Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ida testar Fitbit Ionic

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fitbit är aktuella med den smarta klockan och träningskompisen Fitbit Ionic. Efter ett par veckors test är det dags för Ida att dela med sig av detaljerna.

Läs hela artikeln här

Intressant! Skrev tidigare om att klockor/mobiler behöver längre batteritid och 5 dagar är rimligt. Skulle säga: 4 dagar är minimum, 5-7 dagar acceptabelt och mer än 7 dagar är väldigt bra.

Har själv en Fitbit Charge 2 (egentligen inte en klocka, mer ett aktivitetsband) och trivs jättebra med den. Det är samma app som Fitbit Ionic så jag vet vad den går för. Förr var den trög och buggig men efter ett par uppdateringar så har appen blivit smidig att använda. Rent grafiskt tycker jag appen är snygg och lätt att använda.

Klockans utseende däremot, nja vet inte riktigt vad jag ska säga. Som Ida är inne på; tittar man på bilderna så gillar jag inte utseendet alls. Alltför klumpig. På papper ser den väldigt intressant ut. Men tittar man på bilderna så blir man osäker, iaf jag. Kanske bäst att pröva den innan man gör ett köp.

Trevligt test!

Ursprungligen av Krylovrum:

Intressant! Skrev tidigare om att klockor/mobiler behöver längre batteritid och 5 dagar är rimligt. Skulle säga: 4 dagar är minimum, 5-7 dagar acceptabelt och mer än 7 dagar är väldigt bra.

Har själv en Fitbit Charge 2 (egentligen inte en klocka, mer ett aktivitetsband) och trivs jättebra med den. Det är samma app som Fitbit Ionic så jag vet vad den går för. Förr var den trög och buggig men efter ett par uppdateringar så har appen blivit smidig att använda. Rent grafiskt tycker jag appen är snygg och lätt att använda.

Klockans utseende däremot, nja vet inte riktigt vad jag ska säga. Som Ida är inne på; tittar man på bilderna så gillar jag inte utseendet alls. Alltför klumpig. På papper ser den väldigt intressant ut. Men tittar man på bilderna så blir man osäker, iaf jag. Kanske bäst att pröva den innan man gör ett köp.

Trevligt test!

Jag gillar också Fitbit-appen och deras träningsdata och presentation av den. Som du säger, det blir bättre och bättre hela tiden. Om du hittar den någonstans där du får känna lite på den kanske du reagerar som jag: att den är "värre" på bild än i verkligheten.

Jag får väl ställa mig i andra hörnet, då. Tycker helt enkelt klockan ser ungefär lika "illa" ut i verkligheten som på bild. Är givetvis en smaksak, men.. nej, utseendet sätter ordentliga käppar i hjulet för mig.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-11-20 10:08
Citat:

Jag har testat några tidigare Fitbit-produkter och visste således vad jag hade att vänta när det gäller aktivitetsmätningen och appen. De bitarna gör Fitbit riktigt bra också med Ionic.

Så berätta, vad är det den gör riktigt bra. Räknar den någorlunda rätt på kalorier? Kan den kommunicera med träningsmaskiner på gym? Går det att ansluta till hemmaträningsmaskiner? Går det att ansluta till pulsband? Går det att få ut informationen i någorlunda standardiserat fil-format som tex FIT?

Ursprungligen av Mija:

Så berätta, vad är det den gör riktigt bra. Räknar den någorlunda rätt på kalorier? Kan den kommunicera med träningsmaskiner på gym? Går det att ansluta till hemmaträningsmaskiner? Går det att ansluta till pulsband? Går det att få ut informationen i någorlunda standardiserat fil-format som tex FIT?

Det ska jag gärna försöka svara mer utförligt på. Fitbit-appen visar antal steg, hur långt du gått, antal trappor du gått upp för, hur du sovit och lite annat (du kan själv välja att mata in saker som hur många glas vatten du druckit eller vad du ätit). Dels visas data i form av cirkeldiagram som visar hur du ligger till med dagens mål, men också grafer och du kan se jämförelser över tid. Jag upplever att det här ger en bra bild av hur jag mår och ofta går det också att se/gissa varför. Fitbit-appen har också funktioner för dem som går igång på utmaningar, det går att utmana sina vänner i stegtävlingar och dylikt.

Jag tycker appen ger mig en bra översikt och att jag kan gräva ner mig i detaljer om jag önskar. Jag får välja själv hur mycket jag vill mata in, men matar jag in inget själv får jag ändå ganska mycket gratis av att bara ha den på mig.

24 minuter på ett Crossfit-pass visades så här i Apple Watch Series 3 och i Fitbit Ionic (jag är ingen expert själv på kaloriförbränning men det verkar rimligt):

AW

Ionic

261 aktiva kcal (298 kcal totalt)

241 kcal

168 bpm i snitt

154 bmp i snitt

Nej, Fitbit Ionic kan inte kopplas till gym-utrustning, men det är möjligt för tillverkare att skapa appar så det blir möjligt framåt. Dock ska det sägas att jag inte kunnat koppla min Apple Watch till någon gymutrustning än heller. Samma sak med hemmautrustning skulle jag tro även om jag inte har någon själv och därmed inte testat.

