I dagens iOS finns det en smart säkerhetsfunktion, med avsikten att en stulen mobil skall vara obrukbar om du inte knäcker lösenordet till iCloud-kontot som registrerats på enheten. Detta är jättebra, om personen som använder mobilen inte är en teknisk analfabet.
I det här fallet så har min svärfar fått en iPhone, jag har skapat ett iCloud-konto åt honom, och allting har varit frid och fröjd. Sedan uppdaterade han mobilen, och kom då på att han har glömt bort vilket lösenord han hade, samt även vilken mailadress vi skapade i iCloud. Vid uppstart av mobilen visas bara att kontot som den är låst till har "a********@icloud.com" som mailadress, och han kan inte komma på vilken adress vi skapade utifrån den informationen.
Summa summarum:
* Mobilen är låst till ett iCloud-konto
* Lösenordet är glömt
* Mailadressen är glömd, vilket förhindrar återställning av lösenordet
* iCloud-kontot används inte på någon annan enhet
Finns det nu något sätt att återställa enheten på ett sådant sätt att mobilen överhuvudtaget går att använda igen? Jag måste alltså få bort kopplingen till det aktuella kontot. Det enda alternativet jag ser just nu är en jailbreak så att det åtminstone går att använda den, annars är den obrukbar.
(Detta får mig också att reflektera över balansen mellan säkerhet och enkelhet, då jag även hört att detta är ett problem på t.ex. universitet där studenter får låna en iPad under utbildningen, och sedan lämnar tillbaka en låst iPad som blir obrukbar för universitetet.)