Man borde väl ha det med tanke på alla betalningar och transaktioner som numera utförs via mobilen? Är det någon som använder det och kan tipsa om lämpliga?
Tidigare kunde man använda VirusBarrier for iOS från Intego, men funktionaliteten för att skanna själva iOS-enheten är numera borttagen. Appen finns inte heller kvar i App Store, men om man köpte den innan den togs bort (29 kronor om jag minns rätt) så går det fortfarande att ladda ner den till telefon och iPad. Som sagt kan man inte jaga malware på själva iPrylen, men jag använder den för att göra snabba (om än inte fullständiga) viruskontroller på webbservrar jag administrerar. Smidigt att kunna göra från telefonen!
Vill man kontrollera själva telefonen så är det fortfarande möjligt, men det måste då göras från en Mac. Här finns flera lösningar, men om vi fortfarande håller oss till erkänt beprövade Intego så kan deras produkt VirusBarrier X9 söka igenom en USB-ansluten iPhone, iPad, eller iPod Touch. Programmet kan inte kontrollera alla filer, men fungerar så att alla filer tillagda av användaren (e-post, musik, foton, etc.) samt filer från fildelningsprogram (DropBox, FTP-klienter, m.fl.) helt enkelt kopieras till macen, och kontrolleras där. Hur bra det fungerar i praktiken vet jag emellertid inte. Tack vare sandlådemodellen i iOS tror jag risken för malware är synnerligen liten på den plattformen, och dessutom har jag aldrig ägt VirusBarrier eftersom jag jobbar i en miljö med såväl macOS- som Windowsdatorer, och därför använder andra lösningar än de Intego erbjuder. (De erbjuder Panda Antivirus som Windows-komplement till sitt macOS-skydd om man vill, men över tid ger Pandan för inkonsekvent skydd för att passa mig.)