Verkar vara där problemet ligger. Ni med laptops.
Oss andra som bara kör iPad, iPhone, stationär dator iMac, klarar oss bra.
Det du citerar från mitt inlägg var mest för att motbevisa din tes att Apple på något sätt är unika och aldrig byter laddkontakter (dåu påstod eller alluderade att det bara var andra som höll på med sådant).
Det sagt (som är lite av en metadiskussion); Det är inte för "att stöka till det" som Apple gått över till USB-C på bärbara (som dessutom är en enormt mycket större volymmarknad jämfört med stationära datorer), utan som sagt för att klara av att hantera att ladda batterier med hög kapacitet på hyfsat kort tid.
Samma sak drabbar på precis samma sätt även andra kraftfulla bärbara lösningar som iPad Pro, men ökad skärmyta och ökad processorkraft. Användare, inklusive mig, vill inte vänta 5 timmar på att en maskin skall bli fulladdad.
Det finns som sagt en teknisk och högst praktisk orsak till att Apple gått för att välja USB-C för laddning av bärbara istället för Lightning. Samma sak hoppas (och tror jag) faktiskt kommer på framtida surfplattor, inklusive iPad (och då speciellt de kraftfullare Pro-modellerna). Ju tidigare, ju bättre, om du frågar mig.
Själv avvaktar jag lite med köp av iPad Pro (eller annan surfplatta som Surface Pro) tills att de gått över och standardiserat på laddning via USB-C.
Här ligger både Apple och Microsoft lite efter marknaden idag (även om Apple var före och innovativt ledande med det på datorsidan).