Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bank ID stöder inte Face ID från start

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Sörppa:

Det är bra att BankID kollar säkerheten på Face ID, men tvillingproblematiken kan lätt lösas på ett liknande sätt som man har gjort med Touch ID. När man aktiverar Touch ID för identifiering i appen för mobilt BankID måste man garantera att man själv är den enda person som har registrerat fingeravtryck på aktuell iPhone eller iPad, annars får man inte aktivera Touch ID. Det är bara att lägga in en liknande fråga för Face ID, där man måste garantera att man inte har någon enäggstvilling (-trilling etc).

Är det inte tvärtom? Det får bara finnas ett BankID på enheten för att den ska tillåta Touch ID.

Så vitt som jag minns så kommer det ingen fråga om hur många som har registrerat fingeravtryck på din telefon utan det är enbart antalet BankID som avgör.

Senast redigerat 2017-11-06 06:40
Ursprungligen av WiFi:

Har testat nu och min tvillingbror kom in. Blev väldigt förvånad, vi har tydliga skillnader men vi är ju trots det tvillingar så jag borde kanske inte bli så förvånad. Och nej, han använde den inte innan så han har inte "tränat sig in".

Jag antar att algoritmen letar likheter, inte skillnader. Det är trots allt inte riktigt samma sak så jag antar att ni även har tydliga likheter?

Ursprungligen av BlackSmp:

Är det inte tvärtom? Det får bara finnas ett BankID på enheten för att den ska tillåta Touch ID.

Så är det.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-11-06 11:32

Jag håller med om att man ska verifiera FaceID innan det implementeras. Men jag vill också lägga till att banker och säkerhet inte är någon höjdare.

När jag drev ett företag tillsammans med min bror så var det han som stod registrerad som kontoägare hos banken. Men om jag behövde telefonsupport så ringde jag bara in och angav personnummer, namn och pinkod så var allt bra. Men hade jag varit kvinna då hade banken inte godtagit den inloggningen för att de "hör" att hon inte är man. Mao så var det helt ok att logga in med någon annans kontouppgifter bara man hade den typ av röst som banktjänstemannen förväntade sig (dvs ca 50% av befolkningen).

Kanske är det bättre idag, men det här är bara 5 år sedan, så jag tror inte det har ändrat sig nämnvärt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Är det inte tvärtom? Det får bara finnas ett BankID på enheten för att den ska tillåta Touch ID.

Så vitt som jag minns så kommer det ingen fråga om hur många som har registrerat fingeravtryck på din telefon utan det är enbart antalet BankID som avgör.

Det är som jag skrev. Jag testade för säkerhets skull att avaktivera Touch ID i BankID-appen och sedan aktivera det igen på min iPad för att se vad som hände (har ingen iPhone med Touch ID längre). När jag aktiverade Touch ID i BankID-appen kom följande text fram:

"Användarvillkor
För att få använda BankID med fingeravtryck måste du vara ensam användare av den här enheten.
Endast dina egna fingeravtryck får finnas registrerade i den."

Och sedan längre ner på sidan:

"Jag bekräftar att jag accepterar användarvillkoren."

Och under den texten finns en knapp med knapptexten "Jag bekräftar" som man måste trycka på för att aktivera Touch ID.

Det är väl självklart att man bara kan ha ett BankID. Jag förstår inte hur man skulle kunna installera fler.

Ursprungligen av Sörppa:

Det är som jag skrev. Jag testade för säkerhets skull att avaktivera Touch ID i BankID-appen och sedan aktivera det igen på min iPad för att se vad som hände (har ingen iPhone med Touch ID längre). När jag aktiverade Touch ID i BankID-appen kom följande text fram:

"Användarvillkor
För att få använda BankID med fingeravtryck måste du vara ensam användare av den här enheten.
Endast dina egna fingeravtryck får finnas registrerade i den."

Och sedan längre ner på sidan:

"Jag bekräftar att jag accepterar användarvillkoren."

Och under den texten finns en knapp med knapptexten "Jag bekräftar" som man måste trycka på för att aktivera Touch ID.

Det är väl självklart att man bara kan ha ett BankID. Jag förstår inte hur man skulle kunna installera fler.

Nja, det är stor skillnad mellan vad man lovar, kan göra och gör.

Hur skulle de kunna avgöra hur många personers fingeravtryck som finns registrerade på din enhet? Det går inte att avgöra. Inte ens Apple vet. Jag är helt övertygad om att de inte ens kan fråga enheten om gur många fingrar som finns registrerade. Att du bekräftar att du är ensam användare betyder ingenting mer än att BankID hålls skadeslösa vid eventuellt missbruk. Det finns inget sätt för BankID att kontrollera om du uppfyllt deras krav.

