Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt företag påstås ha använt en crackad SolidWorks utan licens?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej gott folk!
Har fått en obehaglig historia på halsen. Fick för ett par veckor sedan ett mail från en utländsk juristbyrå som på uppdrag av Dassault (SolidWorks) påstår att vi installerat och använt SolidWorks Premium med en svartlistad licensnyckel och modifierat filerna för att kunna använda sagda nyckel. Sedan serverade de en MAC-adress som inte tillhör någon av våra datorer och att detta skett "på företagets domän xxxxxx.se".
Jag är totalt oförstående. Vi kör en windows virtuellt på en dator för att kunna nyttja vissa VB-script i Excel som inte går att köra i Exceö för Mac. Skulle misstänka att SW är för tungt för att överhuvudtaget gå att köra på en virtuell Windows i VMWare Fusion.
Vi avvisade hela saken men häromdagen ringde en från Dassault från Spanien och framhärdade och menade att även om till exempel en anställd utan min vetskap gör något sådant här "i företagets miljö" så är företaget ansvarigt. Vi har inga anställda och samtliga 3 datorer företaget äger är Apple-datorer. Som sagt, jag fattar överhuvudtaget ingenting.
De säger att de fått domänen genom att SolidWorks har en Phone-home funktion som meddelar om det finns någon epostklient på datorn ifråga och isåfall vilka domäner denna klient tar epost från. Därifrån ska man ha fått vårt företags domän.
Men, som sagt, vi har inte SolidWorks, har inte användning för SW och finner det hela helt bisarrt.

Spanjoren som ringde erbjöd oss vänligen att köpa SolidWorks och så skulle problemet vara ur vägen för facila 65 000:- samt ytterligare 17 000:- per år i serviceavgift i 3 år. Fullkomligt barockt, speciellt med tanke på att vårt företag inte har tillstymmelsen av ett behov för en rit- eller designprogramvara. Jag avfärdade hela saken och nu skulle deras jurister "eskalera" ärendet.

Är det någon på 99.se som är kunnig på sådant här och kan ge några tips?

Edit: Stavfel

Senast redigerat 2019-07-05 06:21

Inte sakkunnig inom området, men låter som att de inte har mycket att komma med om de vill gå till domstol.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Inte sakkunnig inom området, men låter som att de inte har mycket att komma med om de vill gå till domstol.

Alltså, det känns rent integritetsmässigt att de är ute och tassar på tunn is med phone-home som skickar data om installerade epostklienter och vilka konton som är registrerade. Hursomhelst är den stora gåtan hur i helsike detta har hänt.

En annan sak jag reagerar på som de påstod, att allt som händer i "företagets miljö" är företagets ansvar. Ponera hypotetiskt att en anställd tar med sin privata dator till jobbet och på den finns fulprogramvara och därmed blir företaget skadeståndsskyldigt????? Det vore ju helt absurt.

De har nog lärt sig av Microsoft. De tar till rena maffia-fasoner när det gäller sånt där, och jag mår dåligt bara jag tänker på det.

Du kan inte göra så mycket mer än att neka. Bevisbördan ligger hos dem, och tror dem på allvar att de kan få pengar för en programvara som ingen av er har använt, eller på en dator som ingen av er har kontroll över, så behöver de sannolikt lägga betydligt mer pengar än 65.000,- på detta ärende.

Neka och hävda er oskyldighet.

Ursprungligen av pmarriott:

En annan sak jag reagerar på som de påstod, att allt som händer i "företagets miljö" är företagets ansvar. Ponera hypotetiskt att en anställd tar med sin privata dator till jobbet och på den finns fulprogramvara och därmed blir företaget skadeståndsskyldigt????? Det vore ju helt absurt.

Håller med. Då faller BYOD känns det som. Tror det är tomma hot om de inte refererar till en specifik lag/paragraf, men detta kan säkert någon annan än mig bättre.

Ursprungligen av carlsson:

De har nog lärt sig av Microsoft. De tar till rena maffia-fasoner när det gäller sånt där, och jag mår dåligt bara jag tänker på det.

Du kan inte göra så mycket mer än att neka. Bevisbördan ligger hos dem, och tror dem på allvar att de kan få pengar för en programvara som ingen av er har använt, eller på en dator som ingen av er har kontroll över, så behöver de sannolikt lägga betydligt mer pengar än 65.000,- på detta ärende.

Neka och hävda er oskyldighet.

