Så du startar bilen i -20 utan att förvärma den? Ingen kupévärmare heller? Min brukar också starta i -20 utan förvärme men kapaciteten i batteriet är helt klart nersatt. Det hörs. Och det var poängen som jag var ute efter.
Fast laddhybrid är att fuska. Du har tillgång till en traditionell motor som kan hjälpa till.
Annars så är du inne på lösningen. Batterierna måste värmas upp för att kunna prestera fullt ut. Det är ett faktum. Här är en bra artikel om detta och teslas lösning https://www.quora.com/What-effect-does-cold-weather-have-on-the-battery-life-of-a-Tesla-Model-S-Also-what-effect-does-cold-weather-have-on-the-charge-performance-of-the-battery?share=1
Det är frustrerande att telefonen slår av när det blir kallt. Det som triggade mig var att jag tyckte din analogi med att jämföra med EV missar poängen. Ett fordon har andra möjligheter att lösa problemet med kyla än vad en telefon har.
När det gäller problemen med telefonen så har jag drabbats av det ett antal gånger. Och jag har använt vissa modeller utomhus kring -20. Det är ett fysiskt problem att batterierna inte opererar med full effekt när det blir kallt. Lösningen är troligen att isolera batteriet bättre - kanske med ett skal.
Och återigen. Jag vet inte om iPhone är sämre än andra modeller. Jag har inte sett något oberoende test i området. Jag kan tänka dock mig att telefoner med större batterier klarar sig lite bättre eftersom de har större lagrad kapcitet.