Hejsan!
Jag är total novis när det gäller Apple och Mac (skaffade min första iPhone för några veckor sedan), men har ändå sneglat på att göra mitt första stora inköp.
Har försökt att tänka igenom mina behov och strukturera dessa mot en tilltänkt budget. I vanlig ordning går man nästan alltid över ändå. Saker tillkommer alltid och kostar nästan alltid lite mer än man tror och tänker.
Mitt primära användningsområde är videoredigering i 4K. Jag filmar med både iPhone 8 och DSLR-kamera. Jag vill ha en stationär dator eftersom jag inte redigerar på resande fot och inte har några planer på att göra det inom en överskådlig framtid heller.
Det jag önskar från er på forumet är lite input kring min tilltänkta inköpslista. Har jag missat något? Har jag dumsnålat någonstans eller har jag övervärderat mina behov? Tar tacksamt emot alla idéer, både på innehållet och på eventuella tillägg. Priserna inkluderar utbildningsrabatter hos Apple.se i de fall sådan ges. Så här ser min nuvarande inköpslista ut:
Apple iMac 27" 5K MNEA2KS/A 20 768,75 kr (Apple.se)
- Intel Core i5
- 8 GB 2400 MHz ddr4
- 256 GB ssd
- Radeon Pro 570 med 4 GB grafikminne
- Magic Mouse 2
- Magic Keyboard - svenskt
----------------------------------------------------------------------------------------
Paket med proffsappar för utbildning 2 063,75 kr (Apple.se)
- Final Cut Pro X
- Motion 5
- Compressor 4
- Logic Pro X
- MainStage 3
----------------------------------------------------------------------------------------
Samsung T5 Extern Portabel SSD 500GB Blå 1 990,00 kr (Inet.se)
- Extern redigeringsdisk för pågående projekt
Corsair Vengeance Performance 16GB SODIMM 2400MHz 1 699,00 kr (Netonnet.se)
- 2x8GB
WD My Passport for Mac 4TB Black 1 490,00 kr (Netonnet.se)
- 2.5"
- Programvara från Apple
- Att användas som lagring/backup för avslutade projekt
Totalpris: 28 011,50 kr (2017-12-22)
Tankar och idéer?
Vänliga hälsningar,
JijEn