Ja inte fan tänker vi erkänna något som vi inte gjort. Det jag oroar mig för är om de lämnar in en stämning i svensk domstol för då tvingas vi anlita en jurist. Den kostnaden lär vi få stå för, åtminstone tills domstol friar oss, vilket är den rimliga utgången med tanke på att det de påstår har skett inte har skett. Det är jobbigt nog att få företaget att gå runt utan sånt här mög som tar fokus från jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-17 15:59
Ursprungligen av pmarriott:

Hej gott folk!
Har fått en obehaglig historia på halsen. Fick för ett par veckor sedan ett mail från en utländsk juristbyrå som på uppdrag av Dassault (SolidWorks) påstår att vi installerat och använt SolidWorks Premium med en svartlistad licensnyckel och modifierat filerna för att kunna använda sagda nyckel. Sedan serverade de en MAC-adress som inte tillhör någon av våra datorer och att detta skett "på företagets domän xxxxxx.se".
Jag är totalt oförstående. Vi kör en windows virtuellt på en dator för att kunna nyttja vissa VB-script i Excel som inte går att köra i Exceö för Mac. Skulle misstänka att SW är för tungt för att överhuvudtaget gå att köra på en virtuell Windows i VMWare Fusion.
Vi avvisade hela saken men häromdagen ringde en från Dassault från Spanien och framhärdade och menade att även om till exempel en anställd utan min vetskap gör något sådant här "i företagets miljö" så är företaget ansvarigt. Vi har inga anställda och samtliga 3 datorer företaget äger är Apple-datorer. Som sagt, jag fattar överhuvudtaget ingenting.
De säger att de fått domänen genom att SolidWorks har en Phone-home funktion som meddelar om det finns någon epostklient på datorn ifråga och isåfall vilka domäner denna klient tar epost från. Därifrån ska man ha fått vårt företags domän.
Men, som sagt, vi har inte SolidWorks, har inte användning för SW och finner det hela helt bisarrt.

Spanjoren som ringde erbjöd oss vänligen att köpa SolidWorks och så skulle problemet vara ur vägen för facila 65 000:- samt ytterligare 17 000:- per år i serviceavgift i 3 år. Fullkomligt barockt, speciellt med tanke på att vårt företag inte har tillstymmelsen av ett behov för en rit- eller designprogramvara. Jag avfärdade hela saken och nu skulle deras jurister "esklalera" ärendet.

Är det någon på 99.se som är kunnig på sådant här och kan ge några tips?

Inte samma sak men denna tråd kanske kan ge några svar (har ej läst den själv)

https://www.consumeractiongroup.co.uk/forum/s...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-17 16:23

Trist att detta förfarande bara ökar. Disney har jagat småfolk länge. Och Telia lämnar ut privatpersoners trafikdata (trots att de utåt säger att de inget gör det) till jursitmaffian Crystalis Entertainment. Lång diskussion här: https://www.flashback.org/t2708381

Citat:

De säger att de fått domänen genom att SolidWorks har en Phone-home funktion som meddelar om det finns någon epostklient på datorn ifråga och isåfall vilka domäner denna klient tar epost från. Därifrån ska man ha fått vårt företags domän.

Skumt!
Jag har länge uppfattat Dassault som ett seriöst företag, men om de håller på med sånt här trams så lever de farligt. Phone-home, låter inte bra. Andra företag som använt denna metod har mer eller mindre fått be om ursäkt offentligt. Högst troligen är det inte Dassault som ligger bakom detta.

Och tacka aldrig ja till skiljedom!

Senast redigerat 2017-12-17 19:38
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-17 17:16

Denne spanjor, företräder han verkligen Dassault? Kan du verifiera hans ställning?
Allt han vet om er, är det något som skulle kunna gå att få tag på publikt, eller mha av ngn programvara någon på ert nätverk råkat köra?

Lite inte på någon, ifrågasätt.

Varför ska du köpa SW genom honom?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-12-17 17:26

Ser ut att vara en (minst?) 4 år gammal tråd hos Reddit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-17 17:32
Ursprungligen av frazze:

Ser ut att vara en (minst?) 4 år gammal tråd hos Reddit.

Och ?

Ursprungligen av reboot81:

Denne spanjor, företräder han verkligen Dassault? Kan du verifiera hans ställning?
Allt han vet om er, är det något som skulle kunna gå att få tag på publikt, eller mha av ngn programvara någon på ert nätverk råkat köra?

Lite inte på någon, ifrågasätt.

Varför ska du köpa SW genom honom?

De hänvisar till deras svenska ÅF.
Det roliga är att vi har inget nätverk. Ingen server. Vi har några laptops och ett par bilar. ”Företagets miljö”. Pyttsan. Vi har inte ens ett kontor.

