Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad + Netflix + Sony-TV = Hackig bild?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gissar att problemet här är en gammal TV men det kan vara intressant att höra om någon vet varför detta händer just när jag tittar på Netflix.

Denna uppkoppling gör att bilden hackar när jag tittar på Netflix via Wifi:
iPad - via lightning till HDMI till - Sony TV KDL40W2000

Jag har två iPad, en iPad2 och en iPad Mini från 2015. Båda ger hackig bild.
Om jag hyr en film på iTunes eller kollar SVT-play blir det inte hackig bild med denna uppkoppling.
Om jag tittar på Netflix direkt i iPad så blir det inte hackig bild.
Om byter iPad mot en billig Sony Blueraybox med inbyggd Netflix hackar inte bilden heller.

Alltså är Wifi ok, bredband ok, inget generellt fel med kompatibilitet mellan iPad och TV eftersom iTunes och SVT-play funkar.
Någon som har en aning om vad det är som gör att just Netflix hackar?

Det låter som att uppdateringsfrekvensen är annorlunda på Netflix. Kanske är det så att de andra kör 50Hz men signalen ut när du kör Netflix är 60Hz?

Ursprungligen av suddgummi:

Det låter som att uppdateringsfrekvensen är annorlunda på Netflix. Kanske är det så att de andra kör 50Hz men signalen ut när du kör Netflix är 60Hz?

Ja, det är möjligt, jag har sett liknande teorier gällande Netflix och HBO i andra diskussioner på nätet där folk haft liknande problem. Men jag kan inte ställa om detta vare sig på TV:n, iPaden eller Netflixappen vad jag kan se. Modernare TV-apparater kanske ställer om själva? Verkar rätt kört. Netflixsupporten kunde inte ge relevanta svar, började yra om sladden som bevisligen funkar till allt annat.

Ursprungligen av torsig1967:

Denna uppkoppling gör att bilden hackar när jag tittar på Netflix via Wifi:
iPad - via lightning till HDMI till - Sony TV KDL40W2000

Jag har ingen erfarenhet av denna koppling. Men en tänkbar situation är att Apple/iPad/iOS i det här läget går på handskakningsinformation (EDID) och skärmen säger att den föredrar exempelvis 1080p/50 Hz. Netflix-appen baserar i sin tur bildmotor på 60 Hz. Därför slängs var 1/5-bildruta bort ur videoströmmen.

Detta behöver inte vara förklaringen, men det är i alla fall en tänkbar förklaring jag träffat på i andra sammanhang.

Ifall det inte finns något sätt att påverka detta, någon inställning eller liknande, är det nog ingen vidare väg att gå, utan det passar bättre med exempelvis Apple TV för Netflix.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Jag har ingen erfarenhet av denna koppling. Men en tänkbar situation är att Apple/iPad/iOS i det här läget går på handskakningsinformation (EDID) och skärmen säger att den föredrar exempelvis 1080p/50 Hz. Netflix-appen baserar i sin tur bildmotor på 60 Hz. Därför slängs var 1/5-bildruta bort ur videoströmmen.

Detta behöver inte vara förklaringen, men det är i alla fall en tänkbar förklaring jag träffat på i andra sammanhang.

Ifall det inte finns något sätt att påverka detta, någon inställning eller liknande, är det nog ingen vidare väg att gå, utan det passar bättre med exempelvis Apple TV för Netflix.

Blev en Minimac, hade tänkt skaffa ändå.
Jag blir alltid lika förvånad när stora aktörer misslyckas med sådant som andra mindre (t.ex. SVT-play) klarat av sedan lång tid tillbaka.

1
Bevaka tråden