Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone X - Allt om

Tråden skapades och har fått 338 svar. Det senaste inlägget skrevs .

E

Ursprungligen av PaO:

Okej tack
Störs du av det som vissa eller du har vant dig?

Min personliga uppfattning är att jag inte förstår vad det är att störas över? Störs jag över det svarta ramen längst ner på min gamla 7:a? Inte direkt...

Jag hade inte ens tänkt på det innan din fråga, så, nej, jag störs inte över det och har inte ens vant mig eftersom jag aldrig ens noterat det.

Det händer ingenting där nere i spelen så det är inte aktuellt att fokusera på den delen av skärmen. Om folk störs av det så är spelet för dåligt

Det är inte direkt framträdande (opus: Rocket of Whispers iofs inte anpassat till X skärm men ändå)

  • Medlem
  • 2017-11-12 21:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Min personliga uppfattning är att jag inte förstår vad det är att störas över? Störs jag över det svarta ramen längst ner på min gamla 7:a? Inte direkt...

Jag hade inte ens tänkt på det innan din fråga, så, nej, jag störs inte över det och har inte ens vant mig eftersom jag aldrig ens noterat det.

Det händer ingenting där nere i spelen så det är inte aktuellt att fokusera på den delen av skärmen. Om folk störs av det så är spelet för dåligt

Det är inte direkt framträdande (opus: Rocket of Whispers iofs inte anpassat till X skärm men ändå)

Lysande

Dock verkar appväxlingen lysande på X

Ursprungligen av PaO:

Lysande

Dock verkar appväxlingen lysande på X

Jag va lite orolig för avsaknad av hemknappen, faceID och flärpen men så som de har implementerat detta så blev allt naturligt efter bara några timmar. Har en 7+ som jobbtelefon och den är i mitt tycke för stor och tung även om jag gillar storleken på skärmen. Men nu känns den omodern och inte alls samma flyt i hanteringen av apparna. Appväxligen genom att bara swipea höger i nederkant är fantastiskt smidig.

Apparna som inte är anpassade för X är nog lika stora som på en vanlig (icke +modell) skulle jag tro. Jag får dock en känsla av att vissa spel inte kommer att anpassas då de verkar synkade med android.(?)

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-11-13 14:05

Är det någon som lagt en order de sista dagarna och fått ett approximativt leveransbesked? På Apples hemsida står det 3-4 veckor, är det samma besked som man får när efter man lagt ordern? Jag ska iofs beställa via telia, är det någon som vet om det är längre leveranstider via operatörerna?

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-11-13 14:27

Jag har märkt av en till rätt frustrerande sak, jag har börjat "fickringa", eller snarare typ radera appar eller klicka på vad fan som helst!

Problemet grundar sig i att jag likt många andra inte dagligen använder en klocka på armen. Därför så drar jag upp luren hallvägs ur fickan, per automatik som sitter i muskelminnet, för att spana klockan. Face id hinner då låsa upp luren och det gäller alltså numera att man klickar ner skärmen på sidoknappen för att den annars inte ska hamna tillbaka upplåst i fickan.
Absolut, givetvis ett rejält i-landsproblem men var tyvärr ingenting jag riktigt kunde förutspå.

Något annat jag inte har fattat ännu:
Det här "linjen" som är som indikator för hemknappen, kan man själv välja att dölja den on demand?
Har ett par appar som förmodligen inte är uppdaterade korrekt för iPhone X (hur tröttsamt är inte det? Utvecklarna har ju haft iPhone X i xcode/simulatorn länge nu..) och problemet är att baren lägger sig över info/funktionalitet i apparna i landscape-mode...

Ursprungligen av Basss:

Något annat jag inte har fattat ännu:
Det här "linjen" som är som indikator för hemknappen, kan man själv välja att dölja den on demand?
Har ett par appar som förmodligen inte är uppdaterade korrekt för iPhone X (hur tröttsamt är inte det? Utvecklarna har ju haft iPhone X i xcode/simulatorn länge nu..) och problemet är att baren lägger sig över info/funktionalitet i apparna i landscape-mode...

Nej, det kan du inte

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-11-13 16:53

Någon annan som använder wifi-samtal (har 3, tror Telia har det också) på sin X? På min 7 Plus kunde jag slå på flygplansläget, koppla upp mot wifi och den visade att jag har wifi-samtal i statusbaren. Verkar som samtalen fungerar på X men ingen indikering på att wifi-samtal är aktivt. Någon annan som har detta fenomen? Trodde det skulle kunna gå att se i kontrollcenter i alla fall som med exempelvis batteristatusen.