En sak till: Be att få alla kontaktuppgifter till personen i fråga, inklusive kontonummer att sätta in pengarna på. Sedan är det bara att maila:
1. Företaget som gör SolidWorks och få bekräftat att det inte är deras officiella kanal.
2. Spanska IT-polisen (eller EU, eller vad man nu gör).

...om du nu orkar. Har själv tusen projekt vid sidan om och man har ju tyvärr inte ofta energi nog att ta tag i sån här skit...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-12-17 17:51

Dassault är medlem i BSA. Det borde vara, OM det är på riktigt, så att BSA svenska ombud hade kontaktat dig. Jag tror det är en bluff.

Det verkar dessvärre inte vara en bluff.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-12-17 17:58
Ursprungligen av iSweden:

Och ?

Jo, mycket borde ha hänt på IT-sidan efter 4 år omkring licensfrågor. Rimligen borde det finnas en jämn ström av inlägg från besvärade användare om det finns någon relevans i påståendet från SolidWorks. Så tänkte jag i alla fall.

Ignorera.

Det fungerar utmärkt att ha SolidWorks i en virtuell maskin via Fusion. Inte för att din fråga direkt rörde det.
Fråga Fransmännen direkt eller den Svenska generalagenten om ditt problem.

Ursprungligen av hummel:

Det fungerar utmärkt att ha SolidWorks i en virtuell maskin via Fusion. Inte för att din fråga direkt rörde det.
Fråga Fransmännen direkt eller den Svenska generalagenten om ditt problem.

I så fall måste man nog tilldela den virtuella maskinen något mer resurser än vad jag har med tanke på att den går på knäna av ett enkelt excel-dokument. Skulle gissa att en avancerad 3D-designmjukvara skulle generera ett svampmoln.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-17 20:33
Ursprungligen av pmarriott:

I så fall måste man nog tilldela den virtuella maskinen något mer resurser än vad jag har med tanke på att den går på knäna av ett enkelt excel-dokument. Skulle gissa att en avancerad 3D-designmjukvara skulle generera ett svampmoln.

Nejdå. Fusion orkar en hel del. Men om du har problem, testa att stänga av 3D accelerering i Fusion.
Om du nu inte har en väldigt trött dator.

Hade nyss ett inkommande samtal från advokaterna i England men beslöt mig för att ignorera det och blockera numret. Vill de nåt får de maila. Trött på den här skiten nu.

Ursprungligen av pmarriott:

Hade nyss ett inkommande samtal från advokaterna i England men beslöt mig för att ignorera det och blockera numret. Vill de nåt får de maila. Trött på den här skiten nu.

Helt rätt. De kan ta det via snigelpost. Då har du allt på svart och vitt sedan om de skulle vilja ta det vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-12-18 18:33

1. Ta detaljerade uppgifter på allt möjligt från de som ringer. Typ namn, titel, telefonnummer, adress, banknummer.
2. Be att få uppgifter på närmast chef. Du kan gott berätta att det är för att kontrollera riktigheten.
3. Ignorera inte skriftliga meddelanden. Följ 1 och 2 ovan och neka konstant i all konversation.
4. Om det kommer något som ser ut som en faktura, bestrid omedelbart.
5. Kontakta Dassault (SolidWorks) för att kontrollera om detta verkligen kommer från dem.
6. Ev. bör du kontakta en jurist för at få allt rätt. Ofta ganska dyrt...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-12-18 19:19

Googlar man på detta är det flera som blivit utsatta.
Detta är defintivt scam/utpressning, frågan är bara hur långt de är beredda att driva det.

https://www.consumeractiongroup.co.uk/forum/s...
https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/6f...

Har du ingen dator med den MAC-adressen du uppgivit är det inte din dator oavsett.
Är du ingen användare av SolidWorks och därmed inte har något tidigare avtal med dem är det ju oerhört svårt att bevisa sin oskyldighet då det inte finns något att göra öht.

Att tillägga. Det enda sättet de kan få en MAC-adress är om de kör en klient lokalt på din dator och hämtar den vägen.
Det är bara det "lokala" nätverket som ser MAC-adressen. Någon annan på internet gör det inte.

Ursprungligen av Sidde:

Googlar man på detta är det flera som blivit utsatta.
Detta är defintivt scam/utpressning, frågan är bara hur långt de är beredda att driva det.

https://www.consumeractiongroup.co.uk/forum/s...
https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/6f...

