Hej å hå....
Pysslade lite med att få över hela mitt digra Aperture-bibliotek från datorn till iCloud bildbibliotek via Bilder, men det har stött på patrull.
Fixade först över en attans massa bilder, och fick med album och mappar, de ligger nu som ”iPhoto-händelser” i Bilder. Men, trots att jag lusläste en tillsynes bra info om hur man skulle göra för att få med alla väsentliga Exif-data och namn på personer etc, så sket sig det. Datum och en del namn hittas ja, men fast jag satt i bra många timmar och angav plats bilderna var tagna på i Aperture innan jag startade importen till Bilder, så kommer inte GPD/plats-data med. Dryyyygt... Men det går ju hyfsat smidigt att lägga till platsdata i efterhand i Bilder, men dubbelt arbete typ.
Men, idag skulle jag alltså böka in bilder från ett minneskort från min Canon 7D, och det verkade gå bra, allt verkade landa i Bilder-biblioteket på datorn. Bra tänkte jag, då kommer det attbörja uppdateras och landa även i mitt iCloud-bibliotek. Men inte då, och efter en del klurande upptäckte jag att Bilder plötsligt lagt biblioteksfilen på en extern hårddisk som var inkopplad, fast jag inte själv bestämt det. Jag vill ju ha hela biblioteksfilen på min MacBook Pro och alla briljerar med, men som sen optimerad så att originalen landar på iCloud för att spara plats på datorn.
Hur fixar jag detta enklas nu? Är det bara att dra in själva biblioteksfilen från den externa disken till skrivbordet eller? Det handlar ju om 500GB bilder så det finns inte plats på själva datorn.
Eller ska man använda ”Samla ihop” på nåt sätt?