals, och som gör att man inte kan ta abonnemang på mer än 100 Mbps.

Hur länge sedan var det som du fick den konvertern?

Ursprungligen av Mac Jonson:

...Det står 10/100 på ingångarna

Ska man vara petig så är det väl utgångar, inte ingångar.

Senast redigerat 2017-10-28 19:54
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-28 19:46

Har du möjligtvis något modellnummer på denna unika enhet?
Bara nyfiken.

Du har rätt utgångar
Årskiftet 2013/2014
Så det borde vara bra att uppgradera då trots att man bara kör 100/100 i nuläget?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag kan bara upprepa att jag tycker att det låter helt otroligt med en sådan produkt. Jag trodde inte att det existerade fiberkonverter med så långsamma portar.

Märkligt att man får utrustning som utgör en flaskhals, och som gör att man inte kan ta abonnemang på mer än 100 Mbps.

Hur länge sedan var det som du fick den konvertern?

Ska man vara petig så är det väl utgångar, inte ingångar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ska man vara petig så är det väl utgångar, inte ingångar.

Ska man vara ännu petigare så är det både in- och utgångar. Datatrafiken strömmar ju åt båda hållen.

Ursprungligen av Sir N.:

Ska man vara ännu petigare så är det både in- och utgångar. Datatrafiken strömmar ju åt båda hållen.

Jag vet. Därav smiley.

Visst går trafiken i båda riktningarna, men i princip så kan man väl säga att det är fiber in, ethernet ut.

Ursprungligen av mattiL:

Har du möjligtvis något modellnummer på denna unika enhet?
Bara nyfiken.

Ursprungligen av Mac Jonson:

...Årskiftet 2013/2014...

Att 2014 leverera fiber där konvertern inte klarar mer än 100 Mbps känns som lurendrejeri.

Sitter på ett stadsnät där vi nu kan kan välja mellan 4 operatörer. När jag fick det fanns det bara 2. Stadsnätet är uppgraderat för att klara gigabit. Kanske tänkte de att eftersom max var 100 från op räckte det. Eller så tänkte de att vanliga ”Svensson” inte skulle märka något. Vad vet ja ha ha

Men åter till frågan ska jag köpa en gigabit converter ?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att 2014 leverera fiber där konvertern inte klarar mer än 100 Mbps känns som lurendrejeri.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-28 20:27

100 Mbit på fibersidan och 10/100 MBit/s på LAN, i praktiken 100 MBit/s på lokala nätverkat alltså.

Du lär få ut 100MBit/s från denna, så en konvertern med stöd för Gigabit lär inte göra någon större skillnad (om du inte uppgraderar ditt abonnemang till 1GBit/s).

Om du bara har 100 Mbps på abonnemanget så finns det ingen anledning att byta konvertern.

Men om du kanske vill få snabbare trafik mellan enheterna inom ditt nätverk, så är det snarare routern och inte fiberkonvertern som ska bytas.

Nja beror nog på priset.
Comhem kommer till vårt stadsnät nu i höst
Men 1 gigabit känns som lite overkill ?
Byter kanske converter bara för att veta att min utrustning är ok.

Ursprungligen av mattiL:

100 Mbit på fibersidan och 10/100 MBit/s på LAN, i praktiken 100 MBit/s på lokala nätverkat alltså.

Du lär få ut 100MBit/s från denna, så en konvertern med stöd för Gigabit lär inte göra någon större skillnad (om du inte uppgraderar ditt abonnemang till 1GBit/s).

En Netgear Nighthawk X6 är beställd

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du bara har 100 Mbps på abonnemanget så finns det ingen anledning att byta konvertern.

Men om du kanske vill få snabbare trafik mellan enheterna inom ditt nätverk, så är det snarare routern och inte fiberkonvertern som ska bytas.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2017-10-28 20:53

Är du säker på att det är du som äger konvertern? Om du beställer en snabbare förbindelse så byter förmodligen din stadsnätsoperatör ut den mot en modernare utrustning och då troligen med intelligens i så din investering blir då onödig.

Och sätter du dit en konverter som klarar 10/100/1000 så finns risken att länken inte kommer upp alls beroende på vad som sitter i andra änden.

Är det inte helt enkelt så att konvertern stöder _både_ 10 och 100 Mb "på din sida" och 100 Mb ut på fibern? Dvs bakåtkompatibelt med gammal 10 Mb-utrustning.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det inte helt enkelt så att konvertern stöder _både_ 10 och 100 Mb "på din sida" och 100 Mb ut på fibern? Dvs bakåtkompatibelt med gammal 10 Mb-utrustning.

Jo, men vad har det för betydelse i sammanhanget?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-28 22:47
Ursprungligen av stralis:

Är du säker på att det är du som äger konvertern? Om du beställer en snabbare förbindelse så byter förmodligen din stadsnätsoperatör ut den mot en modernare utrustning och då troligen med intelligens i så din investering blir då onödig.

Och sätter du dit en konverter som klarar 10/100/1000 så finns risken att länken inte kommer upp alls beroende på vad som sitter i andra änden.

Tänkte precis skriva samma sak.

Även om TS äger den, pilla inte på sån utrustning om man inte verkligen vet vad man gör, vilket man inte gör om ställer en sån här fråga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-10-30 10:35

Min fiberleverantör bytte konvertern utan kostnad för mej.

  • Medlem
  • 2017-10-30 11:42

Skulle inte rekommendera att du byter ut den. Nätägaren äger den utrustningen och du kan bli ersättningsskyldig om du är där och petar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men vad har det för betydelse i sammanhanget?

Därför att TS har 100/100 och konvertern (vad jag förstår) stöder just 100/100. Och dessutom gammal 10 Mb-utrustning.

Sen om uppkopplingen är slö på annat sätt är ju en annan fråga, och inte nödvändigtvis beroende på själva konvertern.

Ursprungligen av johan_tanying:

Därför att TS har 100/100 och konvertern (vad jag förstår) stöder just 100/100. Och dessutom gammal 10 Mb-utrustning...

Förstår fortfarande inte vad det spelar för roll i sammanhanget att utrustningen även stödjer 10 Mbps.

Men vi kan nog släppa det. TS har blivit avrådd att själv byta ut konvertern, och han har beställt ny router i stället.

Senast redigerat 2017-10-30 21:55

Då får de byta ut den. Min granne fick fiber några månader efter mig och han har en gigabit converter. Han ligger på 138/96 jag ligger på 88/76
Fått bekräftat att det gör sitt trots om man bara kör 100 abonnemang

Ursprungligen av Swift:

Skulle inte rekommendera att du byter ut den. Nätägaren äger den utrustningen och du kan bli ersättningsskyldig om du är där och petar.

1
Bevaka tråden