Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme vs Mesh nätverk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter idag med en Airport Extreme och en Airport Express som expanderar nätverket.

Jag har nu börjat kolla lite mer på mesh nätverk såsom TP-Links Deco M5 eller Asus Lyra då jag har svårt att få bra täckning i lägenheten. Den är på ca 140kvm och med flera betongväggar.
Tror ni att det blir bättre eller sämre om jag byter?

Bättre. Kan vara intressant med sk power line connector istället för mesh med tanke på betongväggarna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-08 06:11

Har du kabel dragen eftersom du expanderar med express? Titta på Ubiquiti isåfall, mesh är en kompromiss.

Ursprungligen av Json_81:

Har du kabel dragen eftersom du expanderar med express? Titta på Ubiquiti isåfall, mesh är en kompromiss.

Nej ingen kabel dragen till express'en utan den funkar som en extender.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Bättre. Kan vara intressant med sk power line connector istället för mesh med tanke på betongväggarna.

Har faktiskt testat en Power Line, men då lägenheten är 2 ihopslagna lägenheter med 2 separata centraler och endast sammankopplade via mätartavlan i källaren fick jag inte så bra hastighet som jag hoppats på.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-12-08 09:37
Ursprungligen av jperss10:

Nej ingen kabel dragen till express'en utan den funkar som en extender.

Kan du dra kabel så är det överlägset.
Mesh använder en 5GHz länk mellan enheter, så betongväggarna kommer störa den med.
Men visst bör det bli bättre.

Ursprungligen av Json_81:

Kan du dra kabel så är det överlägset.
Mesh använder en 5GHz länk mellan enheter, så betongväggarna kommer störa den med.
Men visst bör det bli bättre.

Går tyvärr inte dra kabel!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-08 11:38

Jo, det går, det är bara en fråga om hur mycket arbete det blir. Utan kabel får du en kompromiss....

Instämmer med kenjon. Kabel är att föredra. Man kan göra ganska snygga kabeldragningar nu för tiden.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Instämmer med kenjon. Kabel är att föredra. Man kan göra ganska snygga kabeldragningar nu för tiden.

Jo jag vet, är elektriker. Men det är en hyreslägenhet och jag får inte borra igenom väggarna. Att dra kabel runt i alla rum och ut genom dörrarna är inte snyggt eller praktiskt.
Det är ju precis därför jag letar en annan lösning.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-12-08 14:28
Ursprungligen av jperss10:

Men det är en hyreslägenhet och jag får inte borra igenom väggarna.

Fråga inte om lov. När du flyttar drar du ur din kabel och smetar i lite spackel.

Jag hade själv samma dilemma för några månader sedan. köpte Netgear Orbi och blev helt förbluffad över den snabba hastigheten (tappade knappt något på min 250-lina). Men sen strulade Netgear med katastrofala mjukvarouppdateringar som gjorde att den tappade kontakten med uppkopplade enheter titt som tätt. Kanske fungerar bättre nu men då orkade jag inte vänta på en lösning och returnerade enligt Elgigantens 30 dagar returpolicy.

Slutade med att jag återgick till mina två torn (airport extremes) men denna gång drog kabel genom tak, väggar och vind tvärs genom hela huset. Var en kvälls jobb men det skulle jag ha gjort från början. Många hål här och där (frugan inte helt nöjd) men Internet har aldrig varit varken snabbare eller stabilare sen dess=)

Kabel alla dagar i veckan.

1
Bevaka tråden