Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

batteri /strömkabel mbp

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har 2 frågor ......
1) är det normalt att batteriet på datorn (mbp) laddas ur när inte datorn används?
2) ang. strömkabeln / ska det lysa rött eller grönt när den laddar?

Ursprungligen av calinou:

Har 2 frågor ......
1) är det normalt att batteriet på datorn (mbp) laddas ur när inte datorn används?
2) ang. strömkabeln / ska det lysa rött eller grönt när den laddar?

1) ja. Viss självurladdning är normalt. Stänger du bara locket? Då "sover" den och då drar det mer än om man stänger av den riktigt.
2) min lyser orange när den laddar och grön när den är klar. Rött har jag aldrig sett.

Ursprungligen av suddgummi:

1) ja. Viss självurladdning är normalt. Stänger du bara locket? Då "sover" den och då drar det mer än om man stänger av den riktigt.
2) min lyser orange när den laddar och grön när den är klar. Rött har jag aldrig sett.

Tack för din förklaring! Min hade laddat ur totalt under 1 natt med locket avstängt. Det hade jag inte varit med om förut. Ang. strömkabeln då stämmer det att den är orange. Blev lite osäker pga var grön i början och blev orange. Trodde att det var glapp i kontakten och att den inte laddade som det skulle vilket jag hade fel.

Det var väl någon process som snurrade och hindrade att datorn gick i vila?

Eller så kanske batteriet nått slutet på sin levnad. Det kan gå fort från "hyfsad" till "obefintlig" batterihälsa om man har otur.

...med locket avstängt...

"Locket avstängt"? Vad betyder det?

Var datorn avstängd eller i vila?

Ursprungligen av johan_tanying:

Det var väl någon process som snurrade och hindrade att datorn gick i vila?

Eller så kanske batteriet nått slutet på sin levnad. Det kan gå fort från "hyfsad" till "obefintlig" batterihälsa om man har otur.

Har alltid igång flera flikar på 3 webbläsare kan detta dra ner på batteriet fast locket är på? Hur ser man detta med processer som stör att den går i vilan?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Locket avstängt"? Vad betyder det?

Var datorn avstängd eller i vila?

Stänger aldrig via stäng-knappen om det inte för att den tvingas till en omstart. Den var mao i vilan med locket avstängt.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-22 01:44

Har alltid igång flera flikar på 3 webbläsare kan detta dra ner på batteriet fast locket är på? Hur ser man detta med processer som stör att den går i vilan?

Kolla loggfilerna i Console (Systemmeddelanden).

Jag menade att alltså att datorn kanske aldrig gick ner i vila trots stängt lock. Sådant kan hända när den tycker sig vara upptagen med något viktigt, med följd att datorn ej vilar trots stängt lock. Kolla så att sleep-lampan pulserar som den ska (det kan ta någon minut).

Ursprungligen av kenjon:

Kolla loggfilerna i Console (Systemmeddelanden).

Har kollat där.

Jag menade att alltså att datorn kanske aldrig gick ner i vila trots stängt lock. Sådant kan hända när den tycker sig vara upptagen med något viktigt, med följd att datorn ej vilar trots stängt lock. Kolla så att sleep-lampan pulserar som den ska (det kan ta någon minut).

var sitter denna lampan som pulserar?

...Kolla så att sleep-lampan pulserar som den ska...

var sitter denna lampan som pulserar?

Inte alla modeller har en sådan lampa. T.ex de senaste MacBook Pro med touchbar har ingen sådan lampa.

Senast redigerat 2017-12-23 14:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inte alla modeller har en sådan lampa. T.ex de senaste MacBook Pro med touchbar har ingen sådan lampa.

då borde min mbp från 2012 ha en sådan lampa men strunt i det

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-23 22:35

På framsidan höger sida. Den lyser när datorn är påslagen, och flämtar när den är i vila.

Ursprungligen av kenjon:

På framsidan höger sida. Den lyser när datorn är påslagen, och flämtar när den är i vila.

Tack för svaret. Hade inte ens märkt denna lampa. Då är det som det ska för den flämtar hela tiden.

1
Bevaka tråden