Ursprungligen av CEk:

Någon annan som använder wifi-samtal (har 3, tror Telia har det också) på sin X? På min 7 Plus kunde jag slå på flygplansläget, koppla upp mot wifi och den visade att jag har wifi-samtal i statusbaren. Verkar som samtalen fungerar på X men ingen indikering på att wifi-samtal är aktivt. Någon annan som har detta fenomen? Trodde det skulle kunna gå att se i kontrollcenter i alla fall som med exempelvis batteristatusen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-11-13 17:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Så stod det på min 7 Plus. Nu verkar funktionen vara aktiv så det går att ringa till den (testade förut), men kontrollcenter indikerar inte att samtalen går över wifi. Så lite lurt att veta om funktionen är aktiv eller inte. :/

Ursprungligen av CEk:

Så stod det på min 7 Plus. Nu verkar funktionen vara aktiv så det går att ringa till den (testade förut), men kontrollcenter indikerar inte att samtalen går över wifi. Så lite lurt att veta om funktionen är aktiv eller inte. :/

Iofs, men jag är inte så bekymrad. Går det att ringa med bra samtalskvalitet så är jag inte så brydd om det är via mobildata eller wifi. Jag har verifierat att det fungerar och utöver det så finns det inget egenvärde av att använda wifi-samtal eller veta om samtalet går över wifi eller inte

Som kuriosa så kan jag nämna att jag jobbade för >10 år sedan med ett Ericssonprojekt som skulle introducera wifi-samtal men då krävdes ett speciellt wifi-modem hemma i din lägenhet

Men attans vad jag är nöjd över nya telefonen och hanteringen av den. Det finns vissa problem såsom att skärmen blir knepig vid kyla och jag skulle gärna se en förändring av hur jag når kontrollcenter men som helhet: Helt underbar - speciellt sedan jag slog av uppmärksamhetskravet för Face Id.

  • Medlem
  • 2017-11-14 06:56

Det ska vara samma tid

Ursprungligen av andas:

Är det någon som lagt en order de sista dagarna och fått ett approximativt leveransbesked? På Apples hemsida står det 3-4 veckor, är det samma besked som man får när efter man lagt ordern? Jag ska iofs beställa via telia, är det någon som vet om det är längre leveranstider via operatörerna?

Ursprungligen av Na60:

Nej, det är olika köer så du kan inte garantera samma leveranstid. Operatörernas köer beror på antalet telefoner som de får tilldelade och hur de väljer att prioritera sina kunder. De kan exempelvis prioritera företagskunder etc.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men attans vad jag är nöjd över nya telefonen och hanteringen av den. Det finns vissa problem såsom att skärmen blir knepig vid kyla och jag skulle gärna se en förändring av hur jag når kontrollcenter men som helhet: Helt underbar - speciellt sedan jag slog av uppmärksamhetskravet för Face Id.

Har lite frågor........Det där med knepig skärm vid kyla undrar jag om du kan förklara mer - vad som händer, hur länge och hur många grader? Är det ett hårdvarufel tror du? Vad menar du med uppmärksamhetskravet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-14 14:50

Skärmen blir oresponsiv vid kyla, skrevs om det i någon tråd här. Men det verkar som om Apple kan lösa det med en uppdatering av iOS.

Ursprungligen av calinou:

Har lite frågor........Det där med knepig skärm vid kyla undrar jag om du kan förklara mer - vad som händer, hur länge och hur många grader? Är det ett hårdvarufel tror du? Vad menar du med uppmärksamhetskravet?

Uppmärksamhet, Inställning, texten förklarar det hela:

Kyla: Se denna tråd skapad av mig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-14 15:42
Ursprungligen av kenjon:

Skärmen blir oresponsiv vid kyla, skrevs om det i någon tråd här. Men det verkar som om Apple kan lösa det med en uppdatering av iOS.

Om de inte löser det så åker telefonen i retur. Helt värdelöst att inte knappt kunna använda telefonen alls, trots det fortfarande t o m är plusgrader.

Ursprungligen av zinned:

Om de inte löser det så åker telefonen i retur. Helt värdelöst att inte knappt kunna använda telefonen alls, trots det fortfarande t o m är plusgrader.

Nu är det inte riktigt så illa att den blir totalt oanvändbar. Det som jag upplever är att den låser sig en stund men kommer loss igen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Uppmärksamhet, Inställning, texten förklarar det hela:

Kyla: Se denna tråd skapad av mig

Tack för förklaringen. Förstår inte så mycket hur sådan finess fungerar på riktigt. Tycker du att det i övrigt funkar bra och går snabbt med Face ID?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-14 15:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu är det inte riktigt så illa att den blir totalt oanvändbar. Det som jag upplever är att den låser sig en stund men kommer loss igen.

Jaså? Det är min definitiva upplevelse. Skärmen reagerar inte alls på kanske tio sekunder och sedan väldigt ryckigt och opålitligt, från och till. Det är enligt mig icke acceptabelt.

Dom kanske borde ha behållit touch ID parallellt
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/hackare-p...