Hur man installerar mer än ett BankID? Enkelt, det är bara att göra. Det finns ingen begränsning på antalet certifikat som kan finnas på en och samma enhet.

Och då försvinner möjligheten att aktivera touchid eftersom BankID appen har fullständig kontroll över antalet installerade certifikat.

Kom nu inte med frågan varför man vill ha flera BankID på en och samma device. Det finns gott om helt legitima och förnuftiga skäl till varför man kan vilja göra det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, det är stor skillnad mellan vad man lovar, kan göra och gör.

Hur skulle de kunna avgöra hur många personers fingeravtryck som finns registrerade på din enhet? Det går inte att avgöra. Inte ens Apple vet. Jag är helt övertygad om att de inte ens kan fråga enheten om gur många fingrar som finns registrerade. Att du bekräftar att du är ensam användare betyder ingenting mer än att BankID hålls skadeslösa vid eventuellt missbruk. Det finns inget sätt för BankID att kontrollera om du uppfyllt deras krav.

Givetvis är det så. Jag menar bara att BankID kan hantera tvillingproblematiken på motsvarande sätt.

Citat:

Hur man installerar mer än ett BankID? Enkelt, det är bara att göra. Det finns ingen begränsning på antalet certifikat som kan finnas på en och samma enhet.

Och då försvinner möjligheten att aktivera touchid eftersom BankID appen har fullständig kontroll över antalet installerade certifikat.

Jag visste inte att BankID-appen kunde hantera flera certifikat. Då har jag lärt mig något nytt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-08 15:35
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur man installerar mer än ett BankID? Enkelt, det är bara att göra. Det finns ingen begränsning på antalet certifikat som kan finnas på en och samma enhet.

De flesta bankerna har begränsningar på hur många BankID man kan ha aktiva som kund. På t ex SEB var det tills alldeles nyligen fem stycken, nu har de minskat detta till tre.

Ursprungligen av zinned:

De flesta bankerna har begränsningar på hur många BankID man kan ha aktiva som kund. På t ex SEB var det tills alldeles nyligen fem stycken, nu har de minskat detta till tre.

Sant även om det som jag diskuterade var att ha BankID för olika personer installerade på samma enhet.

Tror man ska oroa sig för NFC snarare än att ens tvilling ska tömma ens konto.

Ursprungligen av ABC800:

Tror man ska oroa sig för NFC snarare än att ens tvilling ska tömma ens konto.

Varför då?

Det är klart de inte har. Apple fick ju inte ut IOS 11 till användare förrän några veckor sen. Det ska ju programmeras och testas också.

Sedan ska banken, eller snarare ansvarig utgivare för appen, hinna avgöra om det är säkert också. Det är liksom inte "det funka ju på 5 pers, jamen då kör vi!".

Framför allt ska de avgöra att behöriga kommer in utan bekymmer. När man slutat mata in koden glömmer man den, och då är backupmetoden borta.

Apropå backupmetod så finns ett säkerhetshål inbyggt i Iphone iom detta - om en backupmetod tillåts om Face ID misslyckas.

Jag vet inte om det är så (jag har inte Iphone 8/X), men i så fall finns ett sätt för någon annan att logga in i alla appar som använder Face ID.

Så tillåter den det? Kan dra ett exempel isåfall (om det är lagligt på ett publikt forum, kan inte det där).

Ursprungligen av Castel:

Det vore katastrof om BankID inte skulle acceptera FaceID som säkert inom kort. Jag använder funktionen dagligen.

Använder den oftast på iPad vid bankärenden - så det fungerar så länge. Blir till att knappa kod på iPhone en kort tid tills det löser sig

Flera sydkoreanska banker har beslutat att inte godkänna Appes biometriska teknik för ansiktsigenkänning som autentiseringsmetod.

Läs hela artikeln här

BankID appen stöder nu Face ID

Ursprungligen av CekariYH:

BankID appen stöder nu Face ID

Äntligen! Inte för man var ett dugg orolig dock!

Så var den "säkerhetsgaten" över - med samma resultat som alltid - överdrivna farhågor från folk som inte använder telefonen

Det enda som störde mig var att BankId skapade en egen knapp istället för att använda sidoknappen för att aktivera Faceid men det är kanske något i API:et som gör att de inte kan göra så?

Edit: Troligen något i API:et. Freja eID har också en särskild knapp för att aktivera FaceId.

Senast redigerat 2018-02-05 13:47

Äntligen i alla fall. Alla belackare som sagt att FaceID aldrig kommer att godkännas som BankID.
Nu är det FaceID på iPhone X och sedan har man TouchID på iPad Pro. Hoppas att FaceID kommer på nästa iPad också ( Pro 12,9”)

Bevaka tråden