Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teckenfel i Numbers? (4.3.1)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Orkar någon mata in

Citat:

-(-1)^2

som formel i (senaste) Numbers och rapportera resultatet?

Har det alltid varit så..?

Citat:

0-(-1)^2

ger dock rätt svar hos mig.

Bägge ger resultat 1, vilket väl är korrekt? ?

Jag har Numbers v4.3.1

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-12-20 15:41
Ursprungligen av gabriela:

ger dock rätt svar hos mig.

-((-1)^2) ger också rätt. Men jag kan inte svara på om det alltid varit så.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-12-20 15:44

Rätt svar borde vara -1 eftersom multiplikation görs före addition/subtraktion dvs (-1)*(-1)=1 men sedan lägger man tillbaka det första minuset så svaret blir -1.

Excel däremot gör skillnad:
-(-1)^2 = 1
0-(-1)^2 = -1

...Vilket känns mer logiskt. Har du ingen nolla framför så blir dubbelnegationen ett plus, men om du sätter en nolla framför så visar man att man faktiskt vill dra av ett från noll (ergo minus ett). Men vad som gäller enligt matematikens lagar kan förstås vara något annat...

Kan även säga att Google svarar -1.

Testar lite:
5-(-1)^2 = 4
-2-(-1)^2 = -3

Vilket alltså stämmer med min tes om dubbelnegation. Men som sagt, det kan vara fel...

När jag lägger in de senare formlerna i Numbers, så lägger Numbers själv till ett plus, och då får jag återigen dubbelnegation. Kanske ska vara så?
Dvs: "5+-(-1)^2" = 6.

Ursprungligen av andas:

Rätt svar borde vara -1 eftersom multiplikation görs före addition/subtraktion dvs (-1)*(-1)=1 men sedan lägger man tillbaka det första minuset så svaret blir -1.

Ja, det motsvarar den etablerade konventionen för matematikens räkneregler.

Det verkar dock finnas någonslags brunsås-standard för kalkylprogram där negation i kombination med exponentiering (men enbart då "^" används!) förvandlas till en bizarrt specialfall.
https://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_operat...

Vansinne!

Ursprungligen av gabriela:

negation i kombination med exponentiering (men enbart då "^" används!) förvandlas till en bizarrt specialfall.

Citat:

-POWER(-1,2)

Ger det matematiskt rätta svaret.

1
Bevaka tråden