Så… då bultar snart 2018 på dörren.
2018 är—med lite tur— året då Apple skall lansera nästa modulära Mac Pro. Jag tycker det skall bli mycket spännande att se vad de kommer men, även om risken är stor att det blir väldigt dyrt när man konfigurerar den som man vill ha den.
Men en sak kan jag säga: jag har aldrig ägt en bättre arbetsstation än min 5.1/4.1 Mac Pro. Det spelar nog ingen roll hur jag än vrider och vänder på inköpspris och uppgraderingskostander, så kommer jag aldrig tycka att detta varit en "dyr" dator genom åren när jag sett till vad jag fått ut. Att jag förnöjt kan sitta och jobba med mina projekt framför en 8 år gammal dator har nog aldrig hänt tidigare.
Den enskilda komponent som ändrats mest är grafikkortet: ATI 5770 1GB ---> AMD R9 280X 3GB ---> AMD RX 480 8GB ----> Nvidia GTX 1080 Ti 11GB ---> AMD RX 480 8GB ----> AMD Vega Frontier Edition 16GB (----> Nvidia GTX 1080 Ti 11GB). Av dessa var endast det första kortet ett "riktigt" Mac-kort. Resten är PC-kort från hyllan som nuförtiden startar upp fint – dock utan boot screen.
Sitter det fler där ute som har en liknande trotjänare som väntar på att nya arvtagaren skall lanseras?
Tillägg: sprang lite fram och tillbaka när jag skrev så jag glömde knorren: God Jul på er!