Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akut hjälp med Freecom 2-DRIVE NAS och USB port som inte är aktiv!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla! Ett longshoot! Jag har köpt en Freecom Silver store 2-drive NAS. Den har USB-3 men dom verkar vara avaktiverade per default? Dvs man måste aktivera delnings via dom portarna i admingränsnittet. Problemet är att jag inte förstår hur man gör detta. Har försökt och försökt men får inte till det.

Problemet är att det finns ingen grupp eller user att modifiera under "share name". Dvs jag har flera olika under fliken före, under Share permission, men inget dyker som sagt upp under Share namne i USB share permission.

Råkar det vara så att det kan finnas någon här inne som har samma NAS och vet samt kan beskriva hur jag går till väga? Skulle vara jätte tacksam i så fall!

Att döma av manualen så ska det inte behövas någon aktivering av portar. Så vitt jag kan se så är det bara att koppla in en USB-disk:
"...When a FAT32/NTFS/HFS+/EXT2/EXT3/EXT4 formatted USB hard drive is connected to the system, the USB device displays as USB share..."

Se t.ex sidorna 47 och 49 i manualen, som du kan hitta via den här sökningen:
https://www.google.se/search?q=freecom+silver...

Vad är det för disk du försöker koppla in? Hur är den formaterad? Provat med andra USB-kablar?

Beskriv gärna också vad du har gjort när du "har försökt och försökt". Om vi inte vet vad du har provat, så är det svårt att se var du gjorde fel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att döma av manualen så ska det inte behövas någon aktivering av portar. Så vitt jag kan se så är det bara att koppla in en USB-disk:
"...When a FAT32/NTFS/HFS+/EXT2/EXT3/EXT4 formatted USB hard drive is connected to the system, the USB device displays as USB share..."

Se t.ex sidorna 47 och 49 i manualen, som du kan hitta via den här sökningen:
https://www.google.se/search?q=freecom+silver...

Vad är det för disk du försöker koppla in? Hur är den formaterad? Provat med andra USB-kablar?

Beskriv gärna också vad du har gjort när du "har försökt och försökt". Om vi inte vet vad du har provat, så är det svårt att se var du gjorde fel.

Hej! Nej jag har fått det bekräftat att man måste aktivera USB porten som är avaktiverad per default. Står även i manualen att man måste göra en share, vilket jag gjort men den dyker inte upp i den menyn där man ska specificera USB åtkomst.

Detta är alltså en Freecom NAS med USB-3. Kabeln är en helt ny kabel som jag nyss köpt. Oavsett skall man kunna aktivera usb i admingränsnittet.

Jag blev rekommenderad att läsa sid 58 i manualen vilket inte hjälper alls. För det dom beskriver där får jag inte upp!

http://www.freecom.com/files/Productinformation/ExternalHard
Drives/NetworkHardDrives/SilverStore/Support/Manuals/SilverS
tore_User_Manual_EN.pdf

Bifogar även ett screenshoot över hur det ser ut för mig. Dvs finns inget att välja.

Ursprungligen av Matador2003:

...Detta är alltså en Freecom NAS med USB-3...

Jo, det förstår jag. Det var inte det jag frågade.

Vad är det för USB-disk som du försöker ansluta till din NAS? Och hur är den formaterad?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det förstår jag. Det var inte det jag frågade.

Vad är det för USB-disk som du försöker ansluta till din NAS? Och hur är den formaterad?

Alltså NASEN som jag har som har två st 4 TB HDs. Jag vill alltså accessa dom via USB-3 porten i stället för via ethernet pga hastigheten.

Ursprungligen av Matador2003:

...Jag vill alltså accessa dom via USB-3 porten i stället för via ethernet pga hastigheten.

Detta är inte syftet med NAS:ens USB-portar.

NAS:ens USB-portar är till för att koppla in extra diskar.

Det är kanske möjligt att det går att använda NAS:en som en stor USB-disk, men i så fall har inställningarna på sid 58 ingenting med detta att göra.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Detta är inte syftet med NAS:ens USB-portar.

NAS:ens USB-portar är till för att koppla in extra diskar.

Det är kanske möjligt att det går att använda NAS:en som en stor USB-disk, men i så fall har inställningarna på sid 58 ingenting med detta att göra.