Har du ingen dator med den MAC-adressen du uppgivit är det inte din dator oavsett.
Är du ingen användare av SolidWorks och därmed inte har något tidigare avtal med dem är det ju oerhört svårt att bevisa sin oskyldighet då det inte finns något att göra öht.

Att tillägga. Det enda sättet de kan få en MAC-adress är om de kör en klient lokalt på din dator och hämtar den vägen.
Det är bara det "lokala" nätverket som ser MAC-adressen. Någon annan på internet gör det inte.

Scam är det inte. Det finns en juristbyrå i Cardiff med detta namn (CJCH Solicitors) och telefonnummer och jag har sett en artikel på en juridiknyhetssajt att 3DS använder just denna byrå för anti piracy. Dessutom hänvisar de ju faktiskt till 3DS officiella svenska återförsäljare för att teckna licensen för den påstått olovligt använda mjukvaran.
Utpressning? Ja, såtillvida att en jämförelsevis gigantisk part utövar påtryckningar med hot om stämning på betydande belopp om vi inte dansar efter deras pipa och accepterar sanningen så som beskrivs av dem.

För övrigt ringde de igår eftermiddag igen från CJCH Solicitors men denna gång från okänt nummer och jag talade med en man som nästan lät vettig. Verkar som att de fattar att vi inte har med detta att göra och han sade att han trodde de skulle rekommendera 3DS att lägga ner. Bland annat skulle enligt deras uppgifter intrången i deras upphovsrätt ha sett från Lund i Region Skånes nätverk, Sjöbo och Malmö. Vi har inte några kopplingar överhuvudtaget till dessa platser eller nätverk.

Det som förbryllar mig är det här med epostklienten med vår domän. Det är kanske läge att byta lösenord på våra epostkonton. MAC-adressen får de ju enligt vad de säger genom den lokalt installerade SolidWorks-mjukvaran som läser av den och skickar till 3DS.

Ursprungligen av pmarriott:

Scam är det inte. Det finns en juristbyrå i Cardiff med detta namn (CJCH Solicitors) och telefonnummer och jag har sett en artikel på en juridiknyhetssajt att 3DS använder just denna byrå för anti piracy. Dessutom hänvisar de ju faktiskt till 3DS officiella svenska återförsäljare för att teckna licensen för den påstått olovligt använda mjukvaran.
Utpressning? Ja, såtillvida att en jämförelsevis gigantisk part utövar påtryckningar med hot om stämning på betydande belopp om vi inte dansar efter deras pipa och accepterar sanningen så som beskrivs av dem.

För övrigt ringde de igår eftermiddag igen från CJCH Solicitors men denna gång från okänt nummer och jag talade med en man som nästan lät vettig. Verkar som att de fattar att vi inte har med detta att göra och han sade att han trodde de skulle rekommendera 3DS att lägga ner. Bland annat skulle enligt deras uppgifter intrången i deras upphovsrätt ha sett från Lund i Region Skånes nätverk, Sjöbo och Malmö. Vi har inte några kopplingar överhuvudtaget till dessa platser eller nätverk.

Det som förbryllar mig är det här med epostklienten med vår domän. Det är kanske läge att byta lösenord på våra epostkonton. MAC-adressen får de ju enligt vad de säger genom den lokalt installerade SolidWorks-mjukvaran som läser av den och skickar till 3DS.

Något du kan ha i bakhuvudet är att MAC-adressen sitter i nätverkskortet om det är en fysisk dator, men kör du virtuella datorer via till exempel VMWare Fusion så kan du själv välja MAC-adress. Kolla vilken MAC-adress den virtuella burken har. Stämmer inte den med den dom har uppgivit så är det f-n inte du som gjort något fel. Då är det en bedragare som fixa så att din domän rapporteras av SolidWorks. Det är inte speciellt svårt. Lycka till!

Och för att kolla MAC-adressen så kör du ipconfig /all i Windows kommandotolk.
MAC-adressen dyker upp under Physical Address och det kan finns flera om datorn har flera sätt att ansluta till nätet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-12-19 14:36
Ursprungligen av Powerhawk:

Något du kan ha i bakhuvudet är att MAC-adressen sitter i nätverkskortet om det är en fysisk dator, men kör du virtuella datorer via till exempel VMWare Fusion så kan du själv välja MAC-adress. Kolla vilken MAC-adress den virtuella burken har. Stämmer inte den med den dom har uppgivit så är det f-n inte du som gjort något fel. Då är det en bedragare som fixa så att din domän rapporteras av SolidWorks. Det är inte speciellt svårt. Lycka till!

MAC-adress går även att ställa in med mjukvara i Windows.

Bevaka tråden