Jag använde pulsband förut, men tycker klockan (både Ionic och Apple Watch) gör ett dugligt jobb så saknar det inte. Föredrar enkelheten att slippa ha med ytterligare grejer.

Fitbit kan synka med Hälsa i IOS och du kan hämta ut data i form av CSV-filer från Fitbit.com. GPS-data kan exporteras till TCX-filer som kan importeras till Runkeeper, Strava eller Google Earth för att ta några exempel. Inte heller något jag gjort själv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-20 11:13

Skulle ha svårt med en FitBit, har vant mig vid att ladda en gång i månaden. MiFit 2, stegräknare, puls, klocka, notiser, sömndata, vattentät, 300kr.
Nedan batteri efter en dags användande. Inte 99, men nära!

Ursprungligen av reboot81:

Skulle ha svårt med en FitBit, har vant mig vid att ladda en gång i månaden. MiFit 2, stegräknare, puls, klocka, notiser, sömndata, vattentät, 300kr.
Nedan batteri efter en dags användande. Inte 99, men nära!

Jag var redan såld när du nämnde en månads batteritid. Skulle gärna vilja ta en noggrannare titt på den. Sååå...var fick du tag på den?

Ursprungligen av Krylovrum:

Jag var redan såld när du nämnde en månads batteritid. Skulle gärna vilja ta en noggrannare titt på den. Sååå...var fick du tag på den?

Jag har köpt några från AliExpress, funkar utmärkt.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2017-11-20 17:38

Har köpt men en ionic efter gått igenom ett flertal träningsklockor, smarta klockor mm. Har sedan tidigare en charge 2 hr som jag brukar använda om jag har en klassisk mekanisk klocka men ändå vill ha ngt som håller koll på steg,sömn etc. Har även haft en Garmin Fenix 5 som jag nyligen sålde, den är helt fantastik när det kommer till uttömmande info om träningen man gör, men jag tycker att displayen samt appen är för dåliga. Var nära att köpa ännu en Apple Watch nu då jag är helt i apples klor med övriga apparater men det föll på just batteritiden då jag gärna vill ha klockan till att mäta sömnen.. Utseende kan jag förstå om man inte gillar, personligen hade jag gärna haft en rund klocka så den ser mer ut som just en klocka.. . Personligen räcker för mig med notiser som visar vad jag fått då jag ändå tittar på telefonen för ofta ?

Men för att runda av

Avgörande för mitt val

- batteritiden
- bra tydlig display
- mycket bra app (synd bara att den inte syncar med apple health)
- tillräckligt bra på sport/pulsmätning

Sedan hoppas jag som tidigare att mjukvaran utvecklas positivt över tiden..

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-20 20:45
Ursprungligen av Krylovrum:

Jag var redan såld när du nämnde en månads batteritid. Skulle gärna vilja ta en noggrannare titt på den. Sååå...var fick du tag på den?

Ebay.com

Mycket bekvämt armband. Tänder klockan när man lyfter upp armen. Kan ställas om till att växla mellan olika lägen samt starta pulsmätning.
Växla mellan displaylägen kan oxå göras med knappen.

Jag använder den som klocka, se vem som ringer/messar samt att logga mina steg.
Ibland ställer jag ett vibrationslarm i appen.

Övriga funktioner såsom pulsmätning kan jag inte säga så mycket om.

Jag har kört med Samsung Gear S3 ettag nu och är nöjd med den som klocka. Den är snygg, bra upplösning på displayen och håller i fyra dagar (lite mer om man inte pillar på den allt för mycket). Men som aktivitetsarmband är den urusel. Min Fitbit Charge 2 HR var vida bättre på "fitness". Det ryktas ju om att Tizen 3 ska släppas till Samsung i december. Får hoppas på att den är bättre.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2017-11-28 11:21
Ursprungligen av primu[s]®:

Jag har kört med Samsung Gear S3 ettag nu och är nöjd med den som klocka. Den är snygg, bra upplösning på displayen och håller i fyra dagar (lite mer om man inte pillar på den allt för mycket). Men som aktivitetsarmband är den urusel. Min Fitbit Charge 2 HR var vida bättre på "fitness". Det ryktas ju om att Tizen 3 ska släppas till Samsung i december. Får hoppas på att den är bättre.

Var när att gå över till android(S8) just pga Gear S3, verkar som om 3.0 är bättre.. Dock så han ju Fitbit före apple med mitt kort så nu kan jag använda den till betalning (SEB SAS Eurobonus mastercard). Som jag skrev ovan så tycker jag Fitbit är riktigt bra på tränings/hälso biten..?

1
Bevaka tråden