  • Medlem
  • 2017-11-14 17:12
Ursprungligen av calinou:

Dom kanske borde ha behållit touch ID parallellt
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/hackare-p...

Det håller jag med om men inte pga av hack utan att jag är för valfrihet i allmänhet ?

Ursprungligen av calinou:

Dom kanske borde ha behållit touch ID parallellt
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/hackare-p...

Om någon lyckas sätta på dig en väldigt avancerad silikonmask medan du sover så har du större problem än FaceID.
Finns flertalet liknande gamla nyheter med TouchID, t.ex. http://www.iphonehacks.com/2016/02/iphone-tou....

  • Medlem
  • 2017-11-14 20:37
Ursprungligen av zinned:

Om de inte löser det så åker telefonen i retur. Helt värdelöst att inte knappt kunna använda telefonen alls, trots det fortfarande t o m är plusgrader.

Är det så illa?
Oerhört tråkigt ju

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-11-15 11:28
Ursprungligen av PaO:

Är det så illa?
Oerhört tråkigt ju

Ja, faktiskt. Det är ytterst frustrerande.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-11-15 11:39
Ursprungligen av zinned:

Jaså? Det är min definitiva upplevelse. Skärmen reagerar inte alls på kanske tio sekunder och sedan väldigt ryckigt och opålitligt, från och till. Det är enligt mig icke acceptabelt.

Jag upplever samma, det löser sig inte förens man kommer in i värmen igen. Riktigt riktigt störande.

Får verkligen hoppas att detta på nått magiskt sätt går att lösa i mjukvara då det onekligen låter som ett hårdvaru/fysiskt problem för mig?

Ska man som lekman spekulera så är det alltså touchdelen av skärmen som förmodligen skickar ”konstiga” signaler om var själva touchen har skett när skärmen utsätts för kyla? Förhoppningen Apple har är då att kunna koda om drivern för touchen till att kunna hantera det ändrade beteendet som den gör under kyla?

Finns väl inga 100%iga garantier att detta kommer gå att lösa i efterhand?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-11-15 13:14
Ursprungligen av Basss:

Jag upplever samma, det löser sig inte förens man kommer in i värmen igen. Riktigt riktigt störande.

Får verkligen hoppas att detta på nått magiskt sätt går att lösa i mjukvara då det onekligen låter som ett hårdvaru/fysiskt problem för mig?

Ska man som lekman spekulera så är det alltså touchdelen av skärmen som förmodligen skickar ”konstiga” signaler om var själva touchen har skett när skärmen utsätts för kyla? Förhoppningen Apple har är då att kunna koda om drivern för touchen till att kunna hantera det ändrade beteendet som den gör under kyla?

Finns väl inga 100%iga garantier att detta kommer gå att lösa i efterhand?

Läste nåt om att det var ett sensorproblem. i iOS 11.2 Beta3 så verkar detta vara löst.

Ursprungligen av macki81:

Läste nåt om att det var ett sensorproblem. i iOS 11.2 Beta3 så verkar detta vara löst.

Vad har detta bygge för byggnummer? X ligger kvar på samma betabyggnummer som kom 3/11. Det har inte kommit några uppdateringar för X de senaste betasläppen

BTW: Min erfarenhet av detta problem är främst att skärmen blir långsammare men den är inte oanvändbar för mig. Fingrarna dör före skärmen i -10 som jag körde igår

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-11-15 17:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Iofs, men jag är inte så bekymrad. Går det att ringa med bra samtalskvalitet så är jag inte så brydd om det är via mobildata eller wifi. Jag har verifierat att det fungerar och utöver det så finns det inget egenvärde av att använda wifi-samtal eller veta om samtalet går över wifi eller inte

Som kuriosa så kan jag nämna att jag jobbade för >10 år sedan med ett Ericssonprojekt som skulle introducera wifi-samtal men då krävdes ett speciellt wifi-modem hemma i din lägenhet

Absolut. Grejen är ju den att ringa för min del spelar ingen roll, men det är ju bra att veta om jag är ansluten till wifi-samtal så andra kan ringa mig. Nu vet jag ju inte det. Uppdaterade dock till 11.2 Beta 3 igår och ny syns det, så var kanske en kombo av 3 och tidigare iOS-version.

Ursprungligen av CEk:

Absolut. Grejen är ju den att ringa för min del spelar ingen roll, men det är ju bra att veta om jag är ansluten till wifi-samtal så andra kan ringa mig. Nu vet jag ju inte det. Uppdaterade dock till 11.2 Beta 3 igår och ny syns det, så var kanske en kombo av 3 och tidigare iOS-version.

BTW: Har du Iphone X? Vilket byggnummer har din 11.2 Beta 3. Jag får nämligen inga uppdateringar sedan 3/11 och det stod uttryckligen i uppdateringsmailet att det skulle vara så.

Bevaka tråden