Man kan givetvis ha APFS-formattering på en disk som ska installeras med High Sierra - det har jag gjort på 5 Macar nu.
Detta krux är något annat...High Sierra-installation är buggigare än alla andra macOS/OSX jag någonsing hållt på med. Jag har aldrig haft problem under typ 20 års tid, men High Sierra-installationetr kan ge alla möjliga felmeddelande (jag har inte gjort skärmdumpar, men jag har drabbats av två olika felmeddelanden - en som handlade om att installeraren inte hittar någin packade där den ska vara ...en sökväg visades i felmeddelandet) - detta felmeddelande i denna tråd är för mig alltså en tredje variant
I början kunde jag inte installera på 3 (TRE!) Macar, men så väntade jag några veckor och tog ner installeraren igen och det gick på två av dessa - så Apple fixar tydligen buggar eftersom i installeraren som ligger på AppStore...den uppdateras alltså. En iMac kan ännu inte tugga i sig HighSierra-installering...jag väntar till eftetr jul och testar igen och hoppas att Apple lagt upp ännu en uppdaterad installerare.
Jo, jag har testat att installera från USB-sticka också - ingen skillnad. HighSierra-installeraren från Apple är företagets buggigaste någonsin enligt mig. Efter att ha uppdaterat 20-30 macar under 20 årst tid klockrent så är det en chock som gör att mitt förtroende fått sig en törn. Förr - kanske 50 ggr vid det här laget - har jag bara klickat installera och gått och fikat/promenad/hem och när jag sedan kommit tillbaka (ibland efter en helg ) så har det nya OS'et varit installerat. Detta har alltid varit en sån där grej som imponerat och givit respekt i alla läger...den tiden är nu förbi. Nu är det Windowsnivå...uppdateringar är ett lotteri. Jag har t.o.m. många ggr installerat via Remote Desktop - över Internet ibland - men det gör jag nog inte mera efter all denna skit.