USB portarna är med all säkerhet där för att kunna köra NASEN direkt in till dator via USB-3. Det är jag 1 miljon procent säker på. Därav mitt problem. Möjligtvis tittar jag på fel sida, eller har fått fel sida som rekommendation.

Ursprungligen av Matador2003:

...Möjligtvis tittar jag på fel sida, eller har fått fel sida som rekommendation.

Om du vill köra den som en USB-disk, så ska du förmodligen inte göra några inställningar alls i NAS:ens gränssnitt. Bara att koppla in den till datorn, så bör disken dyka upp i datorn som vilken extern USB-disk som helst.

Om lagringen sen ska delas ut till andra datorer, så styr du det i datorn, inte i NAS:en.

(Om nu NAS:en överhuvudtaget kan kopplas på det sättet, vilket jag inte är helt säker på.)

Sen blir jag ju lite nyfiken på varför man köper en NAS, om man inte vill använda den som en NAS? Det hade varit mycket billigare att köpa en USB-disk, som den här t.ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4467844

  • Medlem
  • 2017-11-08 11:31
Ursprungligen av Matador2003:

USB portarna är med all säkerhet där för att kunna köra NASEN direkt in till dator via USB-3. Det är jag 1 miljon procent säker på. Därav mitt problem. Möjligtvis tittar jag på fel sida, eller har fått fel sida som rekommendation.

NAS = Network Attached Storage.

En NAS är alltså inget man kopplar in i sin dator via USB. De portarna är, precis som sägs ovan, till för att plugga in extra diskar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du vill köra den som en USB-disk, så ska du förmodligen inte göra några inställningar alls i NAS:ens gränssnitt. Bara att koppla in den till datorn, så bör disken dyka upp i datorn som vilken extern USB-disk som helst.

Om lagringen sen ska delas ut till andra datorer, så styr du det i datorn, inte i NAS:en.

(Om nu NAS:en överhuvudtaget kan kopplas på det sättet, vilket jag inte är helt säker på.)

Sen blir jag ju lite nyfiken på varför man köper en NAS, om man inte vill använda den som en NAS? Det hade varit mycket billigare att köpa en USB-disk, som den här t.ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4467844

Alltså hela syftet med mitt köp var ju att kunna ha två st speglade diskar i den. Den NASEN som jag köpte har ju den funktionen. Dvs en disk gör back-up på den andra, en segling alltså. Utöver det vill jag i bland föra över filer snabbt via USB porten till den, i stället för nätverket.

Ursprungligen av Ljung:

NAS = Network Attached Storage.

En NAS är alltså inget man kopplar in i sin dator via USB. De portarna är, precis som sägs ovan, till för att plugga in extra diskar.

Hmm fast på mitt jobb har vi möjligheten att via NASEN köra över alla data via thunderbolt exempelvis. PÅ den finns fler möjligheter. Dvs Det jag vill är att föra över datan så snabbt som möjligt över nätverket fast inte via ethernet till diskarna som sitter i den.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-08 11:47
Ursprungligen av Matador2003:

Hmm fast på mitt jobb har vi möjligheten att via NASEN köra över alla data via thunderbolt exempelvis. PÅ den finns fler möjligheter. Dvs Det jag vill är att föra över datan så snabbt som möjligt över nätverket fast inte via ethernet till diskarna som sitter i den.

Va? ”över nätverket fast inte via ethernet”

Sen är spegling INTE backup.

Det finns USB-anslutna lådor som erbjuder RAID, sk DAS:ar.

Ursprungligen av Matador2003:

...hela syftet med mitt köp var ju att kunna ha två st speglade diskar i den...

Och det hade du kunnat uppnå till ett mycket lägre pris. Se länk i tidigare inlägg.

Ursprungligen av reboot81:

Va? ”över nätverket fast inte via ethernet”

Sen är spegling INTE backup.

Det finns USB-anslutna lådor som erbjuder RAID, sk DAS:ar.

Aha ok, jag är novis. Kan någon ge mig ett tips på typ Dustin eller liknande om en bra sådan? Dvs diskarna har jag redan, två stycken. Gärna med Thunderbolt? Men minst USB-3.

Har blandat ihop saker och ting. Det är ett disktorn som jag förstår jag vill ha. Tips på ett hyfsat billigt och pålitligt sådant?

1
Bevaka tråden